Hej

Jag byggde ett utomhuskök med en betong bänkskiva för några år sedan och har fått en stor fläck från frityrolja som jag skulle vilja få bort. Någon som har något tips på vad man kan göra?

• Stor fläck från frityrolja på en betongbänkskiva i ett utomhuskök.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Utomhuskök med betongbänkskiva, stor fläck från frityrolja nära diskhon, två lampor ovanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tre förslag. Det bästa sist
  1. Tvätta bort fläcken
  2. Olja in hela skivan
  3. Tvätta OCH sedan olja in

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Tack. Men vad tvättar du med? Har försökt med diskmedel, såpa bakpulver ättika

Etanol löser fett så häll på t-röd och lägg en torr trasa över så den kan suga åt sig fettet. Ett alternativ är att hälla på fint sågspån efter spriten för att suga åt sig fettet. Upprepa några gånger.
Fast fettet kan gå rakt igenom betongen om det var större mängder och då återstår bara att linolja hela skivan om du inte tycker du får bort tillräckligt. OBS! Då blir hela skivan mörkare.

C
Skulle vara försiktig med T-röd på en sugande yta som används för matlagning.
Det blir en j-vligt äcklig smak av det.

Z z_bumbi skrev:
Etanol löser fett så häll på t-röd och lägg en torr trasa över så den kan suga åt sig fettet. Ett alternativ är att hälla på fint sågspån efter spriten för att suga åt sig fettet. Upprepa några gånger.
Fast fettet kan gå rakt igenom betongen om det var större mängder och då återstår bara att linolja hela skivan om du inte tycker du får bort tillräckligt. OBS! Då blir hela skivan mörkare.
Tack för tipset, det ska jag testa

C cpalm skrev:
Skulle vara försiktig med T-röd på en sugande yta som används för matlagning.
Det blir en j-vligt äcklig smak av det.
Ok. Ska ta en funderare jag testar precis att bränna bort det med en gasolbrännare. Det gick va ska bra faktiskt

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.