Vilka hustillverkare skulle ni rekommendera som ligger på en hygglig prisnivå men ändå med bra grundstandard (tänk tex Eksjöhus osv) och med stabil ekonomi (så man inte behöver oroa sig för konkurser och dyl) som kan bygga efter en helt egen planlösning.

Vi har nämligen ritat om ett Eksjöhus Havsvik som vi är väldigt nöjda med och behöver lite olika tillverkare (förrutom då Eksjöhus) att konkurrera med och kontrolla prisnivån.

Hittils har vi bara varit i kontakt med Vårgådahus för detta.

Vilka fler skulle ni rekommendera man kollar med?

Trivselhus.

Vi ska bygga med Byggtonvillan, bra prisnivå och bra standard på husen, kolla med dem med, bor du i kronoberg så är det ju även hemmaplan.

Byggtonvillan är ju ett relativt nytt bolag (reg. 2011). Tittar man på allabolag så har de inte en komplett styrelse, det finns bara en suppleant angiven. Jag vet inte om det är jättefel eller bara en formalitet.

Men med dagens skakiga husmarknad så ser det ju lite tveksamt ut.

hempularen skrev:
Byggtonvillan är ju ett relativt nytt bolag (reg. 2011). Tittar man på allabolag så har de inte en komplett styrelse, det finns bara en suppleant angiven. Jag vet inte om det är jättefel eller bara en formalitet.

Men med dagens skakiga husmarknad så ser det ju lite tveksamt ut.
Jo det är ett tämligen enkelt upplägg, tidigare hade ägaren ett företag som hette Dekårhus, som är sålt, när det såldes startade han en ny firma, byggtonvillan, alltså är själva husförsäljningsfirman ny.
Går du tex in under entreprenadbolaget så har det några år på nacken.
Bolaget är delat i olika delar så det är en husförsäljningsdel och en byggdel.
Familjeföretag som de driver hemma på sin gård.

Så personligen tror jag de har bättre förutsättningar än flera av "jättarna" då de har mycket lägre omkostnader osv.

Ligger så vitt jag förstått det även andra underbolag som hanterar olika bitar, därav att siffrorna ser ut som de gör, vi har valt att bygga med dem då vi vet att det är ett vettigt bolag, därav att jag rekommenderar att kolla, självfallet bör man ju göra sina egna kontroller innan man köper ett hus, men det kostar ju samtidigt inget att begära in en offert.
Tycker man sedan att offerten är intressant så undersöker man ju vidare med bolaget.

Redigerat:
Är Trivselhus ekonomi så bra nu..?
Jag skulle kolla Fiskarhedenvillan, BraHus, Myresjöhus. Med reservation för den standard du önskar. Kanske är en del tillval hos dem.

Frågan är om det inte är lättare att lägga ut förfrågningar först och om det är någon leverantör som verkar mer intressant så gör man en mer noga kontroll vid det fallet.
Jag hade nog inte helt och hållet gått på vad som sägs på ett internetforum, utan självfallet måste man ju kolla upp lite själv och bilda sig en uppfattning.

Pumba, självklart så måste man skaffa sig en egen uppfattning. Men skadar inte om lite tips, tycker inte man ska belasta massa tillverkare man ändå inte kan tänka sig bygga med, med att lägga tid på att kostnadsestimera ett bygge.

VillaVarm är mitt tips!
Jag byggde med dem för 6 år sedan & är helnöjd!!
Obs, de levererar men du har snickarna som bygger.

lat; ligger inte dom ganska högt i pris?

Så här ser det ut just nu, för de intresserade, av dom som jag frågat.

Billigast:
Vårgårdahus

Dyra:
Eksjöhus
Fiskarhedenvillan

Dyrast:
Nässjöhus

@dhanjel, jämfört med Älvsbyhus (eller vad de heter) ja, jämfört med Fiskarheden & andra i samma div., ungefär samma.

Säger också Trivselhus, men så är det de enda jag "provat" :-)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.