Hej!
Funderar på att byta ventilation till rektangulära rör för att kunna bygga in dem i taket utan att tappa för mycket takhöjd. Det är tilluft.
Ämnar använda mig av rektangulära rör motsvarande 100mm i diameter. Var kan jag hitta rektangulära ventilationsdon?
Mvh
Funderar på att byta ventilation till rektangulära rör för att kunna bygga in dem i taket utan att tappa för mycket takhöjd. Det är tilluft.
Ämnar använda mig av rektangulära rör motsvarande 100mm i diameter. Var kan jag hitta rektangulära ventilationsdon?
Mvh
Karrock
Renoverare
· Västra Götaland
· 893 inlägg
Karrock
Renoverare
- Västra Götaland
- 893 inlägg
Många don som är fyrkantiga sitter på ett runt rör, och är bara en estetisk grej.
Ska du ha platta plåtkanaler så kanske det passar bra med såna här?
https://www.luftbutiken.se/avstick/10296-vaggstos-100-muff-galv-ar.html
Edit: Luftbutiken har ganska omfattande sortiment, har du inte kikat där kan du ju kolla på vilka tilluftsventiler som finns.
Ska du ha platta plåtkanaler så kanske det passar bra med såna här?
https://www.luftbutiken.se/avstick/10296-vaggstos-100-muff-galv-ar.html
Edit: Luftbutiken har ganska omfattande sortiment, har du inte kikat där kan du ju kolla på vilka tilluftsventiler som finns.
Jag hade använt mig av en övergång till cirkulärA ARV123 skrev:
Hej och tack alla som svarat!
Jag hade tänk mig ett galler liknande det som vi har i dagsläget (75mm diameter) som vi vill flytta upp någon cm och omvandla till motsvarande 100mm diameter rör. Kanske alla galler eller don kräver en koppling rektangulär till cirkulär? Då kan vi ju likväl använda cirkulär hela vägen.... tanken var att spara så mycket takutrymme som möjligt.
Jag hade tänk mig ett galler liknande det som vi har i dagsläget (75mm diameter) som vi vill flytta upp någon cm och omvandla till motsvarande 100mm diameter rör. Kanske alla galler eller don kräver en koppling rektangulär till cirkulär? Då kan vi ju likväl använda cirkulär hela vägen.... tanken var att spara så mycket takutrymme som möjligt.
Tack för snabba svar! Det lutar nog mot cirkulär i slutändan ändå... 100mm. Ljuddämparen kommer vi kapa av och flytta ned så att frånluften utmynnar direkt i toaletten.Ulltand skrev:
Skulle man kunna använda ett vanligt runt tilluftsdon? Vilket är det tystaste respektive minsta du känner till? Vad skulle du säga är inbyggnadshöjden för ett 100mm rör
Kanalen kan du lägga dikt mot taket så det som avgör är hur donet är utformat. Om luften i kanalen behöver strypas ner så kan man göra det tidigare i systemet och inte i donet. Då alstras det mindre ljud i donet och du kanske kan bygga en egen låda i vägg/takvinkeln som don/utsälpp?
Klicka här för att svara