P
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det finns ingen detaljerad lagreglering om att man måste kunna klippa häckar från sin egen mark. Men sätter man en häck alldeles vid fastighetsgränsen så får man ju inga rättigheter att gå in på grannens mark för att klippa den. Därmed är rådet att antingen komma överens med grannen om hur häcken ska skötas (vem gör vad) eller om det inte går sätta den så att häcken kan skötas helt på den egna fastigheten.
fastighetsgräns har en zon på ca 2 meter som rågång skall vara synlig och uppmärkt.
Så nog kan du sätta dessa träd där allt, 1m på varje sida skall rågrannar hålla öppet.

Rågång mellan småhustomter? Nu får du väl ändå ge dig.

• Gilla
Dowser4711 och 4 till
  • Laddar…
P
T Taxture skrev:
Boverkets byggregler (2011:6) – föreskrifter och allmänna råd - avsnitt 3:1221
3:1221 Gångytor på tomter

Gångytor ska utformas så att personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga kan ta sig fram och så att personer som använder rullstol kan förflytta sig utan hjälp

Boverkets byggregler (2011:6) – föreskrifter och allmänna råd - avsnitt 3:122

Allmänt råd:
En tillgänglig och användbar gångväg bör
  • - vara så horisontell som möjligt,
  • - inte luta mer än 1:50 i sidled,
  • - ha en fri bredd på minst 1,5 meter alternativt minst 1,0 meter och då ha vändzoner med högst 10 meters mellanrum,
  • - vid öppningar i t.ex. staket, häckar och liknande ha en fri bredd på minst 0,90 meter,
  • - vara fri från hinder, och
  • - utjämnas med en 0,9–1,0 meter bred ramp till 0-nivå om det finns nivåskillnader vid övergången mellan olika typer av gångytor och platser.
Här finns ju svar och regler.
verkar ju vara bra begränsat i bredd om man nu bara har rätt att gå på område..

P
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Rågång mellan småhustomter? Nu får du väl ändå ge dig.
Jaså är det inte fastighet då menar du?
klart att man ska kunna följa en befintlig fadtighetsmarkering, även om man inte sätter råkäppar som i skogsmark.
Men man ska kunna se riktning från råhörn.

Håller man inte fastighetensgräns öppen så kommer det bli dyrt den dagen som man måste kalla in lantmäteriet för att mäta upp fastighetensgränser..

Redigerat av moderator:
Claes Sörmland
Maskintok skrev:
fastighetsgräns har en zon på ca 2 meter som rågång skall vara synlig och uppmärkt.
Så nog kan du sätta dessa träd där allt, 1m på varje sida skall rågrannar hålla öppet.
Nej, så är det inte. Men för skogsfastigheter eller annan naturmark så kan det vara lämpligt att bevara gamla rågångar som fungerat som gränser.

• Gilla
Sona2012 och 2 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Här finns ju svar och regler.
verkar ju vara bra begränsat i bredd om man nu bara har rätt att gå på område..
Det är också begränsat till vad som gäller på tomt, medan det här är väg. Därtill en befintlig sådan och inte en nyanläggning. Och så är det råd och inte regler.

Med det sagt håller jag med om att det nog är bra vägledning. Håller TS 1,5 meter bred väg öppen är det nog svårt för grannen att klaga. Å andra sidan vill ju TS kunna köra på vägen, så att smalna av den motverkar ju de egna intressena.

P
Det är också begränsat till vad som gäller på tomt, medan det här är väg. Därtill en befintlig sådan och inte en nyanläggning. Och så är det råd och inte regler.

Med det sagt håller jag med om att det nog är bra vägledning. Håller TS 1,5 meter bred väg öppen är det nog svårt för grannen att klaga. Å andra sidan vill ju TS kunna köra på vägen, så att smalna av den motverkar ju de egna intressena.
Det var därför jag föreslog att på grannens sida bredda lite grann, och att TS tar kostnaden.. är ingen stor summa..
Men man slipper gnället om det vid parkeringen blir ca 2-2.5 m bred gåväg

P
Nej, så är det inte. Men för skogsfastigheter eller annan naturmark så kan det vara lämpligt att bevara gamla rågångar som fungerat som gränser.
Jo du har skyldighet att vårda din fastighetsgräns gör du inte det och en dag skall göra något med din fastighet så blir det dyrt..

Har du något stöd för att du har rätt och inte grannen beträffande grinden? Jag är nämligen övertygad om att även du i normalfallet överträder vad du får göra mot härskande fastighet om du sätter upp en grind på eget bevåg.
Vet inte vilken rätt grannen har att anlägga nya parkeringsplatser efter eget tycke?

Den ordinarie ”första” parkeringen dom har hamnar utanför min tilltänkta grind......

Claes Sörmland
Maskintok skrev:
Jo du har skyldighet att vårda din fastighetsgräns gör du inte det och en dag skall göra något med din fastighet så blir det dyrt..
Hur menar du att det finns en skyldighet att vårda sin fastighetsgräns? Mig veterligen finns ingen sådan laglig skyldighet. Du kan låta din fastighetsgräns helt växa igen i t ex ett villaområde och ingen myndighet ingriper eller granne kan stämma dig för det. Det är dessutom mycket vanligt i villaområden.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
T Taxture skrev:
Vet inte vilken rätt grannen har att anlägga nya parkeringsplatser efter eget tycke?

Den ordinarie ”första” parkeringen dom har hamnar utanför min tilltänkta grind......
På deras mark lär de ha rätt att anlägga parkering om det inte finns detaljplan som förbjuder det. Och har de utfartsrätt över din mark så har de, då får du inte försvåra utfarten eller hägna in marken.

Är lite samma som för TS hade häcken aldrig planterats mitt i vägen hade grannen inte sett möjligheten till ”större tomt”

Hade jag hunnit sätta min grind innan grannen kom på att bygga och göra en till parkering vore det inget problem ;)

Är inte frågan om att hindra grannen från sin rätt att taga väg / gångtrafik utan få möjlighet att använda sin fastighet utan extra begränsningar..... vill TS köra bil upp till och parkera utanför dörren ska inte grannen få bestämma annat så länge plats för rimlig gångväg finns kvar

• Gilla
Sassa4 och 1 till
  • Laddar…
P
Hur menar du att det finns en skyldighet att vårda sin fastighetsgräns? Mig veterligen finns ingen sådan laglig skyldighet. Du kan låta din fastighetsgräns helt växa igen i t ex ett villaområde och ingen myndighet ingriper eller granne kan stämma dig för det. Det är dessutom mycket vanligt i villaområden.
Inget lagkrav men det bör ses som en skyldighet, om du inte finner din gränsmarkering så måste du begära ut förrättningskartan..
hittar du ändå inte gränsen så kan man behöva göra en fastighetsbestämning genom en förrättning, detta kostar..
Hur mycket kostar det att hålla dessa gränser öppna? minimalt.

Och har de utfartsrätt över din mark så har de, då får du inte försvåra utfarten eller hägna in marken.
Och utfartsrätten ger dom oinskränkt rätt att anlägga nya parkeringar och göra nya vägar förutom dom befintliga?

• Gilla
1
  • Laddar…
P
myndigheter struntar i detta och ingen kommer stämma dig, men du kan få betala halva förrättningen av fastighetsbestämningen...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.