Q jope84 skrev:
...det kan mycket väl va butan eller propan som köldmedium i dem.
Enligt märkskylten på torktumlaren ska det vara köldmedium R134a. Googlar man så har åtminstone vissa fabrikat av denna gas tillsatt luktmedel ("eterisk doft" ). Hur "eterisk" luktar hittar jag inte, men det låter lite... stickande?

Kuriosa: Det verkar finnas gör-det-själv-påfyllningssatser för AC-system som består av Butan/Propan, som du skrev. Men förhoppningsvis är det väl inte denna blandning som snurrar runt i torktumlaren...
 
Q
Är nog dags för mig och rengöra den en gång till i sommar för den har börjat tjuta om trumman igen.

Är verkligen en värdelös konstruktion, man skulle köpt en Bosch för de har självrengörande kondensor och spolar av den varje gång.
 
  • Gilla
Honkmeister
  • Laddar…
Q jope84 skrev:
Är nog dags för mig och rengöra den en gång till i sommar för den har börjat tjuta om trumman igen.

Är verkligen en värdelös konstruktion, man skulle köpt en Bosch för de har självrengörande kondensor och spolar av den varje gång.
Ja det låter ju lindrigare än att behöva riva hela åbäket. Håller med om att konstruktionen är väldigt ogästvänlig.

Tog du bort bakstycket och trumman för att komma åt?
Och hur delar man på plastlådan som kondensorn sitter i?
På min sticker kapillärrör och övriga rör upp genom enskilda hål här och där, gissar att man inte kan lyfta på locket mer än ett par cm pga. dessa rör?
 
Q
H Honkmeister skrev:
Ja det låter ju lindrigare än att behöva riva hela åbäket. Håller med om att konstruktionen är väldigt ogästvänlig.

Tog du bort bakstycket och trumman för att komma åt?
Och hur delar man på plastlådan som kondensorn sitter i?
På min sticker kapillärrör och övriga rör upp genom enskilda hål här och där, gissar att man inte kan lyfta på locket mer än ett par cm pga. dessa rör?
Jag delade aldrig på den, utan spolade bara med trädgårdsslangen in i kondensorn där fram.
Hade maskinen på och då börja den pumpa upp allt vatten till behållaren .
Var väldigt grumligt av allt ludd.

men var inte fel att rengöra insidan av maskinen från allt ludd.
 
  • Gilla
Honkmeister
  • Laddar…
Q jope84 skrev:
Jag delade aldrig på den, utan spolade bara med trädgårdsslangen in i kondensorn där fram.
Hade maskinen på och då börja den pumpa upp allt vatten till behållaren .
Var väldigt grumligt av allt ludd.

men var inte fel att rengöra insidan av maskinen från allt ludd.
Ahh, ok! Jag läste nog lite slarvigt i ditt tidigare inlägg om att dela på lådan...
Jag blåste försiktigt med kompressor mellan flänsarna, men det hände inte så mycket. Eventuellt ludd har väl antagligen torkat fast, så det behövs vatten om det ska lossna.
Tack för tipsen!

PS.
Vill man slippa få ännu mer ludd i pumpen och flottörens kammare (jag hade en hel del!) så kan man nog luta torktumlaren lite framåt medan man spolar, så kommer det fram genom hålen under kondensorn. Men då är det nog bra med en våtdammsugare så det inte rinner ut på golvet.
 
Har du varianten med en lucka med vridspak och så sitter det två filter bakom? Ett mot kondensorn och ett neråt för ev droppar? Jag får också övertryck i min och tror verkligen rengöring behövs. Men att spola vatten känns lite väl riskartat. Men vatten är kanske det enda som får bort skiten. Grovdammsugaren har ingen chans i alla fall.

Q jope84 skrev:
Är nog dags för mig och rengöra den en gång till i sommar för den har börjat tjuta om trumman igen.

Är verkligen en värdelös konstruktion, man skulle köpt en Bosch för de har självrengörande kondensor och spolar av den varje gång.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.