Hej!

Funderar på att byta ventilation till rektangulära rör för att kunna bygga in dem i taket utan att tappa för mycket takhöjd. Det är tilluft.

Ämnar använda mig av rektangulära rör motsvarande 100mm i diameter. Var kan jag hitta rektangulära ventilationsdon?

Mvh

Karrock
Många don som är fyrkantiga sitter på ett runt rör, och är bara en estetisk grej.

Ska du ha platta plåtkanaler så kanske det passar bra med såna här?
https://www.luftbutiken.se/avstick/10296-vaggstos-100-muff-galv-ar.html

Edit: Luftbutiken har ganska omfattande sortiment, har du inte kikat där kan du ju kolla på vilka tilluftsventiler som finns.

• Gilla
ARV123
  • Laddar…
Låter dyrt. Vilken höjd hade du tänkte dig på kanalen? Don finns men dessa har ju en del ovan taket också som kanske överstiger 100 mm iaf

• Gilla
ARV123
  • Laddar…
A ARV123 skrev:
Hej!

Funderar på att byta ventilation till rektangulära rör för att kunna bygga in dem i taket utan att tappa för mycket takhöjd. Det är tilluft.

Ämnar använda mig av rektangulära rör motsvarande 100mm i diameter. Var kan jag hitta rektangulära ventilationsdon?

Mvh
Jag hade använt mig av en övergång till cirkulär

• Gilla
ARV123
  • Laddar…
Hej och tack alla som svarat!

Jag hade tänk mig ett galler liknande det som vi har i dagsläget (75mm diameter) som vi vill flytta upp någon cm och omvandla till motsvarande 100mm diameter rör. Kanske alla galler eller don kräver en koppling rektangulär till cirkulär? Då kan vi ju likväl använda cirkulär hela vägen.... tanken var att spara så mycket takutrymme som möjligt.

• Ventilgaller i taket, rektangulärt med horisontella spjäll, ovanför en enkel glödlampa på en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vitmålat rum med takventilationsrör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ulltand Ulltand skrev:
Låter dyrt. Vilken höjd hade du tänkte dig på kanalen? Don finns men dessa har ju en del ovan taket också som kanske överstiger 100 mm iaf
Så högt upp som donet tillåter, takhöjden är 245cm i en klädkammare som ska bli toalett kanske 230 är ok takhöjd ändå? (Om vi bygger in rören

Ser ut som en fet ljuddämpare på bilden också. Alternivt sätter man ibland två mindre cirk kanaler men 100 är nog den minsta. En ventmont/plåtis kan annars bygga rekt. för ditt behov

Ulltand Ulltand skrev:
Ser ut som en fet ljuddämpare på bilden också. Alternivt sätter man ibland två mindre cirk kanaler men 100 är nog den minsta. En ventmont/plåtis kan annars bygga rekt. för ditt behov
Tack för snabba svar! Det lutar nog mot cirkulär i slutändan ändå... 100mm. Ljuddämparen kommer vi kapa av och flytta ned så att frånluften utmynnar direkt i toaletten.

Skulle man kunna använda ett vanligt runt tilluftsdon? Vilket är det tystaste respektive minsta du känner till? Vad skulle du säga är inbyggnadshöjden för ett 100mm rör

Kanalen kan du lägga dikt mot taket så det som avgör är hur donet är utformat. Om luften i kanalen behöver strypas ner så kan man göra det tidigare i systemet och inte i donet. Då alstras det mindre ljud i donet och du kanske kan bygga en egen låda i vägg/takvinkeln som don/utsälpp?

Inget svar på donfrågan, men jag har köpt rektangulära kanaler från Intelmann. Kostar en femtedel jämfört med Svenska butiker...

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.