Vår 6 år gamla trall började bli trist och och torr, söndertvättad trots Kärchers terasstvätt. Vi har i alla år gått på rådet att inte olja utan såpat men tycker inte det gett något vidare bra resultat det heller. Så förra året provoljade vi en annan äldre altan med pigmenterad olja och den blev sååå fin igen, behöver en tvätt och påfyllnaden av olja i år men ser fortfarande väldigt fin ut. Vi bestämde därför att göra samma sak på den nyare altanen i år. Så vi körde en rejäl tvätt, slipade så gott vi orkade och sen hade vi en hel dag med mulet väder framför oss och regn som inte skulle komma förrän sent på kvällen. Trots att större delen av altanen blev oljad med minst 7-8 timmar marginal innan regnet så ser man tydligt att regnet löst upp oljan och det har blivit fläckigt. 😔 Att lita på några väderprognoser om flera dagar utan regn här där vi bor är nästintill helt dömt att misslyckas. Att pricka in det ultimata vädret utan sol och regn är knappast troligt.

Frågan är hur räddar vi situationen för att få ett bra resultat? Låta det torka och bara olja en gång till? Tvätta om för att få bort så mycket olja som möjligt, slipa på nytt och olja om?

Kommentarer om att det är bättre att såpa undanbedes då vi testat det i 10 år nu och inte varit nöjda med resultatet! Vi vill inte ha en torr, grå och sprucken trall som blir resultatet.
 
Var är det för olja som är vattenlöslig?
 
Nästan all träolja verkar vara vattenbaserad idag.
 
Per definition kan inte en olja vara baserad på vatten.
 
D Daniel 109 skrev:
Per definition kan inte en olja vara baserad på vatten.
Sök på vattenbaserad träolja så får du massor med svar. Jag är inte kemist så har ingen aning om hur det fungerar men googlar man så är det väldigt vanligt. Verkar också ge en bättre vattenavvisande effekt av någon anledning. Problemet för oss var väl gissningsvis att oljan trots marginal på tiden inte hunnit torka in ordentligt.
 
Det är möjligt att det finns de som skriver så. Men en olja kan inte baseras på vatten.
De menar sannolikt vattenburen, vilket är något helt annat. Att det skulle vara mer vattenavvisande tror jag inte på. Det handlar om att bli av med petrokemiska lösningsmedel som många oljor hade tidigare.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det är möjligt att det finns de som skriver så. Men en olja kan inte baseras på vatten.
De menar sannolikt vattenburen, vilket är något helt annat. Att det skulle vara mer vattenavvisande tror jag inte på. Det handlar om att bli av med petrokemiska lösningsmedel som många oljor hade tidigare.
Ja oavsett så står det vattenbaserad i infon om oljorna. Kanske vet inte färgtillverkarna och byggvarhusen skillnaden då? För mig spelar det ingen roll vilket ord man använder. Vad jag vet är dock att det var väldigt lätt att göra rent penslarna i vatten. Alltså förutsätter jag att problemet för oss är att oljan inte hunnit torka tillräckligt innan regnet kom.

Men frågan var ju inte huruvida det finns vattenbaserad olja (vilket det gör) eller inte. Utan frågan var hur vi räddar situationen på bästa sätt! Det bör ju finnas fler som råkat ut för samma sak.
 
Nej, det finns ingen vattenbaserad olja.
 
  • Gilla
  • Älska
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
Hur länge sedan var det ni oljade? Har trät haft en chans att torka sedan dess?
 
Z z_bumbi skrev:
Hur länge sedan var det ni oljade? Har trät haft en chans att torka sedan dess?
Som det står i mitt inlägg. Regnet kom efter ca 7-8 timmar, rekommendationerna säger 6 timmar. Men på staketet som även det blev lite fläckigt var det över 24 timmar efter. Trät var extremt torrt då vi haft ett par dagar med sol och hög värme innan så oljan sögs in och blev yttorr väldigt snabbt.
 
Även lösningsmedelsbaserad olja blir fläckig av regn innan den torkat helt.
Vänta nån vecka eller 2 och se innan ni gör nått.
 
  • Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
Trä blir inte mättat av en strykning av trallolja så ytan lär bli fläckig varje gång det regnar. Det blir bättre med fler strykningar vartefter åren går.

En brasklapp är om eventuella rester av såpa ställer till något när oljan ska härda.
 
Det borde inte vara något problem.

Provoljade själv en mindre del i lördags med Beckers pigmenterade (teak) olja.
Regn efter ca 12 timmar och det såg inte helt bra ut.

Nu efter något dygn verkar det helt ok.

Det gäller att torka bort överflödig olja inom ca 30 minuter efter påstrykning.
Xtra viktigt inför regn
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Z z_bumbi skrev:
Trä blir inte mättat av en strykning av trallolja så ytan lär bli fläckig varje gång det regnar. Det blir bättre med fler strykningar vartefter åren går.

En brasklapp är om eventuella rester av såpa ställer till något när oljan ska härda.
Tror inte vi såpade förra året och altenen tvättades med tralltvätt ett par dagar innan nu.
Det konstiga är att det på vissa ställen ser ut som att all oljan regnat bort helt, väldigt underligt. På vissa ställen kan det vara en fyrkantig ruta där det ser ut som alla oljan är borta. På något ställe ser hela brädorna oljade ut och på vissa ställen ser det ut som att oljan liksom runnit ut på kanterna och laggt sig där. På andra ställen ser oljan helt opåverkad ut. Nästan så jag funderar på om något var tokigt med oljan.
 
Använt olja med vatten en gång, det gör jag aldrig om.
Effekten av att den var oljad var borta på nån månad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.