Hej alla
Har ett bevattningssystem till växthuset som består av ett antal seriekopplade regntunnor, i detta en dränkbar länspump kopplad till ett enkelt vattenfilter och sedan in till bevattning i bäddarna i växthuset.
Har märkt att slangen gärna tömmer sig själv när pumpen slutar gå och det blir då ibland problem med luftficka i vattenfiltret som hindrar vattnet att gå genom vid nästa körning.
Undrar nu om någon har ett tips på en reglerventil till trädgårdsslang som sluter tätt när trycket blir för lågt?
Har ett bevattningssystem till växthuset som består av ett antal seriekopplade regntunnor, i detta en dränkbar länspump kopplad till ett enkelt vattenfilter och sedan in till bevattning i bäddarna i växthuset.
Har märkt att slangen gärna tömmer sig själv när pumpen slutar gå och det blir då ibland problem med luftficka i vattenfiltret som hindrar vattnet att gå genom vid nästa körning.
Undrar nu om någon har ett tips på en reglerventil till trädgårdsslang som sluter tätt när trycket blir för lågt?
Produkter som diskuteras: "bevattningssystem"
Bevattningssystem
Ett effektivt bevattningssystem kan spara tid och ansträngning, samtidigt som det hjälper till att hålla din trädgård eller grönsaksland friskt och frodigt.
Läs mer
Det låter väl som att du behöver en vanlig backventil och inget mer avancerat än det?
Nja, räcker det verkligen med en backventil? Problemet är väl gissningsvis en häverteffekt som tömmer slangen och då kommer trycket hela tiden vara sådant att ventilen är öppen. Häverten kan man bryta och man kan använda en backventil men inte bara "inline". Man borde kunna sätta ett T-rör på en högpunkt och montera en backventil baklänges där så att den släpper in luft men inte ut vatten när trycket är på. Detta kommer då bryta häverten.
Hur skulle den bryta häverten? Vattnet går ju åt samma håll hela tiden och häverten kommer hålla backventilen öppen. Negativt tryck på "utsidan" funkar nästan lika bra som positivt tryck på "insidan" tänker jag. Men jag är iofs inte säker.
Jag tänker också att detta behöver sitta på pumpens trycksida, annars kommer det inte hindra en luftficka från att bildas i pumpen.
Googla på hävertbrytare, det finns som färdig produkt men oftast då för båtbruk till div installationer.
Jag tänker också att detta behöver sitta på pumpens trycksida, annars kommer det inte hindra en luftficka från att bildas i pumpen.
Googla på hävertbrytare, det finns som färdig produkt men oftast då för båtbruk till div installationer.
Genom att fjädern som stänger ventilen är starkare än trycket av häverteffekten.tommib skrev:
Om inte annat så är det ju enkelt och billigt att testa.
Uppdatering, testade dessa från Feltema monterade direkt efter pumpen (backventilen placerad direkt efter filtret) och sätter man dem i nivå med tunnan så är fortfarande häverteffekten för stor. Men monterar man filter och ventil ovanför tunnan så verkar det fungera som tänkt. Billig lösning oavsett, så tack för tips.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden