S Sassa4 skrev:
Ja den känslan får man verkligen om henne. Att hon tror hon har rättigheter om allt med tanke på hennes åsikter och krav om allting. Kommer antagligen få nämna lantmäteriet till henne om hon fortsätter hålla på
Bara att hålla konversationen kort. Informativt, inga förhandlingar. Låt henne ringa runt till myndigheter och klaga, både de och grannen tröttnar till slut om det är en någorlunda normal person.
 
  • Gilla
Sona2012 och 3 till
  • Laddar…
Kan även tillägga att nu fyra dagar efter att vi meddelat om häckflytten så säger hon att hon planerat hela sin trädgård utefter den nuvarande häcken och gångens placering och att vi får avvakta med att eventuellt flytta häcken eller ändra något tills vi är överens :thinking:

Har inte svarat på hennes sms än. Men jag tror att hon under dessa fyra dagar försökt samla på sig någon som helst orsak eller anledning till att stoppa oss i detta, kanske inser att hon inte har något att komma med och drar in sin tomt.

Kan absolut inte förstå vad dom skulle kunna göra som gör att häcken måste stå kvar mitten på vägen. Oavsett så är det ju fortfarande våran tomt??

Ytterligare en sak hon ställer krav på. Att vi ska vänta för HON ska fixa sin tomt. Men vi får inte fixa våran?

Tröttsamt detta.
 
  • Haha
Festlund och 3 till
  • Laddar…
S Sassa4 skrev:
Kan även tillägga att nu fyra dagar efter att vi meddelat om häckflytten så säger hon att hon planerat hela sin trädgård utefter den nuvarande häcken och gångens placering och att vi får avvakta med att eventuellt flytta häcken eller ändra något tills vi är överens :thinking:

Har inte svarat på hennes sms än. Men jag tror att hon under dessa fyra dagar försökt samla på sig någon som helst orsak eller anledning till att stoppa oss i detta, kanske inser att hon inte har något att komma med och drar in sin tomt.

Kan absolut inte förstå vad dom skulle kunna göra som gör att häcken måste stå kvar mitten på vägen. Oavsett så är det ju fortfarande våran tomt??

Ytterligare en sak hon ställer krav på. Att vi ska vänta för HON ska fixa sin tomt. Men vi får inte fixa våran?

Tröttsamt detta.
Bara strunta i henne. Att hon planerar sin tomt efter eran tomt är ju hennes problem, inte ert.
 
  • Gilla
Festlund och 13 till
  • Laddar…
P
Maskintok skrev:
Äger inte människan egen mark att ha stig på?
 
Maskintok skrev:
Äger inte människan egen mark att ha stig på?
Jo det gör hon verkligen! Hon har en stor fyrkantig tomt. Våran är mer avlång och smal.

Hon hade lätt kunnat göra en egen väg men så länge det finns ett servitut så kommer hon aldrig ordna en egen väg av ren princip.

Att det ens finns ett servitut är för att båda husen hade gemensam tomt tidigare. Dom tidigare ägarna bodde i ett hus och hyrde ut det andra. Och då fanns bara en väg.

Sen delades tomten upp, husen såldes var för sig och vägen tilldelades vårat hus och grannen fick gångservitut.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Så länge häcken är på er tomt och så länge hon kan utnyttja gångservitutet följer ni reglerna. däremot kan ju grannsämjan bli lidande.
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
En sak som missats tidigare i tråden är att ni måste kunna klippa "utsidan" på häcken utan att vara inne hos grannen.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
P
S Sassa4 skrev:
Jo det gör hon verkligen! Hon har en stor fyrkantig tomt. Våran är mer avlång och smal.

Hon hade lätt kunnat göra en egen väg men så länge det finns ett servitut så kommer hon aldrig ordna en egen väg av ren princip.

Att det ens finns ett servitut är för att båda husen hade gemensam tomt tidigare. Dom tidigare ägarna bodde i ett hus och hyrde ut det andra. Och då fanns bara en väg.

Sen delades tomten upp, husen såldes var för sig och vägen tilldelades vårat hus och grannen fick gångservitut.
Då hade jag sett till att få bort det där servitutet.. Oavsett kostnad...
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
P
S Sassa4 skrev:
Kan även tillägga att nu fyra dagar efter att vi meddelat om häckflytten så säger hon att hon planerat hela sin trädgård utefter den nuvarande häcken och gångens placering och att vi får avvakta med att eventuellt flytta häcken eller ändra något tills vi är överens :thinking:
Skynda på med häckflytten! Om grannen hinner plantera nånting där ni har tänkt att ha häcken så blir det besvärligare.

Kan du citera vad det står i servitutet?

S Svante Svenson skrev:
En sak som missats tidigare i tråden är att ni måste kunna klippa "utsidan" på häcken utan att vara inne hos grannen.
Ja, så lämpligast är att plantera häcken nån meter in på sin egen tomt.
 
  • Gilla
TSkoogh och 2 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Skynda på med häckflytten! Om grannen hinner plantera nånting där ni har tänkt att ha häcken så blir det besvärligare.

Kan du citera vad det står i servitutet?

Skulle grannen plantera något där häcken ska stå då blir det krig. För då kommer hon plantera på våran mark.

Det står "Rätt till gångtrafik sträckan a-b, enligt förrättningskarta, aktbilaga ka1". Och på kartan visas det ett streck från deras parkering till deras hus. "A ----------- B".


Ja, så lämpligast är att plantera häcken nån meter in på sin egen tomt.
 
  • Gilla
Granatäpple
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Då hade jag sett till att få bort det där servitutet.. Oavsett kostnad...
det är ett såkallat "officialservitut". Och ett servitut som kommit till genom beslut från en myndighet är ganska svårt att få väck :rolleyes: tror man behöver en ganska bra anledning då :thinking:
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
S Svante Svenson skrev:
En sak som missats tidigare i tråden är att ni måste kunna klippa "utsidan" på häcken utan att vara inne hos grannen.
Nej, det finns inget krav på att klippa utsidan. Nu verkar ju TS planera för det. Men det ”måste” man inte.
Maskintok skrev:
Då hade jag sett till att få bort det där servitutet.. Oavsett kostnad...
Det lär nog inte gå utan att grannen är med på det, och så verkar ju inte vara fallet.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
P
S Sassa4 skrev:
det är ett såkallat "officialservitut". Och ett servitut som kommit till genom beslut från en myndighet är ganska svårt att få väck :rolleyes: tror man behöver en ganska bra anledning då :thinking:
Trakasserier..
och om vederbörande har tillgång till egen mark att ha stig på..
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
S Svante Svenson skrev:
En sak som missats tidigare i tråden är att ni måste kunna klippa "utsidan" på häcken utan att vara inne hos grannen.
Ja vi ska absolut ta det i beaktande! Det tänkte jag inte på, så tack för den detaljen :D
 
  • Gilla
Barkis19 och 1 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Trakasserier..
och om vederbörande har tillgång till egen mark att ha stig på..
Hmm, intressant! Vi får se hur det här utvecklar sig och hur hon kommer bete sig i framtiden (y)
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.