35 203 läst ·
33 svar
35k läst
33 svar
Rengöra tegel från klätterväxter
Förstår, kanske inte läst all info i tråden, men vilken metod använde ni till slut? Rotborste, mjuk stålborste? (vi har gult tegel)mexitegel skrev:
Tog bort massor av murgröna och vildvin på fasaden (gult tegel med mörkare fogar). Huset byggt 1959. Det blev ganska mycket rester kvar, och de där ”fötterna/rötterna” satt som f*n, funkade inte att borsta bort, eller med lite olika medel.AnnikaEli skrev:
Detta är ett 9 år gammalt inlägg… vet inte om någon ser detta.., men hur gick det med borttagning..? Vi sitter med exakt samma problem nu, köpt ett hus från 1978 som vi dränerat och då blev tvungna att ta ner en enorm klätterhotensia som satt sig på hela tiden ena gaveln, så svårt att få bort resterna.. grannar har rester kvar sen 7-8 år tillbaka i tiden. Finns det inget medel man kan använda utan att riskera att bli blind eller dö på kuppen… 😅😂
Efter att snackat med en annan husägare där vi hade sett massor av rester kvar på fasaden som helt plötsligt var borta, så körde jag samma metod som de hade gjort.
Med högtryckstvätt.
Med ”lagom” tryck för att inte skada teglet.
Undvek också att spraya direkt på fogarna.
Och givetvis inte köra detta den varma tiden på året. Det kommer ju in en del fukt i teglet, och om det är kallt (framför allt risk för köldgrader) är det ju en risk att vätan i teglet kan frysa och skada teglet.
Körde detta i början på sommaren så att man med 100% säkerhet visste att teglet skulle torka upp.
Blev bra, kom inte åt riktigt att spola längst upp mot taket, men ändå en superstor skillnad.
Detta är huset som också hade kört med högtryckstvätt (före och efter). Men som sagt, man för köra med lagom tryck, för att inte skada teglet. Finns kanske bättre metoder, men jag har inte upptäckt någon annan metod som funkat.J Jonasdasaxelsson skrev:Tog bort massor av murgröna och vildvin på fasaden (gult tegel med mörkare fogar). Huset byggt 1959. Det blev ganska mycket rester kvar, och de där ”fötterna/rötterna” satt som f*n, funkade inte att borsta bort, eller med lite olika medel.
Efter att snackat med en annan husägare där vi hade sett massor av rester kvar på fasaden som helt plötsligt var borta, så körde jag samma metod som de hade gjort.
Med högtryckstvätt.
Med ”lagom” tryck för att inte skada teglet.
Undvek också att spraya direkt på fogarna.
Och givetvis inte köra detta den varma tiden på året. Det kommer ju in en del fukt i teglet, och om det är kallt (framför allt risk för köldgrader) är det ju en risk att vätan i teglet kan frysa och skada teglet.
Körde detta i början på sommaren så att man med 100% säkerhet visste att teglet skulle torka upp.
Blev bra, kom inte åt riktigt att spola längst upp mot taket, men ändå en superstor skillnad.
Supertack, bra råd att göra det rätt årstid också! Galet att de sätter sig så ”hårt”… så vackert att ha dessa klätterväxter mot fasaden men sååå dumt… tack igen! Det blir högtryckstvätt på försommaren! ☀️J Jonasdasaxelsson skrev:Tog bort massor av murgröna och vildvin på fasaden (gult tegel med mörkare fogar). Huset byggt 1959. Det blev ganska mycket rester kvar, och de där ”fötterna/rötterna” satt som f*n, funkade inte att borsta bort, eller med lite olika medel.
Efter att snackat med en annan husägare där vi hade sett massor av rester kvar på fasaden som helt plötsligt var borta, så körde jag samma metod som de hade gjort.
Med högtryckstvätt.
Med ”lagom” tryck för att inte skada teglet.
Undvek också att spraya direkt på fogarna.
Och givetvis inte köra detta den varma tiden på året. Det kommer ju in en del fukt i teglet, och om det är kallt (framför allt risk för köldgrader) är det ju en risk att vätan i teglet kan frysa och skada teglet.
Körde detta i början på sommaren så att man med 100% säkerhet visste att teglet skulle torka upp.
Blev bra, kom inte åt riktigt att spola längst upp mot taket, men ändå en superstor skillnad.
Bifogar några bilder av när vi köpte huset (djungel), när växterna är nere efter dränering (alla rötter som ff är kvar på väggen, inte hunnit ta bort dem ännu, högt också...), och lägger till en bild på hur en ny trappa blev bredvid huset på sidan där djungeln var (sååå fin så måste dela bilden).
Dessa älskade hus 🏡 😅😇
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden





