Nyfiken då detta har diskuterats i flera trådar denna vecka om vad man får göra själv. Är det någon som sitter på SS 424 14 37 utgåva 6 som kan klargöra hur det ligger till?
Min personliga uppfattning är att ebr/esa14 ger mej möjlighet att förlägga kabel och kanalisation i koncessionspliktiga ledningssystem och samförläggning i samband med detta men att man för att förlägga icke koncessionspliktiga ledningssystem behöver att vara verksam under någons ekp då detta är behörighetskrävande. Men då jag blivit emotsagd är jag lite nyfiken på lagtexten då jag tydligen missuppfattat detta. Mvh Andreas
 
Du måste ha EKP oavsett. Men för koncessionspliktiga kablar krävs ingen auktorisation, en KJ41 ska vara fullt tillräckligt.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
S Slugge skrev:
Men för koncessionspliktiga kablar krävs ingen auktorisation
Eller mer noga, det krävs inte att det finns en auktoriserad elinstallatör för regelefterlevnad knuten till företaget.
Men jag håller med slugge.

Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Min personliga uppfattning är att ebr/esa14 ger mej möjlighet att förlägga kabel och kanalisation i koncessionspliktiga ledningssystem och samförläggning i samband med detta men att man för att förlägga icke koncessionspliktiga ledningssystem behöver att vara verksam under någons ekp då detta är behörighetskrävande.
Alltså, ja du har rätt, förutom att det måste finnas ett EKP oavsett, och verksamheten ska självklart ske inom ett företag anmält till ESV för kabelförläggning.




Och till alla som nu undrar, det vi diskuterar här är hur regelverket ser ut ytterst sett, och särskilt när det kommer till företag som är verksamma inom kabelförläggning.
Ty utan ett företag går det öht inte att registrera sig hos ESV.

Men det är reglerna som vi diskuterar, inte ifall de är bra eller dåliga.
 
  • Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Eller mer noga, det krävs inte att det finns en auktoriserad elinstallatör för regelefterlevnad knuten till företaget.
Men jag håller med slugge.


Alltså, ja du har rätt, förutom att det måste finnas ett EKP oavsett, och verksamheten ska självklart ske inom ett företag anmält till ESV för kabelförläggning.




Och till alla som nu undrar, det vi diskuterar här är hur regelverket ser ut ytterst sett, och särskilt när det kommer till företag som är verksamma inom kabelförläggning.
Ty utan ett företag går det öht inte att registrera sig hos ESV.

Men det är reglerna som vi diskuterar, inte ifall de är bra eller dåliga.
Helt rätt Mikael, ber om ursäkt.
Detta EKP ska sedan lämnas in/uppdateras årligen.
 
  • Gilla
Warleod
  • Laddar…
Men det behövs alltså ingen auktorisation för att förlägga kabel men ett ekp som vem som helst kan skriva?
 
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Men det behövs alltså ingen auktorisation för att förlägga kabel men ett ekp som vem som helst kan skriva?
Ja, detta är det vanliga, det finns ju även en annan möjlighet och det är att gå via elfirmans EKP. Kan passa bra om man jobbar regelbundet, men inte fel med eget kanske. Men hur blir det om grävfirman ingår i elfirmans EKP och samtidigt har eget, då gäller det att se till att det inte kan kollidera antar jag, utforma det likartat.

Men sker något, vem hängs då?
 
  • Gilla
LannyK
  • Laddar…
Mikael_L
Men du behöver inte be om ursäkt. Det dög bra som du skrev. Jag ville bara lite försiktigt poängtera exakt hur det ligger till. Men dagligdags säger man ju som du skrev. I de flesta företag ser det ju ut ungefär så, den auktoriserade sitter på samma företag, så man uppfattar upplägget precis som det du skrev.

S Slugge skrev:
Detta EKP ska sedan lämnas in/uppdateras årligen.
Ska inte lämnas in någonstans, vare sig i början, slutet, eller med något intervall. Det ska endast lämnas in till ESV ifall de begär att få se det.
Det finns inte heller något direkt krav på att EKP uppdateras, mer än att det är angivet att det ska vara ett "levande dokument", som speglar verksamheten och ska ändras när något i verksamhet eller omvärld förändrats så EKP inte längre är helt relevant för verksamheten.

https://www.elsakerhetsverket.se/Fragor-och-svar/Arkiv-fragor/ska-egenkontrollprogrammet-skickas-in
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men du behöver inte be om ursäkt. Det dög bra som du skrev. Jag ville bara lite försiktigt poängtera exakt hur det ligger till. Men dagligdags säger man ju som du skrev. I de flesta företag ser det ju ut ungefär så, den auktoriserade sitter på samma företag, så man uppfattar upplägget precis som det du skrev.


Ska inte lämnas in någonstans, vare sig i början, slutet, eller med något intervall. Det ska endast lämnas in till ESV ifall de begär att få se det.
Det finns inte heller något direkt krav på att EKP uppdateras, mer än att det är angivet att det ska vara ett "levande dokument", som speglar verksamheten och ändras när något i verksamhet eller omvärld förändrats så EKP inte längre är helt relevant för verksamheten.

