Har lokaliserat ett problem till tryckströmbrytaren. Antingen är den trasig eller så räcker det med att rengöra den från gojs som samlats i rör/membran pga järnhaltigt vatten. Den slår nämligen aldrig av vattenpumpen trots att den är ställd på 2 bar för tillslag och 4 bar för frånslag.

Om det räcker med rengöring, var hittar jag "röret" och var hittar jag membranet?

Om jag måste byta den, hur får jag loss den?
Antar att den måste "vridas" loss. Men då slår ju plastkupan i hydrofortanken som är precis intill. Den slår även i manometern som sitter framför. Jag förstår faktiskt inte hur man fick fast den en gång i tiden, av samma anledningar.

Så här ser det ut.

cewe.jpg
 
Skruva av röret den sitter på.
Sen blir det lättare.
 
Det var det jag hoppades på att slippa men det är väl så det får bli.
 
Jag hade en lika dan som strulade, bytte den. Den var inte så fasligt dyr.
Jag ser på fotot att det finns potential att gradera upp även manometern ;-)
 
Gäller att skruva i det i rätt ordning :) Eftersom din manometer verkar ha sett bättre dagar borde du kontrollera att pumpen verkligen bygger upp tryck.. Den kanske inte slår ifrån eftersom den inte får 4 bar...
I vilket fall som helst så sluta bråka med gammalt skit! Köp nytt så slipper du bry dig på ett bra tag!
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.