356 läst ·
5 svar
356 läst
5 svar
Reklamation Jula?
Hej.
Köpte en Kap & Gersåg (Meec) förra helgen på jula. Fungerade kanske 8 kap sen började klingskyddet att strula.
Armen som för klingskyddet ramlade ur spåret på klingskyddet, lätt beskrivet. Jag petade tillbaka den flera gånger men felet kom tillbaka varje gång.
Skulle reklamera idag och då sa de att jag måste lämna in maskinen tre gånger på reparation innan man får några pengar tillbaka. Jag kan även bli skyldig att betala 250kr för felsökning.
Är detta lagligt? Behöver lite råd här. Känns helt sjukt.
Köpte en Kap & Gersåg (Meec) förra helgen på jula. Fungerade kanske 8 kap sen började klingskyddet att strula.
Armen som för klingskyddet ramlade ur spåret på klingskyddet, lätt beskrivet. Jag petade tillbaka den flera gånger men felet kom tillbaka varje gång.
Skulle reklamera idag och då sa de att jag måste lämna in maskinen tre gånger på reparation innan man får några pengar tillbaka. Jag kan även bli skyldig att betala 250kr för felsökning.
Är detta lagligt? Behöver lite råd här. Känns helt sjukt.
Hej
Ja det stämmer att säljaren har rätt att försöka laga varan. Exakt hur många lagningar som säljaren har på sig för samma fel är inget som står nämnt i konsumentköplagen.
https://www.konsumentverket.se/frag...a-ganger-far-foretaget-laga-min-trasiga-vara/
Men du kunde lika gärna ha använda deras öppet köp och lämnat tillbaka sågen.
Angående återköp så har det alltid skett de gånger jag reklamerar varor. Visserligen har det varit på billigare saker som spikskruvar och en dränkbar vattenpump.
Ja det stämmer att säljaren har rätt att försöka laga varan. Exakt hur många lagningar som säljaren har på sig för samma fel är inget som står nämnt i konsumentköplagen.
https://www.konsumentverket.se/frag...a-ganger-far-foretaget-laga-min-trasiga-vara/
Men du kunde lika gärna ha använda deras öppet köp och lämnat tillbaka sågen.
Angående återköp så har det alltid skett de gånger jag reklamerar varor. Visserligen har det varit på billigare saker som spikskruvar och en dränkbar vattenpump.
Framförallt inte om du använt den.D Dansson skrev:
Intressant att det skiljer mellan butiker. För en vecka sedan kom jag in med en död satineringsmaskin och sa ungefär att ”den här var ju bara skit - jag vill hellre ha mina pengar tillbaka”. Inga protester, pengarna tillbaka och en ursäkt för att de sålt en dålig produkt.
Det kan bero på vem som tar emot reklamationen, och säkert även på hur kunden som gör reklamationen presenterar den.D Dansson skrev:
Smidigast för Jula hade så klart varit att göra ett återköp. Och sen sålt sågen på nedsatt pris om den ens hade reparerats.
Det gick då inte i det här fallet. Och jag är inte blyg av migPjosk75 skrev:
Klicka här för att svara