1 474 läst ·
4 svar
1k läst
4 svar
regler kring spisfläktar/kanaler?
vi har börjat planera kring köksrenovering i vår 30-talsvilla, och undrar lite vad som krävs för dragning´av kanalen till spisfläkten. idag finns bara en kolfilterfläkt monterad, men ett utlopp till en pipa i skorstenen finns tillgängligt så vi kan koppla en "riktig" fläkt dit. Problemet är bara att vi vill placera spisen i en helt annan del av köket, mellan 4-6 meter från utloppet. går det bra att lägga typ spirorör ovanpå överskåpen så lång bit horisontellt? kommer ju att bli minst 1 kanske 2 st 90graders böjar på dem dessutom. finns det några speciella regler kring sådan dragning?
Enligt mina erfarenheter som skorstenshantverkare behövs det en renslucka vid varje 90 gradersböj.
Det finns även 90° böjar med 3 x radien som ger en mindre tryckförlust. Att gå upp i dimension är inte alltid att föredra. Den ökade arean på rören sänker hastigheten på luften och de particklar som smiter igenom filtret kan lätt lägga sig i kanalen.
Jag sitter själv i samma funderingar men kommer nog välja kolfilterfläkt, Moderna fläktar har ett flöde på ca 800m3/h. Mycket luft som skall värmas upp och det är lätt att vara *snål* dessa vintertider.
Jag sitter själv i samma funderingar men kommer nog välja kolfilterfläkt, Moderna fläktar har ett flöde på ca 800m3/h. Mycket luft som skall värmas upp och det är lätt att vara *snål* dessa vintertider.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden