Byggahus.se
Finns de nått verktyg för att rengöra ventilationskanaler som man kan skaffa?
 
Ja, viskor och vajer.

Jag köpte vajer & viska från Sotarverktyg,
http://www.sotarverktyg.se/Product/753/nylonborste-160mm/
http://www.sotarverktyg.se/Product/752/nylonborste-125mm/
http://www.sotarverktyg.se/Product/751/nylonborste-100mm/
https://www.sotarverktyg.se/Product/643/rensvajer-8mm-i-valbar-langd/
Jag valde 10 meter, ibland är den lite väl lång.
https://www.sotarverktyg.se/Category/80/rensvajrar/

Köpte även en viska för imkanalen,
https://sotarverktyg.se/Product/786/imkanalsviska-125mm-gra/

Bäst är att ringa och prata med dom innan man lägger beställningen så att det blir rätt material.

1698704094904.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Skorstenskanal antar jag?
 
De tre övre viskorna används till ventilationskanaler (uteluft, tilluft, frånluft & avluft (FTX)), den nedre viskan används till imkanalen (frånluft köksfläkten).

Till rökgaskanaler används andra viskor/krejsar,
https://sotarverktyg.se/Category/51/borstar/
 
Walle85
Hur gör man för att få rent dem på rätt sätt? Spelar det någon roll vart man skjuter in borsten? Tänker att om man puttar in den i utblåset på tex ett FTX system så hamnar väll all skit längre in i röret bara?
Antar att vissa har strategiskt placerade rensluckor, men inte givet att alla har det.
 
Frånluftskanalerna börjar jag längst bort ifrån och går mot aggregatet, har aggregatet igång. Rengörs årligen. Filtret byts efter rengöring av kanalerna.
Frånluftsdonen rengörs en gång i kvartalet, blir smutsiga utav rumsluften.

Avluftskanalen tror jag inte att jag har rengjort någon gång.

Uteluftskanalen börjar jag vid väggallret och går in mot aggregatet, har aggregatet igång. Rengörs årligen. Filtret byts efter rengöring av kanalerna.

Tilluftskanalerna tror jag inte att jag har rengjort någon gång.
Däremot så rengörs tilluftsdonen en gång i halvåret, blir smutsiga utav rumsluften.



Diagram över ventilationssystem med flöden: ute-, åter-, av-, till-, från-, över- och cirkulationsluft.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
F
Demmpa Demmpa skrev:
Frånluftskanalerna börjar jag längst bort ifrån och går mot aggregatet, har aggregatet igång. Rengörs årligen. Filtret byts efter rengöring av kanalerna.
Frånluftsdonen rengörs en gång i kvartalet, blir smutsiga utav rumsluften.

Avluftskanalen tror jag inte att jag har rengjort någon gång.

Uteluftskanalen börjar jag vid väggallret och går in mot aggregatet, har aggregatet igång. Rengörs årligen. Filtret byts efter rengöring av kanalerna.

Tilluftskanalerna tror jag inte att jag har rengjort någon gång.
Däremot så rengörs tilluftsdonen en gång i halvåret, blir smutsiga utav rumsluften.



[bild]
Men hur styr du rengöringspinnen i frånluftskanalen? Risk att man bara puttar ut skiten i en annan kanal/frånluftsdon?
 
Jag låter aggregatet vara igång, då sugs allt skit som lossnar till filtret innan aggregatet.
Eventuellt så behöver man damsuga filtret innan man gjort alla kanaler.

Vajern är så pass stel så att den går normalt rakt fram när man är i huvudstammen och kommer till ett avstick.
 
F
Demmpa Demmpa skrev:
Jag låter aggregatet vara igång, då sugs allt skit som lossnar till filtret innan aggregatet.
Eventuellt så behöver man damsuga filtret innan man gjort alla kanaler.

Vajern är så pass stel så att den går normalt rakt fram när man är i huvudstammen och kommer till ett avst
Okej. Nu har jag bara mekanisk frånluft men säkert inte rensad på 20 år.

Ritning av en lägenhet med kök/vardagsrum, sovrum, hall och badrum. Anvisningar för isolering och ventilation inkluderas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men går jag in från badrummet t ex så behöver jag ju gå mot höger, fortsätter man fram kommer jag ju bara ut i klädkammaren. Så jag fattar inte hur man svänger. 🤨
 
Förhoppningsvis så sitter det en renslucka i T-korset.
Din stam är 125 medans avsticken är 100, att mata igenom en 125-viska genom 100-kanal är inte lämpligt.
Jag hade satt en renslucka i början på 125-kanalen, sen hade jag troligen satt två/tre rensluckor till på 125-kanalen på lämpligt avstånd, å så hade jag köpt en vajer som är lite längre än avståndet mellan två renspunkter.

Metalliskt rörsystem med skruvar, flänsar och kablar i otydlig industriell eller mekanisk miljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har satt rensluckor på strategiska platser.
 
F
Demmpa Demmpa skrev:
Förhoppningsvis så sitter det en renslucka i T-korset.
Din stam är 125 medans avsticken är 100, att mata igenom en 125-viska genom 100-kanal är inte lämpligt.
Jag hade satt en renslucka i början på 125-kanalen, sen hade jag troligen satt två/tre rensluckor till på 125-kanalen på lämpligt avstånd, å så hade jag köpt en vajer som är lite längre än avståndet mellan två renspunkter.

[bild]
Jag har satt rensluckor på strategiska platser.
Ingen aning. 100 rören ligger begravd i innertaket. Den större 125 kanalen går dock på kallvinden men givetvis isolerad så oklart var/om det finns en renslucka.

Halvdålig bild där 125 röret kommer upp.
 
  • Vind med träbjälkar, isolering och ventilationsslang. Skyltigt golv och svagt belysning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Hur smutsigt har ni inomhus?
Vi satte in FTX 9,5 år efter att vi köpte huset. Förmodligen var inte kanalerna rengjorda sedan 2008 när gamla värmepumpen sattes in.
Tilluften helt ren och lite lurvigt i frånluften efter 13år. Två år med FTX och frånluften är helt ren. Ja rören rengjordes när FTX monterades och även en renslucka sattes ovanför i taket där rören en gång gick till och från värmepumpen.
 
Walle85
R Runnis skrev:
Hur smutsigt har ni inomhus?
Vi satte in FTX 9,5 år efter att vi köpte huset. Förmodligen var inte kanalerna rengjorda sedan 2008 när gamla värmepumpen sattes in.
Tilluften helt ren och lite lurvigt i frånluften efter 13år. Två år med FTX och frånluften är helt ren. Ja rören rengjordes när FTX monterades och även en renslucka sattes ovanför i taket där rören en gång gick till och från värmepumpen.
Vi tog bort galler/filter på utblåsen och körde upp fläkten på max nyligen. Då flög det ut en massa småskräp och små flugor. Oklart om det är mer skit som bör rensas i rören eller inte eftersom det är svårt att se då alla utblås har 80mm rör och direkt efter en tratt kopplad mot 125mm rör och sedan en 90° vinkel. Inte så lätt att se in i huvudröret på vinden.
 
F
Var uppe på vinden häromdagen. Ovanpå isoleringen sitter det spånskivor. Såg att det var utskuret vid köket och där satt ett lock. Jag skulle tro att det är en renslucka?

Arkitektritning av en lägenhet med markeringar, mått och tekniska detaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Undrar om det finns till badrum och klädkammare också tro? Men det finns nog inget på det grövre röret i mitten, isåfall får man nog dra av rörisoleringen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.