7 477 läst ·
55 svar
7k läst
55 svar
Regler kring ny gata vid nybyggnation av flerbostadshus
Ja denna är lite kul.. kommunen var till en början (när dom la ut fastigheten till försäljning) väldigt noga med det, men har nu kovänt som det verkar för ca 60-70% av tallarna har redan tagits ner och dom som står kvar är lämnade där det kommer att markändras och byggas så kanske 2-3 st av ca 30 st kan bli kvar..Claes Sörmland skrev:
Vi har minst 2 större träd en tall och en björk som åxå kommer påverkas då dom står i direkt närhet av fastighetsgräns.
Den kommer inte direkt försämras utan blir isf flyttad till den nya infarten och gatan som är planerad, dock blir det nog så att vi tvingas till ett servitut.Claes Sörmland skrev:
Däremot så funderar jag lite på hur tillgängligheten för räddningstjänsten kommer bli
Ville inte skriva var du bor i tråden efter som detaljplanen visar det tydligt men om du vill hitta dessa typer av dokument via Faluns hemsida i framtiden så kan du göra det här:
https://falun.maps.arcgis.com/apps/webappviewer/index.html?id=cae86cc1759b4aeb90cbe829baab84b1
Hittade inte något sätt att spara en länk till rätt fastighet inzoomad men här är länk till detaljplanen om du behöver dem till något igen: https://geosecma.falun.se/Filer/publikt/detaljplaner/2014-12-08-H.zip
https://falun.maps.arcgis.com/apps/webappviewer/index.html?id=cae86cc1759b4aeb90cbe829baab84b1
Hittade inte något sätt att spara en länk till rätt fastighet inzoomad men här är länk till detaljplanen om du behöver dem till något igen: https://geosecma.falun.se/Filer/publikt/detaljplaner/2014-12-08-H.zip
Se där smutt, tack.T TypRätt skrev:Ville inte skriva var du bor i tråden efter som detaljplanen visar det tydligt men om du vill hitta dessa typer av dokument via Faluns hemsida i framtiden så kan du göra det här:
[länk]
Hittade inte något sätt att spara en länk till rätt fastighet inzoomad men här är länk till detaljplanen om du behöver dem till något igen: [länk]p
Det med adress är väl lite svårt att dölja då allt står i dp som efterfrågas.
Jo men jag ville inte vara först men efter som du själv la upp dokumentet så är det ju grönt =) Tänkte skriva att jag hittade det du letade efter om du ville att jag skickade dem till dig men såg då att du själv la upp dem. Du hittar din egen detaljplan där med då den också är väldigt liten. Ni har tex prickmark ut mot den större vägen men det förhindrar så vitt jag vet inte att man gör en utfart över den.
Detta styrs inte av bygglovet, så det gäller att du och fastighetsägaren kommer överens om detta vid sidan om bygglovet.Mazen skrev:
Jag tror kommunen har klumpat sig i detaljplanen, troligen en okunnig planarkitekt. De borde ha infört en reglering i detaljplanen att det krävs marklov för trädfällning men de verkar ha missat att göra det. Därmed så är det fritt fram för fastighetsägaren att fälla träden.Mazen skrev:
Ja denna är lite kul.. kommunen var till en början (när dom la ut fastigheten till försäljning) väldigt noga med det, men har nu kovänt som det verkar för ca 60-70% av tallarna har redan tagits ner och dom som står kvar är lämnade där det kommer att markändras och byggas så kanske 2-3 st av ca 30 st kan bli kvar..
Vi har minst 2 större träd en tall och en björk som åxå kommer påverkas då dom står i direkt närhet av fastighetsgräns.
Det är just det som känns olustigt att hamna i knät på han. Skulle kännas betydligt lugnar att kunna stänga gränsen och ha infarten på egen mark, men surt att bli tvungen att bekosta den delen själv.Claes Sörmland skrev:
Men du har ju din nyttjanderätt. Det är ju ett gällande avtal som inte ensidigt får brytas av markägaren. Vad står det i detta?Mazen skrev:
Det finns inget skrivet, iaf inget jag fått fram via kommunen som var markägare tidigare. Utan dom säger bara att det finns en hävd och därför rätt att nyttja infarten som ät där idag för att nå min infart.Claes Sörmland skrev:
Dessa två infarter var för många, många år sedan den lokala vägen till samhället..
Ok, det låter ju som att det är på lite lösa boliner, det skulle jag inte känna mig så bekväm med. Och nu vill de ta bort vägen som du enligt kommunens tolkning vid något tillfälle haft rätt att använda p g a hävd. Då kan du ju inte åberopa hävd för en helt ny vägsträcka. Detta borde löses innan bygglovet hanteras.Mazen skrev:
Precis, det är just det som vi skulle vilja undvika, att tvingas rätta oss efter byggherren och hamna i en sits med servitut där andra parten dikterat villkoren.
Det bästa vore om vi kunde föra en vettig dialog och få en ny infart ordningställd på vår mark, men vid senaste kontakten ansågs det att vi skulle dela på marken för en gemensam infart vilket vi sa nej till.
Lite därför denna tråd, för att få svar och vinklar hur vi kan motsätta oss den tänkta gatan och lösningen med p platser/ infart och samtidigt se om vi kan ha ngt hävkraft för att få en ny infart på vår mark istället.
Det bästa vore om vi kunde föra en vettig dialog och få en ny infart ordningställd på vår mark, men vid senaste kontakten ansågs det att vi skulle dela på marken för en gemensam infart vilket vi sa nej till.
Lite därför denna tråd, för att få svar och vinklar hur vi kan motsätta oss den tänkta gatan och lösningen med p platser/ infart och samtidigt se om vi kan ha ngt hävkraft för att få en ny infart på vår mark istället.
.Mazen skrev:
Precis, det är just det som vi skulle vilja undvika, att tvingas rätta oss efter byggherren och hamna i en sits med servitut där andra parten dikterat villkoren.
Det rättsfall som berör din situation är från HD i juni i år:
https://www.domstol.se/globalassets/filer/domstol/hogstadomstolen/avgoranden/2023/p-3311-22.pdf
Det gäller frågan om byggadsnämnden ska ta hänsyn till att servitut kan förnärmas av de åtgärder som ett bygglov omfattar. Inte så ofta menar HD. Men i detta fall:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Och det är ju just din situation. Du förlorar din hävdvunna nyttjanderätt till utfart om bygglov beviljas och åtgärden genomförs så att vägen du har rättighet tas bort.
En tolkning är således att byggnadsnämnden borde avslå bygglovsansökan om du ger dem kännedom om nyttjanderätten till utfarten och det faktum att den förloras om åtgärden genomförs. Berätta också om denna dom från HD.
Ah, tack får läsa på och se om det är något vi ska lyfta, men känns att det kan vara en väg att gå..Claes Sörmland skrev:
.
Det rättsfall som berör din situation är från HD i juni i år:
[länk]
Det gäller frågan om byggadsnämnden ska ta hänsyn till att servitut kan förnärmas av de åtgärder som ett bygglov omfattar. Inte så ofta menar HD. Men i detta fall:
[bild]
Och det är ju just din situation. Du förlorar din hävdvunna nyttjanderätt till utfart om bygglov beviljas och åtgärden genomförs så att vägen du har rättighet tas bort.
Har du kollat med Lantmäteriet? Har kommun alltid ägt fastigheten eller har det funnits nån annan ägare innan?Mazen skrev: