Byggahus.se
Vattentank regnvatten 595 liter #2.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kommer gjuta några stycken tankar för regnvatten i form av krukor. Från dessa kan jag sedan fylla på i bassängen eller leda vattnet ut i gräsmattan. Detta för att inte alltid behöva pumpa upp vatten från brunnen. Varje av dessa kommer rymma ca 595 liter och vara kopplade till stuprännorna ...amforan blir ca 1,4-1,5 meter hög.

Redigerat:
Bra idé, men att fylla , förmodar jag du menar, simbassängen med regnvatten hörs ju inte alltför fräscht.
Däremot är regnvatten bra för all annan vattning i trädgården.

roland53 skrev:
Bra idé, men att fylla , förmodar jag du menar, simbassängen med regnvatten hörs ju inte alltför fräscht.
Däremot är regnvatten bra för all annan vattning i trädgården.
Har separata reningsverk och tappar ur o fyller på allt eftersom när jag kalibrerar klorhalten i vattnet i bassängen. Funkar perfekt att fylla på bassängen när det regnar under våren/försommaren. Har väldigt stor takyta och senast jag mätte så kunde jag fylla en tiolitershink på ett par sekunder =) Alla ideer är bra förutom de dåliga.

Vilken betong kommer du använda för att få de vattentäta? Eller kommer du köra någon epoxilack invändigt?

Helioz skrev:
Vilken betong kommer du använda för att få de vattentäta? Eller kommer du köra någon epoxilack invändigt?
Det finns tillsatsmedel för vattentät betong som då blandas i, kör nog på ett bra vattencementtal tillsammans med detta tillsatsmedel och sedan en betong-sealer som jag sprutar i med en handpump a la ogrässpruta.

Innanmätet har en snillrik konstruktion där bevattningen sedan sköter sig själv som jag såg i Indien när jag hjälpte till med bevattningssystem på landsbygden i Hubli-Dharwad. Kommer gjuta dessa i tre delar och limma samman dem och efterputsa.

Redigerat:
Mycket bra ide.

En bekant hade en 3kubikstank "över" och använder den för att dra ihop regnvatten, så alla stuprännor leder till tanken och således slippa belasta brunnen sådana här varma sommardagar.

oobum skrev:
En bekant hade en 3kubikstank "över" och använder den för att dra ihop regnvatten, så alla stuprännor leder till tanken och således slippa belasta brunnen sådana här varma sommardagar.
Då får han kvar lyfthöjd så att han kan transportera vattnet en duktig bit på tomten, smart!

Johan- skrev:
Det finns tillsatsmedel för vattentät betong som då blandas i, kör nog på ett bra vattencementtal tillsammans med detta tillsatsmedel och sedan en betong-sealer som jag sprutar i med en handpump a la ogrässpruta.

Innanmätet har en snillrik konstruktion där bevattningen sedan sköter sig själv som jag såg i Indien när jag hjälpte till med bevattningssystem på landsbygden i Hubli-Dharwad. Kommer gjuta dessa i tre delar och limma samman dem och efterputsa.
Ah intressant, menar du som typ denna?
http://www.weber.se/byggkemi/produkter-och-system/byggkemiprodukter/weber-vattentatare.html

Kommer du uppdatera tråden med bilder och instruktioner?

Helioz skrev:
Ah intressant, menar du som typ denna?
Yes! ..eller likvärdig produkt av ett annat märke.

Helioz skrev:
Kommer du uppdatera tråden med bilder och instruktioner?
Bilder på den färdiga produkten absolut, men tyvärr inte instruktioner eller detaljbilder på konstruktionslösning då detta kommer bli en av produkterna i mitt sortiment jag kommer erbjuda andra gör-det-självare.

Johan- skrev:
Yes! ..eller likvärdig produkt av ett annat märke.

Bilder på den färdiga produkten absolut, men tyvärr inte instruktioner eller detaljbilder på konstruktionslösning då detta kommer bli en av produkterna i mitt sortiment jag kommer erbjuda andra gör-det-självare.
Okej, tråkigt men förståeligt om du skall sälja dem. Hur kommer du lösa själva formarna? Vad blir egenvikten på varje tank?

Helioz skrev:
Okej, tråkigt men förståeligt om du skall sälja dem. Hur kommer du lösa själva formarna? Vad blir egenvikten på varje tank?
Det blir en kombination av flera lösningar, urethangummi för att få rätt texture på utsidan i kombination med att vara lätt att riva mellan varje gjutning. Blir även fasta formdelar i glasfiber, plyfa, metall. De rörliga delarna som gjuts in blir rostfria/syrafasta och packningarna i naturgummi eller nitrilgummi, tycker EPDM är för poröst. Formarna ska vara lätta att vibba ut luftbubblorna i gjutningen, samt att det ska vara lätt att få in båda typerna av armering som gjuts in i dem. Du kan se det som en byggsats där man successivt gjuter in de rörliga delarna, samt tappkran(som mest är en extra rolig detalj för att ex fylla på en vattenkanna eller svalka sig).

Redigerat:
Johan- skrev:
Det blir en kombination av flera lösningar, urethangummi för att få rätt texture på utsidan i kombination med att var lätt att riva mellan varje gjutning. Även fasta formdelar i glasfiber, plyfa, metall. De rörliga delarna som gjuts in blir rostfria/syrafasta och packningarna i naturgummi eller nitrilgummi, tycker EPDM är för poröst. Formarna ska vara lätta att vibba ut luftbubblorna i gjutningen, samt att det ska vara lätt att få in båda typerna av armering som gjuts in i dem.
Låter toppen, kör du med fiberarmerad betong och sedan rostfritt nät i betongen?
Vad är det för väggtjocklek?

Helioz skrev:
Låter toppen, kör du med fiberarmerad betong och sedan rostfritt nät i betongen?
Pressar till vanliga 6mm armeringsjärn i en press-jig och punktsvetsar dessa innan ingjutning. Vissa av konsolerna till de rörliga delarna svetsas fast i armeringen. Långfiber är ett alternativ men kommer gjuta ett antal mock up's innan jag bestämmer slutgiltigt koncept.
Helioz skrev:
Vad är det för väggtjocklek?
Hållfberäknar fram brottgräns vid max hydrostatiskt tryck i botten och lägger sedan på lite ..för att svara på frågan, "så tunt gods som möjligt".

Redigerat:
Johan- skrev:
Pressar till vanliga 6mm armeringsjärn i en press-jig och punktsvetsar dessa innan ingjutning. Vissa av konsolerna till de rörliga delarna svetsas fast i armeringen. Långfiber är ett alternativ men kommer gjuta ett antal mock up's innan jag bestämmer slutgiltigt koncept.
Hållfberäknar fram brytgräns vid max hydrostatiskt tryck i botten och lägger sedan på lite ..för att svara på frågan, "så tunt gods som möjligt".
Med tunn väggtjocklek är det risk att det blir rostfläckar på utsidan, eller du kanske även ytbehandlar den?
Jag såg lite vintankar i betong på 600 liter och de vägde 1,2 ton men dessa kan väl inte hamna på mer än ett par hundra kilo?

Helioz skrev:
Med tunn väggtjocklek är det risk att det blir rostfläckar på utsidan, eller du kanske även ytbehandlar den?
Jag såg lite vintankar i betong på 600 liter och de vägde 1,2 ton men dessa kan väl inte hamna på mer än ett par hundra kilo?
Rostfria syrafasta armeringsjärn som jag importerat. Om vikten passerar "går-att-lasta-i-kombibilen-vikt" så faller själva iden.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.