Hej, hoppas på lite idéer på om det ser rätt ut hemma hos mig eller om jag bör få in en elektriker...

Har ett väldigt högljut relä (kontaktor är väl rätt benämning) invid min elcentral inne. Denna har styrt varmvattenberedaren och tidigare även styrts för hög/lågtariff från elmätaren (vanligt?). Bredvid kontaktorn finns också en strömbrytare för att koppla förbi hög/lågtariffstyrningen och alltid ha den inkopplad.
Strömbrytaren är öppen utan kåpa vilket inte ser bra ut (och ja, farligt med), och jag vill ha bort oljudet från kontaktorn.

Men har nyss tittat på den och tycker det är något lurt här...

1. Varmvattenberedaren byttas för några år sedan av förra ägaren, och nu är ledarna inkopplade mot kontaktorn, men på FEL sida?! Se bild, där inkommande faser sitter på ovansidan, och det är också där som ledarna till varmvattenberedaren sitter iskruvade. Som jag ser det är kontaktorn förbikopplad, och ger mig oljudet helt i onödan! Kan detta stämma?

2. Strömbrytaren är till för att koppla förbi högtariffen, men i inkommande elcentral (utomhus) verkar denna vara inkopplad endast till en brytare märkt varmvattenberedare. Vanligtvis gör därför inte strömbrytaren i centralen inomhus nånting eftersom brytaren utomhus är inkopplad och matar kontaktorn. Stänger jag av den externa brytaren kan jag manövrera kontaktorn med strömbrytaren inne. Korkat med två från varandra oberoende brytare - jag måste stänga av på båda platser om jag vill koppla ur kontaktorn. Finns det någon anledning att ha kvar den interna strömbrytaren? Eller den externa?

3. Om nu kontaktorn ändå visar sig vara förbikopplad är ju punkt två ovan helt onödig att ha kvar, eller bör jag få varmvattenberedaren inkopplad rätt till kontaktorn och ha kvar en av brytarna? Kontaktorn är väl där av en anledning eller?

Tacksam för synpunkter.
/Oskar

• Foto 0164.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad är den blåa tråden på undersidan av kontaktorn?

Om VVB är ansluten på matande sida så fyller den (kontaktorn) ingen funktion.

Som du säger så är det livsfarligt att kåpa saknas på brytaren. Försök att göra något åt detta, antingen kan du ta bort den helt eller byta till en annan brytare (om du inte har tur nog att få tag på rätt sorts kåpa).

Eftersom varmvattenberedaren verkar vara kopplad så att kontaktorn inte fyller nån funktion så kan du nog helt enkelt slå av de båda strömbrytarna så håller kontaktorn tyst. Om du inte tycker att den är i vägen, ser ful ut eller liknande så lär den inte göra någon skada om den bara sitter kvar där. Lämpligt kan kanske vara att sätta någon märkning som talar om att den inte alls bryter varmvattenberedaren.

Ja, kontaktorn ser ut att vara förbikopplad men det syns inte helt klart.

Och tariffstyrning är väl ändå inget som används numera (?), så rensa bort prylarna i alla fall.

Du kan ju lätt prova att slå av brytarna så att kontaktorn håller tyst och se om varmvattenberedaren kallnar. Med 99.9999% chans så gör den inte det, och då är ju problemet löst (förutom faran med att kåpan på brytaren saknas).

Var bryter du strömmen till VVB då förresten?

snaggletooth skrev:
Och tariffstyrning är väl ändå inget som används numera (?), så rensa bort prylarna i alla fall.
Vad har man haft det till?

//Patrik

Du kan ta bort det, redan är ju kontaktorn förbikopplad. Vill du slippa brum kan du lossa och isolera tex den blå till spolen. Annars gör en större sanering och ta bort allt som tillhört tariffkopplingen, men då bör du nog ta hjälp.

Patrik_Hed skrev:
Vad har man haft det till?

//Patrik
Det var billigare el på natten/låglasttid förr hos många elleverantörer, då satt det ett kopplingsur i mätarskåpet som växlade mellan två räkneverk i mätaren.

snaggletooth skrev:
Det var billigare el på natten/låglasttid förr hos många elleverantörer, då satt det ett kopplingsur i mätarskåpet som växlade mellan två räkneverk i mätaren.
Jaha, där ser man. Tilläggsfråga, när var det då? På 70-talet?

//Patrik

Wow, snabba bra svar! Tack.

Huset byggt -71 och det fanns väll hög/lågtariff även in på -90 talet om jag inte har helt fel? Föräldrarna hade haft det ett tag...

Skönt att jag tänkt i samma banor som ni gjort :)
Kopplade ur den vid lunchtid och än är vattnet varmt - så då är den mest sannolikt inte i bruk. Får ta en dusch på morgonen och då bör jag veta.

Om det skulle behövas så bryter jag beredaren med propparna, eller på brytaren under varmvattenberedaren. Eller huvudströmmen. Dessvärre gillar vi varmvatten så den kommer oftare vara inkopplad :)

Så om jag återigen tänkt rätt så fyller kontaktorn ingen säkerhetsfunktion, utan är bara ett relä och helt onödigt i detta fall?

Rikard: den blå går till spolen som sluter kontaktorn - verkar gå till nolla, och på andra sidan spolen så matas den med en fas via brytaren bredvid eller brytaren i centralen utomhus.

Patrik_Hed skrev:
Jaha, där ser man. Tilläggsfråga, när var det då? På 70-talet?

//Patrik
Det var precis som all direktverkande elvärme från den tiden ett sätt att hålla hög jämn belastning på kärnkraften.

Hej,

Jag bor i Stockholm och har Fortum som nätleverantör. Jag har dag/natt tariff, så visst finns det fortfarande. Det är dock bara på nätavgiften det gör någon skillnad dock.

Den normala nätavgiften 23,8 öre/kWh, med dag/natt avtal så är kostnaden 34,9 öre/kWh på dagen och 5,2 öre på natten (alla priser ink. moms). Jag har precis samma lösning som TS till min 300 liters VVB, går bara på nätterna, jag ska dock snart byta ut hela min elcentral och skaffar nog en ny modern brumfri kontaktor då.

Om ni tänker efter så har många moderna vitvaror också timer med möjlighet att senarelägga start. Vi gör det på diskmaskinen, tvättmaskinen och torktumlaren. Allt startar efter kl. 21. Har även ett element i källaren för stödvärme som jag kör på timer. Ligger i runda slängar på 65% natt och 35% dagförbrukning på fakturorna. Spar många sköna slantar per år.

Rikard Ågren skrev:
Var bryter du strömmen till VVB då förresten?
Eftersom kontaktorn tidigare varit styrd av en såndär tariffmojäng så lär den inte också agerat säkerhetsbrytare.

Om det däremot varit en kronbrytare vid elcentralen, där ena brytaren kopplat in tariffstyrningen och den andra kopplat in "fast påslaget" så skulle kontaktorn kanske kunnat agera någon form av arbetsbrytare. (Dock inte säkerhetsbrytare)...

Jag har Vattenfalls tidstariff, man måste ha en årsförbrukning över en viss gräns för att få teckna denna. Då är det högtaxa vardagar 06-22 under perioden november-mars och lågtaxa all annan tid. Mitt hus är byggt på 60-talet och har vattenburen elvärme där pannan samtidigt är en ackumulatortank på 2000 liter. Jag har en totalförbrukning på c:a 35.000 kWh/år där c:a 32.000 kWh ligger på lågtaxa.
På 60-talet var det f.ö. även lågtaxa ett par timmar mitt på dagen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.