Har kollat runt lite på Spa och insett att det skiljer väldigt mycket i pris mellan olika modeller och tillverkare. Har fastnat för en kanadenisk tillverkare som heter Arctic Spa som verkar bra, men dom finns bara i Stockholm och Västerås tyvärr och jag bor i Göteborg. Kan någon rekommendera eller tipsa om likvärdig leverantör i Göteborgsområdet. Letar efter 5p spa för under 30'000.
/CC

SPA för under 30.000... De jag känner till (och då har jag räknat bort rena kinesvarianter) är från SKBV som enligt uppgift har komponenter från bl.a. Balboa och ett från Silvan som brukar finnas på kampanj för 25.000:- Silvans är egentligen ett Dreammaker och verkar ett bra budgetkar.

Det är dock mycket svårt att hitta användaromdömen. För att förlänga säsongen så funderar jag trots allt på att ta klivet upp på ett "riktigt" spa.

Uppdatera oss gärna med vad du kommer fram till.

Ska kolla upp Silvan. Vet att man inte får så mycket för 30'000, men jag är inte ute efter ett så stort SPA. Räcker med att familjen får plats och det känns onödigt att ha möjlighet att ligga ner. Detta spa har ozonrengöring och lock och verkar vara av bra kvalite', men det skulle kännas bra med lite referenser.
http://www.blocket.se/vi/19194971.htm?ca=15_s
Varför är SPA så dyra egentligen, kostar ju som en ngt begagnad småbil, även om det inte är ngn avancerad teknik och det finns många konkurrerande företag?
/CC

Det man noga måste undersöka är hur tillgången på reservdelar ser ut, vilken styrning och pumpar som sitter i. Karet som du länkade till ser på ytan ganska vettigt ut, men på företagets hemsida dissar de fullskummade spa:n ganska hårt (till fördel för den konstruktion som Arctic Spa:s använder).

Angående varför de är så dyra så är det väl som med allt annat, man tar så mycket betalt som marknaden kan tänka att betala. I USA är karen ofta mycket billigare, men på många platser är behovet av isolering inte lika stor (även om det givetvis finns modeller som används i kallare klimat än våra). Sedan är det mycket vanligare att ha ett utomhus spa, marknaden blir därför mycket större och tillgången på servicepersonal och dylikt.

För att få ett SPA med riktigt bra massage (så att det är någon mening med det och inte bara några som bullrar och sänker vattentemperaturen) så måste man nog betala därefter. Ta en kik på hur bl.a. Hemmakatten och Jack har löst problemet genom att ha ett utomshuskar utan massage men med cirkulation, rening och uppvärmning.

Slutligen så skulle jag nog aldrig köpa ett kar utan att ha både provbadat det och fått en referens från någon som har haft samma kar ett tag. Kan ett företag inte lämna några referenser så skulle jag inte våga lägga så mycket pengar.

Tack för kloka ord Fred.
Jag har precis börjat sondera marknaden så jag är rätt grön. Har bara badat i SPA på hotell och badhus, men jag tyckte de teknik argument som arctic SPA hade verkade vettiga där man kommer åt alla pumpar för service samt att det är en homogen bottenplatta o.s.v. Jag var först inne på att skippa massagedelen, men om man inte gillar det kan man ju faktiskt bara stänga av isåfall. Arctic SPA är Canadensiskt och verkar vara anpassat för Svenskt klimat så det tror jag inte är ngt problem. Dom verkar ju trycka hårt på isoleringen i marknadsföringen.

Hur gör man för att prova SPA't som jag länkade till? Packar man ner ett par badbyxor och åker till Stockholm och badar i butiken? Jag hade nog tänkt nöja mig med kloka råd på forumet samt hoppas hitta ngn oberoende referens eller tester.
/CC

Ring dem och fråga. SPA:t som du överväger verkar inte vara från Arctic Spa:s, då det är fullskummat. Varför inte ta med dig frun på en spa-provar-weekend i huvudstaden? Ring och boka in ett provbad hos några olika leverantörer. Men som sagt, utan referenser så skulle jag nog inte våga köpa.

Lycka till!

Lite sent kanske men:

SPA:t som du tittade på är INTE ett Arctic Spa utan en billig Kina produkt.

Vi köpte ett spa av denna handlare och hade själva kollat på det större av Kina karen, SG-7307, men det blev till slut ett Coyote Outlaw då säljaren själv absolut INTE rekommenderade Kina karet. De är högljudda, dåligt isolerade, drar mycket ström, dåliga filtersystem etc. Detta jämfört med de dyrare karen då.

Vi blev i alla fall väldigt nöjda med Coyotoe SPA:t, men det var i och för sig mer än dubbelt så dyrt...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.