7 503 läst ·
55 svar
8k läst
55 svar
Regler kring ny gata vid nybyggnation av flerbostadshus
Fråga på det:Claes Sörmland skrev:
Det är korrekt, det krävs inte marklov för att fälla tallarna eftersom det finns ingen sådan bestämmelse i detaljplanen. Men det är oväsentligt, man ska som markägare följa även planregleringar som inte kräver marklov. Gör markägaren inte det så kan byggnadsnämnden ställa ut en rättelseföreläggande att t ex återplantera tallarna.
Är det något vi ska framföra i vårt svar iom grannhörandet?
Hamnar inte det isf hos samma person som anser att det är ok med trädfällningen?
Ni får fundera på vad ni vill. Men i grund och botten görs grannehörande för att inhämta information om sakomständigheter som kan påverka prövningen och som granne kan känna till men inte byggnadsnämnden har kännedom om.Mazen skrev:
Och vad du har berättat här så verkar det ju som att den sökta åtgärden skulle förhindra att du fortsatt kan använda en hävdvunnen nyttjanderätt av en väg som du via din fastighet har samt att man planerar att bebygga tomten så att de i planen sista skyddade tallarna tas bort. Båda dessa omständigheter är ju grund var för sig för att avslå ansökan i dess nuvarande form.
Om sen byggnadsnämnden skulle vilja agera mot fastighetsägaren för att de redan har fällt tallar som är skyddade i planen, ja det är en tillsynsfråga. Då får du göra en anmälan och så får tillsynen utreda detta.
Men du hör ju själv, detta blir fullt krig med grannen. Gynnar det din sak i det långa loppet?
Tack för goda råd och kloka ord..
Vi har inget intresse av att starta ett krig med grannen/byggherren, men å andra sidan ska rätt vara rätt och om nu dessa påpekanden gör att helvete bryter loss, då är det så. Han har iaf inte till dags dato varit intresserad av en dialog utan mer en monolog.
Det vi vill framförallt är att inte bli tvingade till dennes planer om gemensam infart och då ett servitut utan få så stor hävkraft att vi kan kräva en egen infart.
Jag ska kontakta den juridiska rådgivningen hos Villaägarnas imorn å höra vad dom kan ha för input.
Vi har inget intresse av att starta ett krig med grannen/byggherren, men å andra sidan ska rätt vara rätt och om nu dessa påpekanden gör att helvete bryter loss, då är det så. Han har iaf inte till dags dato varit intresserad av en dialog utan mer en monolog.
Det vi vill framförallt är att inte bli tvingade till dennes planer om gemensam infart och då ett servitut utan få så stor hävkraft att vi kan kräva en egen infart.
Jag ska kontakta den juridiska rådgivningen hos Villaägarnas imorn å höra vad dom kan ha för input.
Dags för en uppdatering, vi har efter ett samtal från bygglovshandläggaren i slutet av förra veckan där det framgick att ett bygglov inte kan beviljas så länge vår infart går där den är idag så har vi nu fått ett "avtal" skickat till oss från byggherren där han går med på att bebekosta en ny infart, men han har även lagt till en del klausuler som vi skall skriva under..
Någon som tänka sig att läsa igenom avtalet och åtk med synpunkter .. jag skickar det i så fall via PM..
Tack på förhand.
Någon som tänka sig att läsa igenom avtalet och åtk med synpunkter .. jag skickar det i så fall via PM..
Tack på förhand.
Bara ett råd: Fundera på vad som händer om din motpart inte följer avtalet. Vilka är konsekvenserna? Måste du t ex gå till tingsrätten för att få rätt mot grannen i det fallet? Är du verkligen beredd att processa i tingsrätten med hundratusentals kronor i ombudskostnader på spel? De flesta är inte det. Och en granne som inte följer avtal kanske heller inte gör det efter att du har vunnit i tingsrätten.Mazen skrev:
Dags för en uppdatering, vi har efter ett samtal från bygglovshandläggaren i slutet av förra veckan där det framgick att ett bygglov inte kan beviljas så länge vår infart går där den är idag så har vi nu fått ett "avtal" skickat till oss från byggherren där han går med på att bebekosta en ny infart, men han har även lagt till en del klausuler som vi skall skriva under..
Tack på förhand.
Är det ett avtalsservitut för ny utfart för din fastighet som har föreslagits?
Claes tack för svar.Claes Sörmland skrev:
Bara ett råd: Fundera på vad som händer om din motpart inte följer avtalet. Vilka är konsekvenserna? Måste du t ex gå till tingsrätten för att få rätt mot grannen i det fallet? Är du verkligen beredd att processa i tingsrätten med hundratusentals kronor i ombudskostnader på spel? De flesta är inte det. Och en granne som inte följer avtal kanske heller inte gör det efter att du har vunnit i tingsrätten.
Är det ett avtalsservitut för ny utfart för din fastighet som har föreslagits?
Det är just en sits vi vill undvika, men främst som avtalet är skrivet att vi skulle bli dragna till tinget .. Avtalet är inget servitut utan skulle enl bygglovhandläggaren vara en försäkran/ avsiktsförklaring att byggherren skall stå för kostnaderna för en ny uppfart mot att vi släpper igenom bygglovsansökan.
Jag skickar gärna avtalet via PM till dig om du kan tänka dig att kika på det ..
Jag får dåliga vibbar här. En bygglovshandläggare eller ens en hel kommunal bygglovsenhet har inte det civilrättsliga kunnandet för att ge sådana här råd om avtal. Jag har fått liknande råd av Lantmäteriet i samband med en anläggningsförrättning och sådana här offentliganställda tjänstemän har ofta en väldigt naiv och okunnig syn på civilrättsliga avtal. De borde inte ägna sig åt sånt här som de inte kan.Mazen skrev:
Claes tack för svar.
Det är just en sits vi vill undvika, men främst som avtalet är skrivet att vi skulle bli dragna till tinget .. Avtalet är inget servitut utan skulle enl bygglovhandläggaren vara en försäkran/ avsiktsförklaring att byggherren skall stå för kostnaderna för en ny uppfart mot att vi släpper igenom bygglovsansökan.
Jag skickar gärna avtalet via PM till dig om du kan tänka dig att kika på det ..
Jag kan inte bedöma din motpart men om det är som vanligt i byggsektorn så är det hårda puckar man spelar med. Det är en mansdominerad bransch och man vet att man måste knäcka lite ägg för att göra omelett.
Jag kan titta på avtalet om du vill. Min spontana tanke är att din fastighet ska ges en servitutsrätt via ett avtalsservitut. Det verkar som att grannen är rädd för att du ska överklaga bygglovet.
Nuvarande utfart blir ett minne blott iom den inskickade bygglovsansökan och gör att för att den skall gå igenom måste ny utfart anläggas. Så ett servitut är tyvärr inget alt.M merbanan skrev:
Klicka här för att svara