[länk]
Ja, ursäkta igen, med lämna in menar jag registera på ESVs hemsida årligen. Företagets verksamhetstyp, men man kan nog vara beredd på att få visa sitt EKP så ingen bra idé att chansa där.

Där lär vara ett antal fall som ska upp i domstol inom snar framtid, blir intressant att se utgången för dessa.
 
Mikael_L
S Slugge skrev:
Ja, detta är det vanliga, det finns ju även en annan möjlighet och det är att gå via elfirmans EKP. Kan passa bra om man jobbar regelbundet, men inte fel med eget kanske. Men hur blir det om grävfirman ingår i elfirmans EKP och samtidigt har eget, då gäller det att se till att det inte kan kollidera antar jag, utforma det likartat.

Men sker något, vem hängs då?
Det måste ju bli så att man försöker utröna vilken part det är som utför elinstallationsarbetet (i form av kabelförläggning i detta fall) och sen bara väljer att kolla det företaget och dess EKP.

Men hur man väljer ut vem som är utföraren vet jag inte.
Ty en elfirma kan ju ta in vilken grävfirma som helst (som ej är reggad på ESV) och därmed är det absolut säkert elfirman som utför elinstallationsarbetet. Men ifall grävfirman också är anmält och har EKP, är det då denna firma som plötsligt utför elinst.arbetet?

Ja det är helt klart en lite spännande fråga. Men jag tror inte man kollar bägge, utan jag tror man bestämmer sig för vilket företag som är utföraren och kollar sen bara detta.
 
Om elinstallationsföretag A lånar eller hyr in personal från elinstallationsföretag B ska dessa ingå i elinstallationsföretag
A:s egenkontrollprogram. Om elinstallationsföretag A istället köper elinstallationstjänster av elinstallationsföretag C är
det elinstallationsföretag C som har ansvar för det arbete som utförs och arbetet omfattas av C:s egenkontrollprogram.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
@Slugge Du har ju sagt att det är ok för privatpersoner att förlägga själv då det ej är behörighetskrävande arbete har jag förstått dej rätt?
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men du behöver inte be om ursäkt. Det dög bra som du skrev. Jag ville bara lite försiktigt poängtera exakt hur det ligger till. Men dagligdags säger man ju som du skrev. I de flesta företag ser det ju ut ungefär så, den auktoriserade sitter på samma företag, så man uppfattar upplägget precis som det du skrev.


Ska inte lämnas in någonstans, vare sig i början, slutet, eller med något intervall. Det ska endast lämnas in till ESV ifall de begär att få se det.
Det finns inte heller något direkt krav på att EKP uppdateras, mer än att det är angivet att det ska vara ett "levande dokument", som speglar verksamheten och ska ändras när något i verksamhet eller omvärld förändrats så EKP inte längre är helt relevant för verksamheten.

[länk]
Ja precis som Mikael skriver här. 1 registrering och därefter endast vid väsentliga ändringar, hade fått för mig man var tvungen att klicka på ESVs hemsida årligen att uppgifterna fortfarande stämde men tar tillbaka det nu då jag inte kan hitta det.

Måste inbillat mig men hade verkat rimligt om så vore fallet, tycker jag, orkar man inte ens detta orkarman väl knappast gå genom EKP årligen heller.
 
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
@Slugge Du har ju sagt att det är ok för privatpersoner att förlägga själv då det ej är behörighetskrävande arbete har jag förstått dej rätt?
Tror inte jag sagt så Andreas då det förr krävdes BB3 och idag är det inte behörighetskrävande, men kräver registrerat företag.

Ofta är ju dock verkligheten som sådan att den med EKP, som står för arbetet, delegerar bort uppgifter som förläggning av rör och återfyllning på egen tomt, detta är egentligen fel tillvägagångssätt, men om givna instruktioner följs från fall till fall bör risken för några större fel vara ganska liten.

Tyvärr fuskas det mycket med rör- och kabelförläggning idag, EKP eller ej.

Sen får du tänka på att det bara är för koncessionspliktiga kablar, eller övriga kablar som förläggs i samband behörighet inte krävs, det vill säga nätägaren där du bor.
 
Och detta betyder att ingen behörighet eller auktorisation behövs för kabelförläggning i mark. Men ett registrerat EKP.

Detta va ditt svar i en av dom andra trådarna hur ska man kunna skriva en ekp om man saknar auktorisation? Isåfall kan jag ju skriva mitt eget eller hur menar du. Då faller ju hela behörighetssystemet. Eller vad är det jag missar
 

Bästa svaret

O
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Men då jag blivit emotsagd är jag lite nyfiken på lagtexten då jag tydligen missuppfattat detta. Mvh Andreas
Verkar vara vanligt med missförstånd om reglerna inom det området efter lagändringen för ESV har gjort en särskild avdelning för att reda ut begreppen. Vet inte om den gör dig klokare än de svar du fått här men det står en hel del:
https://www.elsakerhetsverket.se/an...verksamhetstyper/kabelforlaggning-vad-galler/
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.