Vi har haft lite olika firmor hemma för offert på att byta rör.
Reling av allt kostar ca 135 000:-.
Rörbyte kostar ca 36 000:- (då behöver stnumparna/rörgenomföringarna relinas).
En firma bytte rör samt relinare stumparna för 112 000:-.
O då tänker jag - om ett rörbyte kostar runt 40 papp, för o räkna högt - ska en relining av rörgenomföringarna verkligen kosta runt 60-70 000??
Det låter hemskt dyrt. Vi snackar om genomföringar från toa, vask etc - tror det är runt 7-8 snuttar då.
Jag kan inget om rör men alla strider ju för sin sak o vad som är bäst o billigast, men det låter dyrt bara med reliningen - åsikter?

J
Vi relinade 2 sektioner á 1 m i källaren. Det kalaset gick på ca 25 tusen vill jag minnas. Tog 2 man en lång arbetsdag.

J Jonobe skrev:
Vi relinade 2 sektioner á 1 m i källaren. Det kalaset gick på ca 25 tusen vill jag minnas. Tog 2 man en lång arbetsdag.
Jisses, 1 meter för 25 papp.. visste inte det skulle vara så dyrt med så korta snuttar..

S
Hade varit extremt tveksam som husspekulant om säljaren relinat. Dels skeptisk mot reliningen i sig, men även funderat över vilka andra fuskrenoveringar som utförts.

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Hade varit extremt tveksam som husspekulant om säljaren relinat. Dels skeptisk mot reliningen i sig, men även funderat över vilka andra fuskrenoveringar som utförts.
Fuskrenoveringar, eller varför skulle relining vara fusk? :) (för en som är helt oinsatt).
Pratade med en kompis igår o kommer nog göra som han förslagit..
Byta alla rör undertill och stumparna som blir kvar tar vi vid framtida renoveringar, vi ska bl.a. renovera köket o då kan vi passa på o byta den stumpen när vi ändå gör det, likaså tvättstugan.
Toaletterna är nya utom en gästtoa.

Hildors kompis här.
Jag känner att det saknas mycket bakgrundsinformation så jag ska försöka åtgärda det. Hildor får rätta det som blir fel.
Huset är byggt på 60- eller 70-talet. Enplanshus med krypgrund. Avloppsrören är gjutjärn.
Badrum #1 och #2 är renoverade nyligen och har plaströr ned genom golvet, sen ansluter det till gamla rör. Kök, tvättstuga och gästbadrum har gamla rör.

Mitt förslag är att man låter byta alla rör i krypgrunden men behåller gjutjärnsröret genom golvet i kök, tvättstuga och gästbadrum tills det är dags för renovering av dessa om några år. Är det rimligt att göra så? Är det en stor risk att det börjar läcka?

Är det troligtvis betongrör från huset ut till gatan? Det vill man väl också byta när man ändå håller på?

• Gilla
Hildor
  • Laddar…
S Spoz skrev:
Hildors kompis här.
Jag känner att det saknas mycket bakgrundsinformation så jag ska försöka åtgärda det. Hildor får rätta det som blir fel.
Huset är byggt på 60- eller 70-talet. Enplanshus med krypgrund. Avloppsrören är gjutjärn.
Badrum #1 och #2 är renoverade nyligen och har plaströr ned genom golvet, sen ansluter det till gamla rör. Kök, tvättstuga och gästbadrum har gamla rör.

Mitt förslag är att man låter byta alla rör i krypgrunden men behåller gjutjärnsröret genom golvet i kök, tvättstuga och gästbadrum tills det är dags för renovering av dessa om några år. Är det rimligt att göra så? Är det en stor risk att det börjar läcka?

Är det troligtvis betongrör från huset ut till gatan? Det vill man väl också byta när man ändå håller på?
Sant, huset byggt -67.
Fick idag veta att sista delen som är nedgrävd i sand - (som går från våra rör i krypgrunden o sen ansluter mot föreningens rör) har asbest oxå. Er inte om det säger något om vad det är gjort av.
Men annars känns det som Spoz idé är väldigt tilltalande och smartast att göra.

S
S Spoz skrev:
Hildors kompis här.

risken bör vara förhållandevis liten med så korta rör. Hade nog också chansat så men fattar inte varför vänta med att byta köksavloppet? Kommer det inte upp i köksskåpet? Det lär väl bara vara att byta?

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
S SueCia skrev:
risken bör vara förhållandevis liten med så korta rör. Hade nog också chansat så men fattar inte varför vänta med att byta köksavloppet? Kommer det inte upp i köksskåpet? Det lär väl bara vara att byta?
Det har du rätt i. Bara att byta det på direkten.

Behöver man inte bräcka loss saker under diskhon i köket då? Själva genomföringen? eller är det ”lösa rör” ner till grunden?
Ser ut o sitta fast i bänken under diskhon lixom.

Du skulle kunna ta en bild på hur det ser ut där röret går ner i golvet men det borde inte vara något problem.

S
H Hildor skrev:
Behöver man inte bräcka loss saker under diskhon i köket då? Själva genomföringen? eller är det ”lösa rör” ner till grunden?
Ser ut o sitta fast i bänken under diskhon lixom.
det borde var en enkel match att byta ut om det går rakt ner genom golvet som det brukar göra.

S Spoz skrev:
Du skulle kunna ta en bild på hur det ser ut där röret går ner i golvet men det borde inte vara något problem.
här är 2 bilder, ser ut dom 2 rör ev är pluggade!

• Två plaströr i ett VVS-system där ena röret ser ut att vara pluggat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Komplex installation av VVS-rör under diskbänk med möjliga pluggade delar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur löste ni det?

J Jonasdzm skrev:
Hur löste ni det?
Vi gjorde som så att vi bytte alla rör under huset. 2 nyrenoverade badrum hade redan nya genomföringar.
Så kvar är gjutjärnsbrunn o genomföring i kök o tvättstuga och planen är att byta dom anslutningarna när vi renoverar kök o tvättstuga 🙂

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.