4 051 läst ·
38 svar
4k läst
38 svar
Regler samfällighetsförening?
Har du någon erfarenhet av vad det innebär att hantera bokföringen i en förening som inte är en liten ideell förening?globaljuggler skrev:
Sannolikt inte, eftersom det torde vara ganska ovanligt att man i styrelsen utöver roller som ordförande, kassör, sekreterare hade styrelserollen "snöröjare". Men i TS fall är det bokföringstjänster som har en tydlig koppling till rollen som kassör. Jag tror att Skatteverket skulle betrakta det som fiktivt styrelsearvode.
Det är *väldigt* vanligt att kontraktera ut det. Dvs att det *inte* ingår i kassörs-rollen.
Det är snarare ovanligt att det ingår i kassörsrollen i en större förening.
Slutsatsen i den domen gällde väl snarare hur beskattning sker än att "styrelsearvode inte får faktureras"globaljuggler skrev:
Man utgick från en bestämmelse i aktiebolagslagen som säger att "uppdrag som styrelseledamot i ett aktiebolag endast kan innehas av fysisk person". Tommy J ville fakturera styrelsearvodet genom sitt egna aktiebolag (som är en juridisk person) och sköta beskattning genom detta bolag. Om Tommy J istället fakturerat som enskild näringsidkare ser jag inte att domen är tillämplig (för aktiebolag).
Nä, men analogt får Tommy J i sådant fall inte räkna inkomsten som inkomst av näringsverksamhet. Dvs. han kan i princip inte fakturera arvodet i egenskap av näringsidkare.M Maijckel skrev:
Klart det finns en gränsdragningsproblematik om man parallellt med ett förtroendeuppdrag även är underleverantör eller anställd i samma organisation. Men så länge man håller isär de delarna är det inget problem.
Frågan blir då vad som ingår i styrelseuppdraget och vad som tillkommer i "övrigt arbete" (som kan faktureras). Det finns mig veterligen inga bestämmelser som reglerar detta (förutom vilket ansvar man sitter med som styrelseledamot i förhållande till att följa lagar) vilket innebär att arbetsinsatser kan avtalas mellan huvudmannen (aktiebolaget, föreningen etc.) och de enskilda styrelseledamöterna.C cpalm skrev:
Så länge man inte deltar i handläggningen av ett sådant avtal kan man som kassör i styrelsen ingå avtal om att varje arbetsinsats ska faktureras. T.ex. kan man då avtala att kassören fakturerar huvudmannen 50kr för varje faktura kassören betalar å huvudmannens vägnar. Likaledes kan bokföringsarbete avtalas genom timpeng eller fast pris.
Precis. Ett av de bästa och mest graverande och spännande exemplen är nog BRF Rektangeln 21 i Stockholm, där styrelsen bl.a. i stor utsträckning engagerade sina egna bolag i förvaltningen. Vet inte exakt var det landade juridiskt. Men helt klart är iallafall att det inte bara handlar om vad som är lagligt, utan även om vad som krävs för att upprätthålla medlemmarnas förtroende.M Maijckel skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 610 inlägg
Jag känner till ett fall i bolagsvärlden. Där en styrelseledamot fick i uppdrag av styrelsen att förhandla med långivarna (bolaget var konkurshotat), det gällde skulder i klassen 10 - 20 miljarder, man ville få en nedskrivning av skulderna. Ledamoten krävde då att få ett arvode för förhandlingen på 50 milj. Vilket nekades med argumentet att det vore olagligt att betala ut mer än det beslutade styrelsearvodet.
Känns spontant som en dålig idé att betala 50 milj. till en styrelseledamot i ett bolag som står inför ett bekräftat konkurshot, ja. Men det handlar nog snarare om eventuell oredlighet mot borgenär eller andra olagligheter/hinder än att just en "särskild arbetsinsats" skulle kunna faktureras separat utanför utbetalning av styrelsearvode.H hempularen skrev:Jag känner till ett fall i bolagsvärlden. Där en styrelseledamot fick i uppdrag av styrelsen att förhandla med långivarna (bolaget var konkurshotat), det gällde skulder i klassen 10 - 20 miljarder, man ville få en nedskrivning av skulderna. Ledamoten krävde då att få ett arvode för förhandlingen på 50 milj. Vilket nekades med argumentet att det vore olagligt att betala ut mer än det beslutade styrelsearvodet.
Ja, som sagt, det förutsätter ju att kassören i fråga inte själv tagit beslutet om att anlita den egna firman.C cpalm skrev:Precis. Ett av de bästa och mest graverande och spännande exemplen är nog BRF Rektangeln 21 i Stockholm, där styrelsen bl.a. i stor utsträckning engagerade sina egna bolag i förvaltningen. Vet inte exakt var det landade juridiskt. Men helt klart är iallafall att det inte bara handlar om vad som är lagligt, utan även om vad som krävs för att upprätthålla medlemmarnas förtroende.
Men det säger ju inte TS något om.
Så länge besluten tas på rätt grunder och med rätt processer så är det ju inget problem.
Och inget säger ju att bokföringen i fråga är ett sätt att sko sig på föreningen.
Det är ju fullt möjligt att föreningen får ett "kompis-pris" från kassören för att han inte vill sko sig på föreningen men ändå säkerställa att det blir en korrekt skött bokföring.
(Själv brukar jag vara rätt generös mot de föreningar jag är med i, då det ju är fördelaktigt för mig själv om det går bra för föreningen.)
Det blir ju egentligen bara ett problem om man driver ett företag vars affärsidé är att sälja styrelseproffstjänster. Ett sådant företag kan aldrig få några inkomster eftersom arvodet för styrelseuppdrag ska betalas direkt till personen som har uppdraget, inte till ett företag.globaljuggler skrev:
Delvis, om företagets tjänster har med styrelseledamotens roll, ja.
Om man är sekreterare och säljer tjänster som snöröjning torde det inte vara ett bekymmer, så länge man själv inte deltar i beslutet om att anlita bolaget ifråga.
Men om sekreterarens bolag erbjuder tjänster som dokumenthantering (eller liknande), då kan det vara problematiskt, eftersom det kan uppfattas som fiktivt styrelsearvode.
Det beror på var Skatteverket drar sin gräns tror jag. Jag skulle inte bli förvånad om de bedömer att fakturorna från styrelsens kassör som utför bokföringstjänster åt samma förening är att betrakta som arvode, och därmed borde beskattas som inkomst av tjänst.Claes Sörmland skrev:
Ja vem vet med fiskus? Deras jobb är ju att rida lagen så extremt de bara kan för att maximera statens skatteintäkter. Men jag tänker att det är inget som TS behöver bry sig om i trådens fall.globaljuggler skrev:
(Vi minns fortfarande lekstugan hos Skatteverket med att försöka momsbelägga samfälligheters uttaxeringar. Tur att vi har ett domstolsväsende som skyddar oss mot statens felsteg.)
Redigerat: