5 387 läst ·
33 svar
5k läst
33 svar
Reklamation av specialtillverkat lackerat smidesräcke där företaget inte tar tydligt ansvar
Moderator
· Stockholm
· 57 851 inlägg
Ett alterntiv är ju att du tar in en offert från någon lokal firma på att fixa det. Om de anser att man kan bättra så blir väl det bra. Men mer troligt är att de kommer att vilja lacka om helt.
Ja det är också ett alternativ. Men det borde väl i så fall Företaget göra, alltså fixa att betala en lokal firma? Jag har inte tid att leta runt efter lokala lösningar då jag inte känner till någon sådan firma.H hempularen skrev:
Mitt svar är nog lite tråkigt, men min erfarenhet av liknande situationer är tyvärr att den här typen av leverantörer som blir defensiva direkt inte har intresse av att göra rätt för sig. Jag tycker det framgår som att ni inte betalat för varan ännu, gör inte det heller.
Så, om jag var i er situation skulle jag ställa leverantören inför tre alternativ.
1. Åtgärda produkten till det man kan förvänta sig av en nytillverkad produkt. Det vill säga nyskick. De får ordna hämtning, åtgärd leverans mm. Ni ska stå helt skadefria. Hur de väljer att åtgärda är inte ert problem så länge ni får det man kan förvänta sig.
2. Ni väljer att betrakta varan som begagnad och prissätter den utifrån det. Jag misstänker starkt att åtminstone delar av materialet är återanvänt, därav ett oförklarligt hål. Jag vet inte vad marknadspriset på begagnade räcken är, men ett stort prisavdrag ska det vara.
3. De får låta köpet gå tillbaka så att ni får möjlighet att köpa räcket från en seriös aktör.
Som vanligt handlar det om att inte låta känslor styra diskussionen. Var saklig, trevlig men väldigt tydlig. Låt inte leverantören tro att det finns vägar runt detta. Tyvärr kan det dra ut på tiden, så det gäller att inte ha bråttom. Hur det är med det juridiska läget med mina förslag har jag ingen aning om. Detta är dock vad jag skulle ge leverantören som alternativ.
Bolla det gärna med en Konsumentrådgivare om ni har möjlighet.
Så, om jag var i er situation skulle jag ställa leverantören inför tre alternativ.
1. Åtgärda produkten till det man kan förvänta sig av en nytillverkad produkt. Det vill säga nyskick. De får ordna hämtning, åtgärd leverans mm. Ni ska stå helt skadefria. Hur de väljer att åtgärda är inte ert problem så länge ni får det man kan förvänta sig.
2. Ni väljer att betrakta varan som begagnad och prissätter den utifrån det. Jag misstänker starkt att åtminstone delar av materialet är återanvänt, därav ett oförklarligt hål. Jag vet inte vad marknadspriset på begagnade räcken är, men ett stort prisavdrag ska det vara.
3. De får låta köpet gå tillbaka så att ni får möjlighet att köpa räcket från en seriös aktör.
Som vanligt handlar det om att inte låta känslor styra diskussionen. Var saklig, trevlig men väldigt tydlig. Låt inte leverantören tro att det finns vägar runt detta. Tyvärr kan det dra ut på tiden, så det gäller att inte ha bråttom. Hur det är med det juridiska läget med mina förslag har jag ingen aning om. Detta är dock vad jag skulle ge leverantören som alternativ.
Mycket bra punkter, jag har nyss mejlat och hade fyra alternativ. Dessa byggde på dina första två men även en variant att de får anlita en lokal firma att åtgärda. Sista alternativet sparar jag på och kommer att droppa till dem om han nekar mig alternativet med avdrag på 2000kr (ditt begagnade förslag).Bart skrev:
Mitt svar är nog lite tråkigt, men min erfarenhet av liknande situationer är tyvärr att den här typen av leverantörer som blir defensiva direkt inte har intresse av att göra rätt för sig. Jag tycker det framgår som att ni inte betalat för varan ännu, gör inte det heller.
1. ta tillbaka alla och lacka om
2. ta tillbaka defekt, renovera så det inte syns, ska godkännas av mig och skickas tillbaka om ej nöjd
3. anlita lokal firma som åtgärdar, jag ej inblandad
4. ersätt oss 2000kr i avdrag för att fixa själv
Punkt 5 med återköp på allt sparar jag om han inte vill något av ovan.
Risken med om de tar tillbaka och gör om och jag inte godkänner att det blir nytt gorm.
Så för att helt enkelt få kortaste avslutet är att skicka tillbaka allt, det är jag beredd på att göra!
Väntar med viss oro på svaret. Som du säger så kan den här typen av person vara lite oberäknerlig
Jag har varit extremt neutral, tydlig, saklig och utan känslor i mitt mejl. Har visat det jag skrivit för både min man och en arbetskamrat. Kommer att trycka bort eventuella samtal. Misstänker att denna typ av person gillar att prata utan att tänka. Om han tvingas skriva så kanske han tänker efter en gång extra.
Redigerat:
Hur hade du gjort om du köpt en ny bil och det var sådana skador i lacken?
Jag ser inte skillnaden här faktiskt.
Den ersättningen han erbjuder dig är som ett slag i ansiktet, för att han ska komma undan arbete.
Hade det varit jag hade jag bett honom fara och flyga, med tanke på hur han bemött dig.
Bestridit fakturan till 100%, räcket ser för jävligt ut. Jävla klåpare som byggt det där och målat. Skickar han en påminnelse, bestrid den också.
Säg att han får komma och hämta det själv.
Anlitat en seriös firma istället. Synd att du inte googlade på företaget innan du beställde, men det blir en lärdom till nästa gång.
Den ersättningen han erbjuder dig är som ett slag i ansiktet, för att han ska komma undan arbete.
Hade det varit jag hade jag bett honom fara och flyga, med tanke på hur han bemött dig.
Bestridit fakturan till 100%, räcket ser för jävligt ut. Jävla klåpare som byggt det där och målat. Skickar han en påminnelse, bestrid den också.
Anlitat en seriös firma istället. Synd att du inte googlade på företaget innan du beställde, men det blir en lärdom till nästa gång.
Jag är väldigt snäll och tillmötesgående som person och vill gärna försöka lösa saker på bästa sätt. Jag har en stor tilltro till människor och förutsätter att de flesta är ärliga och rättvisa. Men min värld kolliderade med en annan och detta är resultatet. Jag brukar vara bra på att försöka ta reda på saker innan jag köper, men nu måste jag missat det. Vi frågade först en lokal firma som kom och mätte, men vi fick aldrig något prisförslag trots påminnelse. Kanske borde kollat det här forumet också, är ny här nu.T Thomas' skrev:Hur hade du gjort om du köpt en ny bil och det var sådana skador i lacken?
Tack för pepp och mentalt stöd (känner mig genast lite starkare)
Kommer att läsa ditt inlägg igen om jag inte får någon vettig lösning i svaret på mitt mejl.
Men har de inte rätt att försöka åtgärda felet innan man reklamerar och återsänder helt och hållet?
För att klargöra. Ni har alltså anlitat den här (smides)firman för att tillverka räcket? Och de har dessutom lackerat eller lämnat räcket för lackering till annan firma?
Är det korrekt? Eller hade ni räcket själva och bara lämnat in det för lackering?
Är det korrekt? Eller hade ni räcket själva och bara lämnat in det för lackering?
Moderator
· Stockholm
· 57 851 inlägg
Fast 2000 i avdrag är aldeles för lite.
Moderator
· Stockholm
· 57 851 inlägg
Jo de har rätt att åtgärda. Men en åtgärd är inte att erbjuda några hundralappar för att du skall åtgärda själv. Och dessutom på ett sätt som troligen inte blir bra.zebrasyster skrev:
Jag är väldigt snäll och tillmötesgående som person och vill gärna försöka lösa saker på bästa sätt. Jag har en stor tilltro till människor och förutsätter att de flesta är ärliga och rättvisa. Men min värld kolliderade med en annan och detta är resultatet. Jag brukar vara bra på att försöka ta reda på saker innan jag köper, men nu måste jag missat det. Vi frågade först en lokal firma som kom och mätte, men vi fick aldrig något prisförslag trots påminnelse. Kanske borde kollat det här forumet också, är ny här nu.
Tack för pepp och mentalt stöd (känner mig genast lite starkare)
Kommer att läsa ditt inlägg igen om jag inte får någon vettig lösning i svaret på mitt mejl.
Men har de inte rätt att försöka åtgärda felet innan man reklamerar och återsänder helt och hållet?
Räcket är beställt hos ett företag som tydligen i sin tur lämnar bort det för lackering. Jag har bara beställt slutprodukten hos företaget som sköter tillverkningen. Sedan hur deras logistik är vet jag inte.Hemmakatten skrev:
Hej,
Ursäkta frågorna men jag håller på att bygga hus och står inför att fixa ett liknande räcke vid trappen på övervåningen.
Jag tycker det ser riktigt snyggt ut, förutom utförandet. Hur högt är räcket? Känns det stadigt på plats?
Om det inte är för mycket besvär skulle det vara väldigt intressant med fler bilder som visar hela räcket och inte bara problemen.
Hoppas det ordnar sig med reklamationen.
Ursäkta frågorna men jag håller på att bygga hus och står inför att fixa ett liknande räcke vid trappen på övervåningen.
Jag tycker det ser riktigt snyggt ut, förutom utförandet. Hur högt är räcket? Känns det stadigt på plats?
Om det inte är för mycket besvär skulle det vara väldigt intressant med fler bilder som visar hela räcket och inte bara problemen.
N nybyggarn3 skrev:Hej,
Vi har inte hunnit installera det men det känns mycket tungt och stabilt. Man får skruva fast det i vägg och golv. Eftersom vi inte fått svar ännu på hur det blir om vi ska skicka tillbaka det så avvaktar vi med att göra montering. Jag tror att de flesta smidesverkstäder kan göra det mesta efter skiss/bilder. Jag kan skicka fler bilder till dig via meddelande.N nybyggarn3 skrev:Hej,
Nu har jag fått svar från firman. Men inget av det dom erbjuder matchar mina alternativ. Något luddiga dessutom.
Sedan efter att jag svarat att jag inte förstod och samtidigt förtydligade att hållarna inte var ok och att jag hade lust att slänga dom eller att de fick ta tillbaka dem så fick jag detta.
Suck... känns som att det blivit någon form av budgivning på kompensationen
Moderator
· Stockholm
· 57 851 inlägg
har inte kollat bilderna i detalj. Men är det "bara" en räckessektion som det finns skador på? Också hållarna?
I så fall borde väl alternativ 1 om att de tar tillbaka dem för ommålning vara rätt OK? Även om jag kanske skulle föreslå att de lackar om samtliga delar, så det inte blir en nyansskillnad.
Din "skada" ligger ju i så fall på försening. Sådant får man formellt oftast väldigt lite ersättning för. Och det skall i så fall vara dokumenterade extrakostnader som strikt beror på förseningen.
I så fall borde väl alternativ 1 om att de tar tillbaka dem för ommålning vara rätt OK? Även om jag kanske skulle föreslå att de lackar om samtliga delar, så det inte blir en nyansskillnad.
Din "skada" ligger ju i så fall på försening. Sådant får man formellt oftast väldigt lite ersättning för. Och det skall i så fall vara dokumenterade extrakostnader som strikt beror på förseningen.