Q
Hej jag har en Electrolux värmepumps tummlare.
Hur rengör man mellan lamellerna på kondensorn? Enligt manualen skall man bara dammsuga men det hjälper inte för luddet mellan lamellerna .
Den börjar tätna så jag får övertryck i tumlaren så den visslar.
 
S
jag tar ut kondensorn o blåser rent med högtryckstvätten
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Q
S stenna skrev:
jag tar ut kondensorn o blåser rent med högtryckstvätten
Går den att plocka ut? Jag hittade inget i manualen att man kan göra det.
 
S
Q jope84 skrev:
Går den att plocka ut? Jag hittade inget i manualen att man kan göra det.
på min tumlare går den att plocka ur , men det är inte en värmepumpstumlare , så det kanske är annorlunda på din
 
Du har ingen hake/spak som ser ut ungefär som på bilden?
Ventilationsenhet med fokus på en röd spak markerad med en grön cirkel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Nej, det går inte på värmepumpstumlare. Jag har en annan modell, jag sprutade med vattenslang genom kondensorn. Hur mycket som blev kvar vet jag tyvärr inte.
 
  • Gilla
Qwerty952
  • Laddar…
Q
Anna_H Anna_H skrev:
Du har ingen hake/spak som ser ut ungefär som på bilden?
[bild]
Nej , har kikat lite nu och den går inte ta bort.
 
Q
D Daniel 109 skrev:
Nej, det går inte på värmepumpstumlare. Jag har en annan modell, jag sprutade med vattenslang genom kondensorn. Hur mycket som blev kvar vet jag tyvärr inte.
vart tar vattnet vägen om man gör de? Känns som det är enda sättet att bli av med det, men vart hamnar luddet om man sprutar?
 
Jag har som sagt en annan maskin. En Siemens/Bosch. Där sitter pumpen i en låda på baksidan. Jag tog bort pumpen och lutade maskinen bakåt så rann vattnet ut där.
 
Jag vattnade rent den med en vattenkanna och sög upp med våtdamsugaren på baksidan vid pumpen.
 
Och sedan när jag var klar med det så satte jag dit ett filter av skum som jag klippte till själv.
Sånt där vitt universal. Som till damsugaren fast tjockare.

Där fastnar numera allt. Bara att ta bort och dammsuga de ibland.
 
Q
Nu har jag fått tummen ur och rengjort maskinen och kondensorn, så nu är bekymret över med för stort övertryck i trumman och visslandet borta.

Upptäckte att man behövde plocka isär den i molekyler för att kunna dela på lådan med kondensorn så fick bli skölja med vatten slang .
Kondensorn blev ren och den spottade ur sig grumligt vatten i behållaren.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Q jope84 skrev:
Upptäckte att man behövde plocka isär den i molekyler för att kunna dela på lådan med kondensorn så fick bli skölja med vatten slang .
Hej, har precis kört igång en Electrolux värmepumps-tumlare som stått stilla i flera år (rengjorde dock kondens-pumpen och det jag kunde komma åt utan att demontera trumman innan).
Men den har en något skum lukt när den går! Typ... tändargas.
Du har händelsevis inga bilder från "rivningen" du gjorde?
 
Q
Nej, har inga bilder tyvärr.

Låter ju inte bra att de luktar butan, för det kan mycket väl va butan eller propan som köldmedium i dem.
Men butan och propan luktar väl inte normalt? För det är väl lukt tillsatt i gasol?

H Honkmeister skrev:
Hej, har precis kört igång en Electrolux värmepumps-tumlare som stått stilla i flera år (rengjorde dock kondens-pumpen och det jag kunde komma åt utan att demontera trumman innan).
Men den har en något skum lukt när den går! Typ... tändargas.
Du har händelsevis inga bilder från "rivningen" du gjorde?
 
  • Gilla
Honkmeister
  • Laddar…
Q jope84 skrev:
Låter ju inte bra att de luktar butan, för det kan mycket väl va butan eller propan som köldmedium i dem.
Men butan och propan luktar väl inte normalt? För det är väl lukt tillsatt i gasol?
Det var lite det jag tänkte också, om det skulle kunna vara läckande köldmedium som luktar, för jag kände inte av någon värme i början heller.

Det kan nog hända att lukten i gasol är tillsatt, har faktiskt aldrig kollat upp det.

Torktumlaren har gått nån timme och nu är den varm, men inte jättevarm. Skiljer sig temperaturen på torktumlare med/utan värmepump?
Lukten har ändrat lite karaktär och påminner nu även om duschrum i ett gammalt badhus.
Kanske det bara är gammalt/surnat damm i kondensorn som väckts till liv...?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.