Jag måste fråga TS, finns det någon direkt anledning till varför du la alla sovrummen i söderläge? Tänker att man oftast brukar vilja ha sovrum i norrläge då solen lyser minst där om dagen. Då får man svala sovrum.

Så det sista jag hade gjort på mitt förslag hade faktiskt varit att spegelvända hela högra avdelningen. Det hade också gjort så att man kunnat ha en dörr ut från allrummet.
 
Mikael_L
Jarlsgård, är det OK för dig att man stjäl den där planlösningen...?

Om jag nu skulle bli sugen på att bygga ett hus till i någon okänd framtid ....
 
Haha, sno du på :)
 
Anna_H skrev:
Huvudentrén vill man inte alls ha i skymundan, där vill man ha fria siktlinjer så att man känner sig välkommen. Eventuell oreda ska man ha förvaring och groventré/tvättstuga till.
Fast det är ju lite som att säga att det aldrig blir disk och oreda på diskbänken för det ställer man i diskmaskinen eller i skåpen. Eller som att det aldrig ligger papper och bråte framme på skrivbordet för det har man i pärmar eller i lådor osv.. Men visst, är det rent och nystädat så ser det ju alltid trevligt ut, men verkligheten är ju att det sällan är så, speciellt om man har småbarn :)
 
  • Gilla
Räknenisse
  • Laddar…
Det är fortfarande så att det känns ovälkomnande att ha hallen avskild från resten av huset, en fri siktlinje i entrén är en av grundreglerna för att en bostad ska kännas välkomnande. Huvudentrén ska säga "Välkommen in högt värderade gäst", inte "vänta här vid bakdörren på godkännande".
 
Fria siktlinjer behöver ju dock inte betyda att man ser hela huset från hallen och vice versa. Dvs det kanske går att hitta ett lösning så att hallen känns öppen för gäster samtidigt som den inte syns så väl från de platser man använder mest till vardags (tex kök, tv-soffa etc).
 
mosvensson skrev:
Fria siktlinjer behöver ju dock inte betyda att man ser hela huset från hallen och vice versa. Dvs det kanske går att hitta ett lösning så att hallen känns öppen för gäster samtidigt som den inte syns så väl från de platser man använder mest till vardags (tex kök, tv-soffa etc).
Ja, som i Jarlsgårds förslag. Siktlinjen finns rakt genom huset och man känner sig välkommen in, inte utesluten, samtidig som matbord och vardagsrum ligger lite åt sidan från linjen. Precis som det ska vara.
 
Allmän fråga angående siktlinjer:
Hur är det med siktlinjer vid entren där man måste kliva in för att "se" huset? Exempelvis subline från götenehus. Funkar det?

Sbb7q.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du har ett fönster i sovrummet rakt från hallen sett.
 
Anna_H skrev:
Det är fortfarande så att det känns ovälkomnande att ha hallen avskild från resten av huset, en fri siktlinje i entrén är en av grundreglerna för att en bostad ska kännas välkomnande. Huvudentrén ska säga "Välkommen in högt värderade gäst", inte "vänta här vid bakdörren på godkännande".
Av alla de hus som jag har gått in har jag aldrig känt mig ovälkommen, oavsett planlösning, under förutsättning att jag har haft en god relation till husägaren.
 
  • Gilla
mosvensson
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.