På flera FTX-aggregat finns möjlighet att använda tidur för att dra ner hastigheten på fläktarna eller stänga av dem vissa tider, t.ex. dagtid när man inte är hemma. När jag läser broschyrerna får jag intrycket av att detta mest är till för användning på kontor, men det borde väl kunna ge besparingar även i bostäder? Jag har ett gammalt FTX-aggregat som jag funderar på om man skulle komplettera med någon form av tidautomatik för att inte ventilera ut för mycket värme på vintern (iofs finns värmeväxlare i aggregatet, men verkningsgraden är ju inte 100% så lite borde man kunna spara i alla fall). Dock blir jag lite osäker på hur bra det är att stänga av, alternativt dra ner hastigheten på fläktarna flera timmar varje dag med tanke på risk för dålig luft, fukt osv. Någon som vet?

Risken om du stänger av aggregatet helt är att det kan bli kondens i kanalerna (vintertid ... fuktigt inne).
Men minska flödet när man inte är hemma är en enkel besparing.
Om du har kanaler på vinden så ta gärna en koll på hur isoleringen är, försvinner ett par grader ut där vintertid.

Enligt som nya regler som gäller för nya hus nu får man aldrig helt stänga av ventilationen i bostäder.

Dessutom kan filter få påväxt på den rena sidan om luftflödet stoppas helt. Man bör alltid ha ett gröndflöde på som ser till att ingen luft går baklänges i någon del av systemet.

Ok. Så med en konstruktion där jag kör fläktarna långsammare när man inte är hemma och snabbare när man är hemma är i sin ordning. Då är det bara att börja skissa, skruva och bygga :-)

Vi kör precis så. Lägsta fart och sedan varvar vi upp på mornarna vid duschning. Köpte ett standard, billigt veckour för DIN-skena och monderade in in GC.

• Gilla
cleverton
  • Laddar…
Funderar på att varva ner fläktarna på dagarna när man inte är hemma. På nätterna kanske man också kan varva ner, men där är jag osäker på om man kan köra på lägsta hastigheten eller om man ska köra lite snabbare eftersom det är folk hemma.

Funderar på att sätta in en mikrobrytare i ytterdörrslåset som sänker fläktarna en halvtimme efter att man låst dörren och som varvar upp igen när man låser upp. Det borde kunna fungera. Ytterliggare förslag/ideér förutom veckour och mikrobrytare i ytterdörren någon?

Rörelsedetektorer?? ;)

brabyggare skrev:
Funderar på att varva ner fläktarna på dagarna när man inte är hemma. På nätterna kanske man också kan varva ner, men där är jag osäker på om man kan köra på lägsta hastigheten eller om man ska köra lite snabbare eftersom det är folk hemma.
Tror inte att det är bra att dra ner på hastigheten under natten. Det är skönt med frisk luft när man sover och man andas ut mycket fukt i sovrummet under en natt, så den luften bör spridas vidare till ett rum med frånluftsventil. Man andas kanske inte lika intensivt på natten, men å andra sidan ligger troligtvis hela familjen i sina sovrum, jmf med att under dagen rör man sig i huset och man kanske är utomhus en del.

När jag satt och skissade på FTX-lösningen som jag ska installera i sommar så funderade jag på att ha både från- och tilluftsventiler i sovrummen. Främst för att kunna ha optimal ventilation även med stängda dörrar på natten, idag är det ingen luftspalt i dörren/dörrfodret. Då skulle man åtminståne teoretiskt kunna styra ventilationen till att jobba ex 90% i husets sovrum på natten och sedan öka på ventilationen i kök, bad, vardagsrum, kontor etc på dagen (om man är hemma). En kul idé kanske, men inget som man kommer att tjäna in ekonomiskt. Ingen lek att installera ett sådant system.

Om någon har tips på enkla/eleganta/prisvärda överluftsdon eller andra arrangemang för att hålla igång överluften med stängd dörr så får ni gärna höra av er.

Det svåra med rörelsedetektorer är att man måste se till att de täcker hela huset så i värsta fall krävs kanske en detektor i flera rum. Sen brukar rörelsedetektorer ha problem med stillasittande (och/eller sovande) personer.

Kan man dra ner hastigheten automatiskt på ett plattväxlarsystem, typ VM-2 ? Finns inga färdiga veckourssystem, men går det att ordna ändå, med ett hemmapyssel?

Koholmen skrev:
Kan man dra ner hastigheten automatiskt på ett plattväxlarsystem, typ VM-2 ? Finns inga färdiga veckourssystem, men går det att ordna ändå, med ett hemmapyssel?
Kollade på el-schema till VM2 kan inte se någonstans att man kan koppla in kopplingsur.
Men finns tomma "stift" kontakta Systemair och hör om det finns någon extra funktion som inte står med i dokumentationen.

Är det någon som har en uppfattning om hur bra VM2 egentligen är? Vad jag förstår är den energimässigt bra, men har själv väldigt svårt att faktiskt jämföra elförbrukning mellan olika märken och modeller, alla presenterar sin information så olika... Det jag kan jämföra är vilka finesser apparaterna har och där verkar VM2 inte ha just några, bara ett sommarblock som kan sättas in. Dock osäker på om man har något att vinna på att välja t ex systemairs roterande vvx för att kunna ha tidur, om den ändå drar en massa mer energi på normalfart kanske man inte tjänar något på det. Vad gäller inkoppling av eftervärmare etc. tror jag inte det kommer vara aktuellt eftersom vi har en jordvärmepump som står för uppvärmningen. Däremot hade det förstås kunnat vara skönt att ha ett kylbatteri eller VR400´s kylfunktion på sommaren.

Synpunkter mottages tacksamt, liksom erfarenheter av just systemairs grejer!

VM2'an är ett enkelt aggregat, få rörliga delar som kan gå sönder.
Sitter ett kretskort och en liten display som kan vara lite klöddigare om den går sönder (med tanke på reservdelar om 10 år) annars inte mycket att tänka på.
Visst kan du få fler finesser i vissa andra aggregat men frågan är hur mycket nytta dessa gör.

Systemair är en stor firma som funnits i många år och gjort bra produkter överlag.

"Tror inte att det är bra att dra ner på hastigheten under natten. Det är skönt med frisk luft när man sover och man andas ut mycket fukt i sovrummet under en natt,"

Samtidigt så vill man ju ha det tystare på natten. Dessutom stoppar jag inte ventilationen, bara varvar ned. Nu på sommaren så kör vi dock med öppet fönster ;)

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.