11 515 läst ·
28 svar
12k läst
28 svar
Regler olika faser samma dosa
Sida 1 av 2
Planerar elen till fritidshuset som ska byggas i vår.
Över varje fönster kommer en kopplingsdosa sättas, på varje dosa kommer lamputtag placeras, säkrat i central på 1-f 10A grupp för det rummet.
Under varje fönster sätts en a-dosa för element 2-f 400V.
Får jag använda kopplingsdosorna över fönstrena som kopplingsdosor för elementmatningen (1st 3-f grupp genom huset)?
Alltså:
Kan jag ha en trefasgrupp från centralen som matar husets element i samma dosa som jag har tändtråd till lamputtag matat från annan 1-fasgrupp?
Med tändtråden dras separat jord och nolla från takdosan (som fungerar som kopplingsdosa för rummets övriga belysning och uttag).
Över varje fönster kommer en kopplingsdosa sättas, på varje dosa kommer lamputtag placeras, säkrat i central på 1-f 10A grupp för det rummet.
Under varje fönster sätts en a-dosa för element 2-f 400V.
Får jag använda kopplingsdosorna över fönstrena som kopplingsdosor för elementmatningen (1st 3-f grupp genom huset)?
Alltså:
Kan jag ha en trefasgrupp från centralen som matar husets element i samma dosa som jag har tändtråd till lamputtag matat från annan 1-fasgrupp?
Med tändtråden dras separat jord och nolla från takdosan (som fungerar som kopplingsdosa för rummets övriga belysning och uttag).
I mitt tycke klart olämpligt att blanda värmen och belysningen. Dra en trefasmatning för värmen runt väggen och i golvet. och några grupper för uttag och belysning med matning till takdosa och sedan ned till brytare och uttag och därifrån vidare till övriga uttag. För elementen behöver du inga dosor det följer med en kopplingsbox med elementet men det kan underlätta med en dosa (apparatdosa) där kopplingboxen ska sitta.
Moderator
· Stockholm
· 57 860 inlägg
Om jag fattar frågan rätt så hade du tänkt ha en 3 fasgrupp dragen runt huset för värme, som lite här och där kommer in i olika dosor med olika enfas matningar?
Då skulle ju det innebära att 3 fas matningen skulle ha gemensamm dosor inte bara med en annan matning utan i princip med alla husets 1 fas matningar?
I så fall så är det ju inte en 3-polig säkring du behöver utan en 7 eller 8 polig säkring.
vad skulle det vara för nytta med förslaget jämfört med "traditionell" ledningsdragning? Det enda jag ser är att du skulle kunna spara in 20-30 m VP rör (kostar ca 3:-/m), i gengälld skulle du troligen vara tvungen att öka övriga rör från 16mm till 20mm.
Då skulle ju det innebära att 3 fas matningen skulle ha gemensamm dosor inte bara med en annan matning utan i princip med alla husets 1 fas matningar?
I så fall så är det ju inte en 3-polig säkring du behöver utan en 7 eller 8 polig säkring.
vad skulle det vara för nytta med förslaget jämfört med "traditionell" ledningsdragning? Det enda jag ser är att du skulle kunna spara in 20-30 m VP rör (kostar ca 3:-/m), i gengälld skulle du troligen vara tvungen att öka övriga rör från 16mm till 20mm.
Ok, drar om så att värmen är helt separerad från resten. Men som i badrummet, där måste ju det smidigaste vara att dra 3 grupper från central till takdosan, sedan splitta till en grp för TVM, en för Torktumlare och en för belysning+ ev uttag?
Måste väl även vara godkänt att dra vidare bel-grp till belysning i hallen?
Hur brukar ni göra? Blir ju så många rör till centralen om man drar ett rör per grupp... Det är ju ok att splitta grupper i första dosan efter centralen om förväxlingsrisk inte förekommer, och jag anser att olika färger på faserna räcker för att inte förväxlingsrisk ska förekomma.
Måste väl även vara godkänt att dra vidare bel-grp till belysning i hallen?
Hur brukar ni göra? Blir ju så många rör till centralen om man drar ett rör per grupp... Det är ju ok att splitta grupper i första dosan efter centralen om förväxlingsrisk inte förekommer, och jag anser att olika färger på faserna räcker för att inte förväxlingsrisk ska förekomma.
hempularen skrev:Om jag fattar frågan rätt så hade du tänkt ha en 3 fasgrupp dragen runt huset för värme, som lite här och där kommer in i olika dosor med olika enfas matningar?
Njae, inga matningar från andra grupper, utan endast tändtråd till lamputtag.
Men vad är traditionellt? A-dosa 150ög med 3F-N-J in och 3F-N-J ut vidare till nästa A-dosa för värme? Vill inte verka snål, problemet är mest att jag vill undvika horisontella rör i väggarna då alla stående reglar i såna fall behöver fräsas ur.
Om jag drar 3F-N-J från central till första elementdosan, vidare till nästa osv runt hela huset;är det så ni gör?
Moderator
· Stockholm
· 57 860 inlägg
Jo men om den är gemensam med matning eller bara tändtråd spelar ju ingen roll, den är gemensam och du får hela paketet med gemensam frånkoppling osv.