5 387 läst ·
3 svar
5k läst
3 svar
Relationshandling, vad innebär det i praktiken?
Hej
Vi har ett bygglov för ett dubbelgarage där vi ändrat fasaden (puts istället för panel) och färgen på garageportarna efter att bygglovet beviljades. Kommunen gav godkännande för ändringen via mail och sa att "det tar vi på relationshandlingarna". Nu är garaget klart och jag undrar vad det egentligen är jag ska göra?
Ska jag ta A-ritningen och helt enkelt ta tipp-ex över gamla informationen och skriva in för hand eller måste jag utfärda en ny digital ritning?
Fråga dem låter kanske som en naturlig lösning men om de kräver en helt ny A-ritning blir det lite omständigt så slipper helst väcka den björn som sover
Vi har ett bygglov för ett dubbelgarage där vi ändrat fasaden (puts istället för panel) och färgen på garageportarna efter att bygglovet beviljades. Kommunen gav godkännande för ändringen via mail och sa att "det tar vi på relationshandlingarna". Nu är garaget klart och jag undrar vad det egentligen är jag ska göra?
Ska jag ta A-ritningen och helt enkelt ta tipp-ex över gamla informationen och skriva in för hand eller måste jag utfärda en ny digital ritning?
Fråga dem låter kanske som en naturlig lösning men om de kräver en helt ny A-ritning blir det lite omständigt så slipper helst väcka den björn som sover
De ändringarna som du har gjort ska föras in på ritningen för att rätt ritningar ska kunna arkiveras för framtiden (skulle inte säga att tipp-ex är riktigt fackmannamässigt gjort...)
Medlem
· Västernorrland
· 2 546 inlägg
Framför allt är det inte arkivbeständigt. Risken är att det efter några år fallit bort och det bara finns den gamla felaktiga texten kvar.LaszloToth skrev:
Oftast är det bästa sättet att stryka över med bläck (så det syns vad man ändrat, men inte råder någon tvekan om vad man avsett ska vara inaktuellt) och skriva ny text under, bredvid eller var det verkar lämpligt.
Gärna datum och signatur på ändringen, ev. någon förklarande text typ fasadmaterial ändrat under byggets gång e.dyl. (lite beroende på hur formellt det behöver vara)
Klicka här för att svara