26 932 läst ·
252 svar
27k läst
252 svar
Rekord i arvode!?
Thomas Lundquist
Bannad
· Stockholm
· 745 inlägg
Thomas Lundquist
Bannad
- Stockholm
- 745 inlägg
Thomas Lundquist
Bannad
· Stockholm
· 745 inlägg
Thomas Lundquist
Bannad
- Stockholm
- 745 inlägg
Thomas Lundquist
Bannad
· Stockholm
· 745 inlägg
Thomas Lundquist
Bannad
- Stockholm
- 745 inlägg
Eftersom dina inlägg för tillfället ligger lite för lågt för debatten så är det meningslöst att t.o.m skriva denna rad.mr_bygg skrev:
Men annars kan jag diskutera med dig alla dagar i veckan, mrbygg.
På vilket sätt ligger mina inlägg för lågt för debatten? Jag kan absolut acceptera att du inte har lust att svara, men om du nu tycker att mitt inlägg håller så låg nivå (vilket eller vilka inlägg syftar du på?) så att det inte ens är värt att svara på så är det väl inte mycket begärt att du också talar om skälet varför istället för att skriva ett helt intetsägande inlägg.
Jag har inga problem att diskutera med dig alla dagar i veckan, vilket också gäller alla andra medlemmar här på forumet, men har du ingen lust att bemöta det jag skriver med hänvisning till att det är för lågt för debatten så är det inte mer än rimligt att du också redogör för skälet varför vi inte kan för en vettig diskussion och du påstår att mina inlägg är för låga för debatten.
Jag har inga problem att diskutera med dig alla dagar i veckan, vilket också gäller alla andra medlemmar här på forumet, men har du ingen lust att bemöta det jag skriver med hänvisning till att det är för lågt för debatten så är det inte mer än rimligt att du också redogör för skälet varför vi inte kan för en vettig diskussion och du påstår att mina inlägg är för låga för debatten.
Verkar som det är fler än jag som inte fattar vart du vill komma.....Thomas Lundquist skrev:
En tia per mil för en kärra kan jag köpa, 50spänn för en bil kan vara lite högt men det tycks vara någon form av standard i hantverkarbranchen även om de med råge täcker fasta o rörliga kostnader.
Jag testade samma sida men får inte samma resultat.bra-byggare skrev:Okej, låt oss även ha med thomasx alternativ då:
Bruttolön 23500, Soc avg. 31,42% = 7383 ca 31000 x 12 = 371000kr / år
Pension 60000 (vad nu det kom ifrån, inkl särskild löneskatt antar jag?)
VW caddy 2000kr i månaden ([länk]) (dock inte inredd då) = 24000kr per år.
Verktyg/admin/ekonomi/IT 60000
Vinst/risk (sjukdom, obelagd) 5% 25750kr
Summa 540750kr /år
Fakturerbar arbetstid 2009 som exempel = 1808h (inkl 25 semesterdagar)
Timtaxa ex moms = 299kr/tim.
PS
(Så här kan vi hålla på och ändra i kalkylen hur många gånger som helst)
DS
Med lön 23500/månad, bil 2000:-/månad och admin/verktyg etc 5000:-/månad ploppar följande siffror ut.
Att fakturera, exkl. moms: 40 928 kr
Egenavgifter 28,97%: 5 596 kr
Kompensation för tjänstepension: 2 576 kr
Kompensation för ej betald semester: 2 256 kr
Firmans övriga kostnader, exkl. moms: 7 000 kr
Kvar till "lön" före skatt: 23 500 kr
- Kalkylen tar hänsyn till att egenavgifterna är avdragsgilla genom att reducera med Skatteverkets schablonavdrag för detta. Hänsyn tas inte till att egenavgifterna nu sätts ned från 28,97 till 23,97 för de första 200 000 kronorna av vinsten.
- I gruppen 27-65 år tas hänsyn till att en löntagares arbetsgivare betalar ca 10 procent av lönen i tjänstepension.
Statens säkning av egenavgifterna med 10 000:- får bli snickarens julbonus för alla nöjda kunder
Jag ser att jag missade 5% risk/vinst/sjukdom, och det är ju helt ok med en sådan post, timpriset blir då 275:-/h istället. Ganska stor skillnad mot 400:-+
Intressant, debatten här har ändå visat att de där 250:-/h som dissades som rena slavarbetet är fullt rimligt. Om man dessutom betänker att dom var två personer och att all overhead är samma för två som för en, som fordonet t.ex. så blir det inte orimligt med en sådan timkostnad.
Jag ser nu att bilkostnaden endast är leasingavgift, ingen bränsle, service etc så det är ju lite missvisande, och 2000:- i månaden är nog lite lågt hur man än skaffar sin bil.
