Hej!

Håller på att renovera badrummet i mitt hus från -72. Har fram till nu kört med ventilationen som huset byggdes med, dvs självdrag och vi har inte sett några tendenser till att det skulle imma igen, så jag vill säga att ventilationen har fungerat bra.

Nu ska vi som sagt renovera badrummet och planerar att sätta in en PAX-fläkt (Calima). Initialt kommer vi att ha badkar enl skissen, men förbereder för eventuell duschvägg i framtiden (genom att kottla i väggarna och placera golvbrunnen på passande ställe mm). Duschväggens placering är tänkt att vara den lila markeringen.

Min fråga till er där ute är följande:

# Ska jag behålla självdrag och helt enkelt strunta i en fläkt?

# Om fläkt monteras - vilket är lämpligast med tanke fläktens funktion och ev självdrag om/när fläkten inte snurrar - att ha så grov kanal som möjligt fram till fläkten, eller kan man köra 100mm spirorör hela vägen? Ventilationskanalen är idag ett eternitrör (165x165mm) som går enda fram till tallriksventilen i taket(A).

# Var rekommenderar ni att fläkten ska sitta? Position A (nuvarande självdragskanal), B eller C ?

# Kan det vara så att optimal fläktplacering varierar med tanke på var "ång-generatorn" är placerad i badrummet?

mvh/ Moribusken

• Skiss av ett badrumsrenoveringsprojekt som visar layout med badkar, toalett och handfat, samt potentiella fläktplatser markerade A, B, C.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om det är ett fönster vid A och dörr på andra sidan rummet är det en bra placering av en typ PAX-fläkt. Se till att den går på låg nivå konstant och ökar när den känner av fukt. Självdrag är aldrig att rek i ett badrum även om du tycker det är OK. Hälsan/boendemiljön ska man aldrig snåla på.

Dörr är förhoppningsvis vid A, jag skulle isåfall placera fläkt vid B och ta in luft i badrummet via dörren/överluftsdon.

Grundflöde och ökning vid fukt som Jonathan sade!

Edit; såg nu att det kanske är fönstret, fläkten hade jag ändå placerat vid B, antar att framtida tvättmaskin/tumlare skulle hamna där under också!

Redigerat:
  • Gilla
lon09003
  • Laddar…
Hej

Dörren är vid A och fönstret på rummets motsatta sida. Ingen planerad tvätt /tork i utrymmet.

Vad finns det för synpunkter på luftkanalens dimension? För- och nackdelar med tex 160mm eller 100mm?

Mvh/ Moribusken

Spontant skulle jag säga 100 alt. 125mm.

Men det skulle nog bli mer korrekt om man har alla övriga förutsättningar för husets ventilation.

Patrik Lidstedt skrev:
Spontant skulle jag säga 100 alt. 125mm.

Men det skulle nog bli mer korrekt om man har alla övriga förutsättningar för husets ventilation.
Förstår att en helhetsbild av ventilationen skulle ha varit bra för att kunna svara på frågan, men jag ska försöka förklara förutsättningarna för just denna lilla del av husets ventilation:

Om jag flyttar ventilationen till ex "B" så måste eternitröret som sitter där idag förlängas. Antingen kragar jag ner till 100mm spiro de sista 1500mm, eller så tar jag bort första sektionen av eternitröret och skarvar i en böj lite längre bort, vilket resulterar i att jag får ca 4000mm spirorör som är 100mm. Spelar kanske inte så stor roll, men tänkte ändå kola om nåt av alternativen är bättre än det andra.

mvh/ Moribusken

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.