Vår golvvärme installerades för ca 10 år sedan. Tyvärr dålig dokumentation av rörmokaren så vi saknar helt uppgift om vad vi har för system och hur det ska underhållas.
Vi upplever dålig värme i golven och undrar om ngn kan hjälpa oss med hur vi ska använda reglagen för att öka värmen. Systemet är inte luftat så gärna tips på hur vi gör det. Vi har fjärrvärme.
Vi upplever dålig värme i golven och undrar om ngn kan hjälpa oss med hur vi ska använda reglagen för att öka värmen. Systemet är inte luftat så gärna tips på hur vi gör det. Vi har fjärrvärme.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 610 inlägg
Börja med att mäta temperaturen på inkommande vatten. Köp två rörtermometrar på en gång och sätt en på utgående. Det ska vara cirka 5 grader lägre temperatur där.
Snurrar cirkulationspumpen? Öppnar slingornas ventiler som de ska?
Snurrar cirkulationspumpen? Öppnar slingornas ventiler som de ska?
Tack för svar, men tyvärr är vår kompetens på området för låg för att fatta hur jag mäter temp på vattnet. Låter som att jag bör anlita ett proffs.imported_Benno skrev:
Medlem
· Korpilombolo
· 3 610 inlägg
Köp ett par såna här: https://www.rinkabyror.se/artikel/anliggningstermometer/K Katner skrev:
Sätt in på inkommande och en på utgående rör. Men det kan vara bra att prata med en sakkunnig och få råd hur anläggningen fungerar. Jag har iofs knappt tittat på min golvvärme efter första vintern för snart 20 år sedan.
Aha! Tack för länken, då börjar jag med att fixa termometer och möta ingående och utgående temperatur.imported_Benno skrev:
Klicka här för att svara