57 563 läst ·
247 svar
58k läst
247 svar
Rekommendera en skruvdragare...
Ja då har jag en DS 14DSAL i min hand. Och min oro för toolab var ogrundad - SKÖNT. 
Det tog 9 dagar från beställningen, men då jag beställde på ons innan skärstorsdagen så har det ju inte varit så många arbetsdagar där mellan - typ 4.
Det känns som att jag valde rätt, betala 400:- mer än för en DS14DSFL och nu känns det plötsligt som helt komplett proffsmaskin.
Men samtidigt slås jag av vad nätt och lätt den är. Nästan som en leksak.
Tänk vad det gått framåt, nu får man en lika stark maskin som för 10 år sedan men som väger minst ett halvkilo mindre och är några cm kortare.
Nästa beslut att ta ...
Ladda batterierna före första användningen eller inte.
Dom är ju förladdade innan, och laddar jag nu så har jag inte cyklat batteriet fullt ut, men instruktionsboken säger (som alltid) att man ska ladda batterierna innan första användningstillfället.
Det tog 9 dagar från beställningen, men då jag beställde på ons innan skärstorsdagen så har det ju inte varit så många arbetsdagar där mellan - typ 4.
Det känns som att jag valde rätt, betala 400:- mer än för en DS14DSFL och nu känns det plötsligt som helt komplett proffsmaskin.
Men samtidigt slås jag av vad nätt och lätt den är. Nästan som en leksak.
Tänk vad det gått framåt, nu får man en lika stark maskin som för 10 år sedan men som väger minst ett halvkilo mindre och är några cm kortare.
Nästa beslut att ta ...
Ladda batterierna före första användningen eller inte.
Dom är ju förladdade innan, och laddar jag nu så har jag inte cyklat batteriet fullt ut, men instruktionsboken säger (som alltid) att man ska ladda batterierna innan första användningstillfället.
Produkter som diskuteras: "karmhylsor"
Karminfästning
Karminfästning används för att säkert och stabilt fästa dörr- och fönsterkarmar i väggen. Infästningen består oftast av speciella skruvar och pluggar som är designade för att kunna bära tyngden av karmen och motstå de krafter som
Läs mer
Nu så här några dagar efter kan jag väl försöka sammanfatta mina åsikter om den nya skruvdragaren.
(Hitachi DS 14DSAL).
Jag kan börja lite med min skruvdragarhistorik.
Första dragaren blev en grön Bosch PSR14 Li-2.
1,3 Ah Li-ION batteri och 1,35 kg lätt. 2 hastigheter och autolock-chuck (om än inte med samma känsla som t.ex. Hitachis och blå bosch)
Jag har verkligen gillat den dragaren hela tiden, och troligen använt den något mer än den proffs-hitachi jag senare skaffade.
Till nedsidan hör 10mm chuck, endast ett batteri och lång laddtid. Men vore inte behovet (pga bygget) större skulle jag nog suttit nöjd med endast denna.
Så när Hitachi gick över till Li-ION-batterier dök en DS12DVB2 upp för ungefär halva ord priset.
Så nu hade jag plötsligt 13mm chuck och kunde dra karmskruv och "stora" träborrar. Och chucken var en dröm och även känslan i alla reglage. 2 st 2,6Ah NiMH batterier med snabb laddning fullbordade det hela.
Nu var jag säker på att jag satt nöjd med dragare för all framtid
En liten och lätt, skönt när det är trångt eller jobb över huvudet.
En stark.
Två st dragare så det går bra att arbeta två när det kommer någon och hjälper till.
Hehe, sen snubblade jag över en tokbillig liten Toolmate på rean när Silvan-varuhusen stängde igen. För de ca 300:- jag fick betala kunde jag inte motstå att få mig en ännu mindre och lättare.
En hastighet, ett LI-ION-batteri, ca 1 kg, långsam laddare.
Denna har också använts en hel del, och perfekt då det varit riktigt trångt.
Men sen började jag sakna den där bälteskroken samt att jag tycker Ni-MH-batterierna på Hitachin börjat tröttna lite. Ingen egentlig fara för laddaren är snabb och sååå trötta var dom inte.
Men ni vet, man måste hitta sina goda motiv för affärer man är sugen på.
Så nu blev det detta sista tillskott.
Och den gamla Hitachin ska jag väl försöka sälja eller överlåta åt någon behövande.
Men om ni nu tittar på bilderna så ser vi att den nya Hitachin är faktiskt mindre än Boschen, och har så gott som samma vikt.
Det är faktiskt inte så mycket som skiljer ens mot Toolmate'n :x
Så trivs jag med den nya Hitachin så blev väl även Boschen överflödig.
Ja det här leder till (med min fantastiska logik
) att nu är jag tvungen att skaffa ett set med två sådana där fjuttdragare, en slående och en skruvande. Ni vet sådana där små krabater på 0,8-0,9 kg men starka som bara den - ändå.
Jag stod och klämde på ett sådant Makita-kit på XL-bygg häromdagen.
Nååå, vad tycker jag om tillskottet då?
Ja jag gillar den helskarpt i allt jag än gjort med den.
