Har varit sugen på att byta till den diskuterade Metabo 18V maskinen (dock utan 3x vrid tillsatsen) men var och kännde på den... hantaget är for kort och tjockt för mina händer :-|
Får nog bygga på min makita 18V park istället, kanske lära mig köra borrautomaten med !

Vilka andra märken har lite längre smalare handtag på sina maskiner ?

Bosch och Hitachi tror jag.

Jag anser att det är ett mycket bra pris på en bra maskin. :)

Notera dock att den väger 1,9kg, men vikten sitter nog i att den har rätt ordentliga ståldrev.

Mikael_L
Ja jag tänkte att den kanske inte är så tokig.

Nu ska jag bara fundera på vem jag ska ge lite köptips. Tyvärr sitter jag rätt nöjd med dragare själv. Jag nöjer mig med 4 st. :cool:

Ja 4 borde räcka. :)
Och din DSAL är faktiskt ett snäpp bättre än AEG:n också.

Jag har bara en nu, en Makita BTD134.

Men funderar på att byta ut den mot ett Hitachi 10,8v kit då jag inte gillar makitan. Dålig balans, dålig känsla i fartreglaget, icke-ergonomiska gummikanter på handtaget m.m.

Hitachi gillar jag. :)

(och jo, jag är ganska kräsen ;) )

Redigerat:
Jag har USA varianten av 134:an och jag måste säga att jag är mycket nöjd med min! Älskar det korta huset och den mjuka gången från BL motorn.

Är man en sucker för skön känsla i gasfingret skall man INTE prova en Festool CXS. Helt fantastisk maskin att ha för montage!

Skall ta och gå igenom parken av skruvdragare jag samlat på mig och sälja av några. 10,8v DeWalten och en AEG 10,8v ligger klart löst.

134 & 146 som är samma serie är inte BL, men 133 & 144 är väl det.

Nja, en Festool vill jag inte ha igen.

Okej, jag misstänkte att det var en 18v du hade.
Att hitta 14,4v maskiner i usa är som att hitta en osänkt E36. ;)

skalman1 skrev:
Okej, jag misstänkte att det var en 18v du hade.
Att hitta 14,4v maskiner i usa är som att hitta en osänkt E36. ;)
:D

14.4 är tydligen inte tillräckligt manligt enligt Jänkarna. 130 är den enda 14.4v LXT slagskruvdragaren de ser ut att ha i sortimentet för USA.

Bricco skrev:
Fått hem ett erbjudande om Hitachi DS14DSFL för 1495kr. Är det ett bra köp?

En sådan. 34Nm känns lite klent kanske?
[länk]
Jag tror att det är den modellen som de säljer på Ica Maxi här i örebro för en hundring mindre

Redigerat:
Extremt svårt att bestämma mig när Ryobi, AEG, Bosch, Hitachi säljer ganska likvärdiga maskiner för ca 1500kr. Är det lite samma prylar så man kommer långt att köra på känsla?

Hitachi DS14DSFL är Hitachis lågbudget modell, med klen motor och plastdrev.
Har en i jobbet till att borra med någon gång ibland och den funkar men den har inte den robusta känslan som övriga Hitachi maskinerna har.

Dock är den i mitt tycke bättre än Ryobi, grön bosch och liknande maskiner.
Aeg:s skruvdragare är dock bättre än just denna hitachi modell.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.