Hej,

Jag ska försöka få det kortfattat (om ni saknar info ni behöver för att förstå ärendet så är det bara att fråga).

I Juni startade vi vårt kreditiv med räntan 5,07 och villkoren (muntligt som banken inte på ngt sätt förnekar).
helt rörligt och att den ska följa RB höjningar och säkningar (just då såg prognosen ut som om riksbanken skulle ligga stilla eller höja försiktigt).

Riksbanken har sedan dess höjt 0,25 och sänkt 0,5 två gnger och nu ytterliggare 1,75.....
Vår ränta har toppat på 5,87....är just nu 4,87 (efter en del hårda samtal från oss sänkte de från 5,37 till 4,87)....

Nu är min fråga.... hur reklamerar man ett sånt ärende och till vem?..har frågat banken men har ännu inte fått ngt svar...

Tacksam för alla råd.
häls

Det börjar ju finnas rätt så många sådana här ärenden, och det är väl kanske dags att Sverker eller konsumentverket/finansinspektionen tar en seriös titt på vad man håller på med.

Gemensamt är att det förekommit väldigt många muntliga avtal som banken sedan valt att bryta när de rörelser i räntorna som varit stabila sedan något decennium helt plötsligt inte var stabila längre.

Helt obegripligt för mig hur banken kan agera så, men också svårt att bevisa vad som egentligen avtalats eftersom det saknas papper.

Om du tittar runt i olika räntetrådar senaste halvåret så finner du en hel del frustrerade låntagare. Det kan vara idé att vara några stycken som skriver en gemensam skrivelse till FI, KOV, Plus och KO för att visa på systematiken i bankernas brutna löften.

Det är inte glasklart vem det skall reklameras till. Konsumentverket brukar ha viss koll på bolån, konsumentombudsmannen brukar driva en del fall, bankerna skall synas av finansinspektionen (och så mycket muntliga avtal rörande miljonbelopp vart och ett som det handlar om kan inte vara vettigt för en bank) och Sverker är mest arg, men får upp en del frågor på bordet så att ämbetesmän får tummen ur och börjar titta på bovarna.

Edit: Såg att de bildat en Konsumenternas Bank- och Finansbyrå nu som Immobil länkade till. Låter vettigt, för det blir lite många instanser annars.

Redigerat:
Tack för svaren ....
Fick även svar från banken att jag kunde skicka klagomål till deras huvudkontror (de gav mig adressinfo med).

De har nu korrigerat så att vår ränta sänktes med de 1,75 som RB sänkte(från 4,87 till 3,12).... det jag fortfarande inte är nöjd med är att de höjde när RB sänkte 2*0,5 tidigare i höst.

Iaf nu är vår ränta nere på 3,12 vilket är helt ok......Jag har även begärt att byta kontaktperson och kontor.... har jag inte fått svar på ännu....
Vi kommer dock att kompenseras om vi väljer att byta bank vid slutplaceringen..... de 4000 de brukar ta i avgift har de plockat bort....... (känns som de inte vill ha oss som kunder då vi faktiskt ställer krav att de ska följa det som de lovat oss.... fan vad jobbiga vi måste vara)....

Faktum är att de extra pengar de tjänat på oss genom detta, kommer de att gå miste om redan vid första månaden ifall vi slutplacerar hos ngn annan....

Har börjat ta in offerter från andra banker och det verkar luta år att vi slutplacerar antingen hos Nordea eller Swedbank.....

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.