En modern bil håller utan vidare i 10 år, min 10 år gamla bil är så gott som ny, och service på den har inte kostat mycket mer än 1000:-/år, om ens det, eftersom jag gör den själv. men så kan vi inte räkna här, riktigt.
Inköp 150000 / 10 = 15000
skatt 3000
försäkring 4000
service 4000
drivmedel 20000
Detta ger en månadskostnad på 4200:-/år, det ger 12:-/h ökning, mot angiven timkostnad i mitt förra inlägg.
En modern bil håller utan vidare i 10 år, min 10 år gamla bil är så gott som ny, och service på den har inte kostat mycket mer än 1000:-/år, om ens det, eftersom jag gör den själv. men så kan vi inte räkna här, riktigt.
Inköp 150000 / 10 = 15000
skatt 3000
försäkring 4000
service 4000
drivmedel 20000
Detta ger en månadskostnad på 4200:-/år, det ger 12:-/h ökning, mot angiven timkostnad i mitt förra inlägg.
Åter igen, främsta orsaken till höga arvoden är att den icke debiterbara arbetstiden är mycket högre än 5%.
Därför finns det vissa som kalla det seriöst att jobba halvtid, tjäna som man jobbade heltid och spika på sitt eget hus under fritiden o låta kunderna betala för detta.
Vissa kallar detta för seriösa hantverkare eftersom dom tar en timpenning över 500kr.
Andra kallar seriösa hantverkare dom som jobbar heltid o tar ut en rimlig ersättning för detta baserat på resultat.
Därför finns det vissa som kalla det seriöst att jobba halvtid, tjäna som man jobbade heltid och spika på sitt eget hus under fritiden o låta kunderna betala för detta.
Vissa kallar detta för seriösa hantverkare eftersom dom tar en timpenning över 500kr.
Andra kallar seriösa hantverkare dom som jobbar heltid o tar ut en rimlig ersättning för detta baserat på resultat.
Ja, it-konsulter räknar väl med ca 80% beäggning (dvs fakturerbar tid) på årsbasis om man räknar in semester, sjukfrånvaro, väntetid mellan uppdrag, utbildningar, konferenser, osv.Nimajneb skrev:
Det där tycker jag låter lite föraktfullt. Jag tror det är många som även i sin anställning gärna skulle ha en lön som gjorde att man kunde jobba halvtid och spika på huset under fritiden, Det är arbetsgivarens kunder som betalar även för de som gör det.Nimajneb skrev:Därför finns det vissa som kalla det seriöst att jobba halvtid, tjäna som man jobbade heltid och spika på sitt eget hus under fritiden o låta kunderna betala för detta.
Ingen större skillnad mot en hockyspelare/fotbollspelare/tennisspelare/börs-VD som jobbar heltid (mer än heltid?) under ett antal år för att sedan dra sig tillbaka och inte lyfta ett finger igen, det är också kunderna som betalar för detta.
Så vad är det du egentligen vill säga, att alla som tjänar mer pengar än vad du tycker man behöver för att överleva är oseriösa?
Jag håller dock med om att idén att för kunden motivera en viss timpenning med att man behöver täckningsbidrag till lyxbetonade omkostnader blir missvisande. En sån kalkyl kan företagaren göra för internt bruk om han så behagar men det är absurt att tro att en kund ska acceptera den som underlag för beräkning av timpenningen.
Redigerat av moderator:
Jag skulle nog vilja påstå att ju äldre bil desto större risk för problem och därmed risk för mer odebiterbar tid. Det måste vägas in. Man får ockå väga in hur man tror kunderna reagerar om man inte kan göra jobb klart i tid för att man blivit stående på vägen med trasig bil och bilen är uppenbart gammal och sliten.thomasx skrev:Jag ser nu att bilkostnaden endast är leasingavgift, ingen bränsle, service etc så det är ju lite missvisande, och 2000:- i månaden är nog lite lågt hur man än skaffar sin bil.
Göra servicen själv kostar också odebiterbar tid. Om verkstaden t.ex. tar 5000kr för en service/reparation så är det naturligtvis bättre att göra jobbet själv jämfört med att vara ute och snickra för 4000kr, men kan man debitera mer än 5000kr under den tiden ska man låta verkstaden fixa bilen och vara ute och debitera istället.
Nu finns det många som både är ute och debiterar och sen fixar bilen på kvällen/helgen, och därmed "jobbar extra" och det behöver inte självklart komma kunden tillgodo med ett lägre timpris för att företagaren har lägre bilkostnader. Företagaren vill ju också ha betalt för att han jobbar extra på sin fritid som bilmekaniker på samma sätt som man som anställd inte får lägre lön av sin arbetsgivare för att man servar sin privatbil själv.
Redigerat av moderator: