Johan- skrev:
Rostfria syrafasta armeringsjärn som jag importerat. Om vikten passerar "går-att-lasta-i-kombibilen-vikt" så faller själva iden.
Kanske blir lite svårt, jag räknade på en cylinder med 70 cm innerdiameter, 5 cm väggtjocklek och 1,5 meter hög (ingen botten) och betongvolymen är då 0.08541 m³ vilket är ca 205 kg.

Helioz skrev:
Kanske blir lite svårt, jag räknade på en cylinder med 70 cm innerdiameter, 5 cm väggtjocklek och 1,5 meter hög (ingen botten) och betongvolymen är då 0.08541 m³ vilket är ca 205 kg.
Tack för att du konstaterade detta Helioz, det är i sig ett bevis på att den konstruktionslösning och koncept jag har för viktförminskningen med tillfredsställande hållfasthet är motiverad. En betongkruka som håller kan man enkelt gjuta om man inte behöver ta så mycket hänsyn till vikten, det är när man jobbar mot en maxvikt som i detta fall som ingenjörskonsten kommer in =)
Profilen ger förstärkning i sig, hålrum på lågpåfrestningspunkter som anges av FEM i CAD-beräkningar i Solid Works, förstärkningar på högpåfrestningspunkter och band ...därav produkten.

Redigerat:
Johan- skrev:
Tack för att du konstaterade detta Helioz, det är i sig ett bevis på att den konstruktionslösning och koncept jag har för viktförminskningen med tillfredsställande hållfasthet är motiverad. En betongkruka som håller kan man enkelt gjuta om man inte behöver ta så mycket hänsyn till vikten, det är när man jobbar mot en maxvikt som i detta fall som ingenjörskonsten kommer in =)
Profilen ger förstärkning i sig, hålrum på lågpåfrestningspunkter som anges av FEM i CAD-beräkningar i Solid Works, förstärkningar på högpåfrestningspunkter och band ...därav produkten.
En acceptabel vikt för att lasta själv i en bil är runt max 40 kilo skulle jag säga. Detta innebär en väggtjocklek på 1 cm vilket jag har väldigt svårt att se att du klarar att gjuta själv utan då är det oftast sprutad betong med GFRC som gäller. Att sedan få kärlet att hålla 600 liter vatten är ju en ännu större utmaning.

Kan samtidigt bli svårt att hålla nere priserna jämfört med lite mer designade plastkärl som t.ex denna 500 liters amfora i polyeten för ca 3500 kr:
http://www.amazon.com/Exaco-Trading-211702-Rainwater-133-Gallon/dp/B003BUDKLW

Helioz skrev:
En acceptabel vikt för att lasta själv i en bil är runt max 40 kilo skulle jag säga.
Bandsågarna kunderna hämtar hos oss i sina kombis väger 85kg, vilket man lätt lyfter ut på två. Så jag känner att jag har beviset på detta, vilket känns bra.
Helioz skrev:
Kan samtidigt bli svårt att hålla nere priserna jämfört med lite mer designade plastkärl som t.ex denna 500 liters amfora i polyeten för ca 3500 kr
Tvärtom är det ganska enkelt när det inte finns krav på orealistisk profit och mest är en kul grej(läs: bara för att det går). Sen så är ju polyeten inte ett stenmaterial, eller hur? =) Patineringen av betongen (eller efterbehandling med syror osv) gör att jag kan få det att likna granit eller vilket önskat stenslag som helst, gjuter in mönster som kan få den att se ut att vara framhuggen ur sten. Polyeten och produkter i liknande material känns bara plastiga och ofta känner man som kund att "då får det vara" =) På priset du hittat så ska det väl på frakt, införselskatt och moms? Det blir lätt dyrare än man trott att importera när man tar hem enstaka produkter till egenbruk. ...sen så såg jag inte i annonsen du länkat till att den polyetenkrukan har ett automatiskt bevattningssystem inbyggt eller missade jag den biten i produktspecen? =)

Redigerat:
Johan- skrev:
Bandsågarna kunderna hämtar hos oss i sina kombis väger 85kg, vilket man lätt lyfter ut på två. Så jag känner att jag har beviset på detta, vilket känns bra.
Tvärtom är det ganska enkelt när det inte finns krav på orealistisk profit och mest är en kul grej(läs: bara för att det går). Sen så är ju polyeten inte ett stenmaterial, eller hur? =) Patineringen av betongen (eller efterbehandling med syror osv) gör att jag kan få det att likna granit eller vilket önskat stenslag som helst, gjuter in mönster som kan få den att se ut att vara framhuggen ur sten. Polyeten och produkter i liknande material känns bara plastiga och ofta känner man som kund att "då får det vara" =) På priset du hittat så ska det väl på frakt, införselskatt och moms? Det blir lätt dyrare än man trott att importera när man tar hem enstaka produkter till egenbruk. ...sen så såg jag inte i annonsen du länkat till att den polyetenkrukan har ett automatiskt bevattningssystem inbyggt eller missade jag den biten i produktspecen? =)
85 kilo är väldigt mycket för denna typen av produkter, väldigt svårt att frakta något så tungt med den stora volymen på ett säkert sätt i en kombi. När man sedan kommer hem skall den så bäras på plats också. Knappt att man som två personer orkar detta. Med en fylld totaltvikt på nästan 700 kilo så måste även platsen man ställer den på förstärkas, har svårt att se att man kan ställa dessa direkt på gräsmattan.

Bortsett från det estetiska så finns det egentligen bara fördelar med plasten. Vikten är betydligt lägre (ca 20 kilo för den jag länkade). Ingen ytbehandling som kan fallera, pga att den är genomfärgad syns skador mindre. Kärlet behöver inte tömmas på vintern vilket dina förmodligen kommer behöva göras, annars är risken hög för frostsprängning.

Jag tycker ändå att projektet verkar väldigt intressant och det skall bli spännande att se hur du lyckas lösa dessa problem. Vore jättekul att se bilder från processen. Kommer du börja med att testgjuta mindre modeller?

Redigerat:
Helioz skrev:
De i plast säljs i Tyskland också för 200€:
Plast är fortfarande inte ett stenmaterial, vilket var själva poängen med produkten =)

Helioz skrev:
Det är ju förresten dessa du visar bilder på i första inlägget, så jag antar att du redan sett dem:
Förstår inte riktigt vad det är du försöker motbevisa eller syftet med detta? Du missar hela biten kring automatiskt bevattningssystem och typ av material och baserar din framläggning på en vanlig vattencistern i plast, ett slag i luften så att säga. Med andra ord gör du ett korståg baserat på ett missförstånd. Varför inte bara önska lycka till? =)

Johan- skrev:
Plast är fortfarande inte ett stenmaterial, vilket var själva poängen med produkten =)

Förstår inte riktigt vad det är du försöker motbevisa eller syftet med detta? Du missar hela biten kring automatiskt bevattningssystem och typ av material och baserar din framläggning på en vanlig vattencistern i plast, ett slag i luften så att säga. Med andra ord gör du ett korståg baserat på ett missförstånd. Varför inte bara önska lycka till? =)
Nej, jag bara hade bara lite funderingar kring hur du tänkt göra. Så egentligen ville du bara med tråden meddela att du tänkte gjuta några amforor och sedan kunde vi andra ge våra lyckönskningar? Lycka till i så fall!

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.