9 809 läst ·
39 svar
10k läst
39 svar
Rektangulär enplanare 135 m², hittar ni brister?
Jag måste fråga TS, finns det någon direkt anledning till varför du la alla sovrummen i söderläge? Tänker att man oftast brukar vilja ha sovrum i norrläge då solen lyser minst där om dagen. Då får man svala sovrum.
Så det sista jag hade gjort på mitt förslag hade faktiskt varit att spegelvända hela högra avdelningen. Det hade också gjort så att man kunnat ha en dörr ut från allrummet.
Så det sista jag hade gjort på mitt förslag hade faktiskt varit att spegelvända hela högra avdelningen. Det hade också gjort så att man kunnat ha en dörr ut från allrummet.
Fast det är ju lite som att säga att det aldrig blir disk och oreda på diskbänken för det ställer man i diskmaskinen eller i skåpen. Eller som att det aldrig ligger papper och bråte framme på skrivbordet för det har man i pärmar eller i lådor osv.. Men visst, är det rent och nystädat så ser det ju alltid trevligt ut, men verkligheten är ju att det sällan är så, speciellt om man har småbarnAnna_H skrev:
Det är fortfarande så att det känns ovälkomnande att ha hallen avskild från resten av huset, en fri siktlinje i entrén är en av grundreglerna för att en bostad ska kännas välkomnande. Huvudentrén ska säga "Välkommen in högt värderade gäst", inte "vänta här vid bakdörren på godkännande".
Fria siktlinjer behöver ju dock inte betyda att man ser hela huset från hallen och vice versa. Dvs det kanske går att hitta ett lösning så att hallen känns öppen för gäster samtidigt som den inte syns så väl från de platser man använder mest till vardags (tex kök, tv-soffa etc).
Ja, som i Jarlsgårds förslag. Siktlinjen finns rakt genom huset och man känner sig välkommen in, inte utesluten, samtidig som matbord och vardagsrum ligger lite åt sidan från linjen. Precis som det ska vara.mosvensson skrev:
Av alla de hus som jag har gått in har jag aldrig känt mig ovälkommen, oavsett planlösning, under förutsättning att jag har haft en god relation till husägaren.Anna_H skrev:
Klicka här för att svara