Det enda frågetecknet jag reser är batterikapaciteten. Första batteriet tyckte jag tog slut förfärande snabbt. Snabbare än jag är van vid boschen's 1,3Ah-batterier. Och här är det 1,5Ah.
Men jag ska väl tillägga att jag drog ju lite karmhylsor första dagen. OK bara 8 st och borrade 2 st 14mm hål också. Men jag är medveten om att det drar kräm när man håller på med sådant.
Boschen har ju aldrig (pga sin 10mm chuck) aldrig blivit plågad med dylikt, så jag har svårt att jämföra.
Om någon vecka till, när jag har skruvat lite mer OSB och gips och laddat batterierna någon gång till har jag nog facit.
(Hitachi DS 14DSAL).
Jag kan börja lite med min skruvdragarhistorik.
Första dragaren blev en grön Bosch PSR14 Li-2.
1,3 Ah Li-ION batteri och 1,35 kg lätt. 2 hastigheter och autolock-chuck (om än inte med samma känsla som t.ex. Hitachis och blå bosch)
Jag har verkligen gillat den dragaren hela tiden, och troligen använt den något mer än den proffs-hitachi jag senare skaffade.
Till nedsidan hör 10mm chuck, endast ett batteri och lång laddtid. Men vore inte behovet (pga bygget) större skulle jag nog suttit nöjd med endast denna.
Så när Hitachi gick över till Li-ION-batterier dök en DS12DVB2 upp för ungefär halva ord priset.
Så nu hade jag plötsligt 13mm chuck och kunde dra karmskruv och "stora" träborrar. Och chucken var en dröm och även känslan i alla reglage. 2 st 2,6Ah NiMH batterier med snabb laddning fullbordade det hela.
Nu var jag säker på att jag satt nöjd med dragare för all framtid
En liten och lätt, skönt när det är trångt eller jobb över huvudet.
En stark.
Två st dragare så det går bra att arbeta två när det kommer någon och hjälper till.
Hehe, sen snubblade jag över en tokbillig liten Toolmate på rean när Silvan-varuhusen stängde igen. För de ca 300:- jag fick betala kunde jag inte motstå att få mig en ännu mindre och lättare.
En hastighet, ett LI-ION-batteri, ca 1 kg, långsam laddare.
Denna har också använts en hel del, och perfekt då det varit riktigt trångt.
Men sen började jag sakna den där bälteskroken samt att jag tycker Ni-MH-batterierna på Hitachin börjat tröttna lite. Ingen egentlig fara för laddaren är snabb och sååå trötta var dom inte.
Men ni vet, man måste hitta sina goda motiv för affärer man är sugen på.
Så nu blev det detta sista tillskott.
Och den gamla Hitachin ska jag väl försöka sälja eller överlåta åt någon behövande.
Men om ni nu tittar på bilderna så ser vi att den nya Hitachin är faktiskt mindre än Boschen, och har så gott som samma vikt.
Det är faktiskt inte så mycket som skiljer ens mot Toolmate'n :x
Så trivs jag med den nya Hitachin så blev väl även Boschen överflödig.
Ja det här leder till (med min fantastiska logik
Jag stod och klämde på ett sådant Makita-kit på XL-bygg häromdagen.
Nååå, vad tycker jag om tillskottet då?
Ja jag gillar den helskarpt i allt jag än gjort med den.
Det enda frågetecknet jag reser är batterikapaciteten. Första batteriet tyckte jag tog slut förfärande snabbt. Snabbare än jag är van vid boschen's 1,3Ah-batterier. Och här är det 1,5Ah.
Men jag ska väl tillägga att jag drog ju lite karmhylsor första dagen. OK bara 8 st och borrade 2 st 14mm hål också. Men jag är medveten om att det drar kräm när man håller på med sådant.
Boschen har ju aldrig (pga sin 10mm chuck) aldrig blivit plågad med dylikt, så jag har svårt att jämföra.
Om någon vecka till, när jag har skruvat lite mer OSB och gips och laddat batterierna någon gång till har jag nog facit.
Redigerat:
Dina bilder visar ganska tydligt hur smidig DSAL:en faktiskt är.
Men jag vet inte om din skruvdragar-historik är tillräckligt nördig.... :S
Min lista ser iaf ut såhär (på snart 3 år) :
Biltema 18v
Bosch PSR 10,8v
Bosch PSR14,4-2Li
Hitachi DS14DFL
Bosch GSR 14,4-2Li
AEG BS12C
Festool C12 Nimh
AEG BS12C2
Kress 144AFB 2,6
Dewalt DCD710S2
Hitachi DS14DSAL
Hitachi WH14DSL
Festool T12+3
Dewalt DC727C2 (hade den i 2 dagar innan jag lämnade tillbaka den)
Bosch GSR10,8v (min nuvarande maskin)
Har sålt festoolen och köpt en bosch 10,8:a och en sladdborrmaskin istället, dessutom har jag kvar hitachi WH:n tills den tas till bilmekande.
Humpe-klumpe VS Boschen, båda är ju 10,8v.
Men jag vet inte om din skruvdragar-historik är tillräckligt nördig.... :S
Min lista ser iaf ut såhär (på snart 3 år) :
Biltema 18v
Bosch PSR 10,8v
Bosch PSR14,4-2Li
Hitachi DS14DFL
Bosch GSR 14,4-2Li
AEG BS12C
Festool C12 Nimh
AEG BS12C2
Kress 144AFB 2,6
Dewalt DCD710S2
Hitachi DS14DSAL
Hitachi WH14DSL
Festool T12+3
Dewalt DC727C2 (hade den i 2 dagar innan jag lämnade tillbaka den)
Bosch GSR10,8v (min nuvarande maskin)
Har sålt festoolen och köpt en bosch 10,8:a och en sladdborrmaskin istället, dessutom har jag kvar hitachi WH:n tills den tas till bilmekande.
Humpe-klumpe VS Boschen, båda är ju 10,8v.
Redigerat:
Nu har det gått några veckor med nästan daglig användning sedan nedkomsten med Hitachi DS14DSAL, och nu kan jag väl summera att jag trivs jättebra med maskinen.
Tidigare, när jag hade den stora Hitachin (se min tidigare post med bilder och beskrivningar) att välja på som proffsmaskin så var det inte alls säkert att min hand sträckte sig efter den.
Behövde jag inte 13mm chuck så satt den gröna Boschen oftare i handen när jag gått för att greppa en dragare.
Nu sitter det nästan alltid en Hitachi med Li-Ion-batterier i näven. Häromdagen när jag körde batteritorsk och insåg att jag glömt ladda det andra batteriet så blev jag tvungen att köra med gröna Boschen en halvtimme. Och den kändes plötsligt jättetrist ... :S
Bl.a. gillar jag greppet och balansen i nya Hitachin jättemycket mer.
Så jag tackar för tipset, skalman. Jag är toknöjd över att du övertygade mig att lämna igen den där halvdana dragaren och köpa denna istället. De var nog bland de bästa 400:- (400 extra då) jag har slösat bort detta året.
Och maskinen ser ut att finnas kvar på deras hemsida, för den som vill känna sig lika lycklig.
Tidigare, när jag hade den stora Hitachin (se min tidigare post med bilder och beskrivningar) att välja på som proffsmaskin så var det inte alls säkert att min hand sträckte sig efter den.
Behövde jag inte 13mm chuck så satt den gröna Boschen oftare i handen när jag gått för att greppa en dragare.
Nu sitter det nästan alltid en Hitachi med Li-Ion-batterier i näven. Häromdagen när jag körde batteritorsk och insåg att jag glömt ladda det andra batteriet så blev jag tvungen att köra med gröna Boschen en halvtimme. Och den kändes plötsligt jättetrist ... :S
Bl.a. gillar jag greppet och balansen i nya Hitachin jättemycket mer.
Så jag tackar för tipset, skalman. Jag är toknöjd över att du övertygade mig att lämna igen den där halvdana dragaren och köpa denna istället. De var nog bland de bästa 400:- (400 extra då) jag har slösat bort detta året.
Och maskinen ser ut att finnas kvar på deras hemsida, för den som vill känna sig lika lycklig.
Kul att du blev nöjd, Dsal:en är en väldigt trevlig maskin som borde vara dyrare egentligen med tanke på hur den ser ut och funkar. 
Förresten så är det nog slutbytt med dragare för mig nu på ett bra tag, min Hilti SFC-14A är en perverst bra maskin.
Lite tråkigt dock att redan äga det som i ens ögon är det bästa som går att köpa, vad jag än tittar på så känns dom sämre vilket inte är bra när man blir sugen i verktygstarmen. :S
Fast iofs så behöver jag en borrskruvdragare till bilmekandet, en Dsal ligger nog bra till där.
Förresten så är det nog slutbytt med dragare för mig nu på ett bra tag, min Hilti SFC-14A är en perverst bra maskin.
Lite tråkigt dock att redan äga det som i ens ögon är det bästa som går att köpa, vad jag än tittar på så känns dom sämre vilket inte är bra när man blir sugen i verktygstarmen. :S
Fast iofs så behöver jag en borrskruvdragare till bilmekandet, en Dsal ligger nog bra till där.
Redigerat:
Jag är också lycklig ägare av en SFC-14A och kan intyga att den är helt fantastisk att arbeta med. Har iofs. inte gått igenom så många maskiner som skalman1 men har provat så pass många olika att jag vet hur bra denna står sig. Den är dock prisad något i överkant om man ser till att TS bad om tips på en maskin för typ 2 lök om jag inte minns fel.skalman1 skrev:Kul att du blev nöjd, Dsal:en är en väldigt trevlig maskin som borde vara dyrare egentligen med tanke på hur den ser ut och funkar.
Förresten så är det nog slutbytt med dragare för mig nu på ett bra tag, min Hilti SFC-14A är en perverst bra maskin.
Lite tråkigt dock att redan äga det som i ens ögon är det bästa som går att köpa, vad jag än tittar på så känns dom sämre vilket inte är bra när man blir sugen i verktygstarmen. :S
Fast iofs så behöver jag en borrskruvdragare till bilmekandet, en Dsal ligger nog bra till där.![]()


