68 168 läst ·
497 svar
68k läst
497 svar
Regler kring gångservitut! Behöver snabb hjälp!
Bara att hålla konversationen kort. Informativt, inga förhandlingar. Låt henne ringa runt till myndigheter och klaga, både de och grannen tröttnar till slut om det är en någorlunda normal person.S Sassa4 skrev:
Kan även tillägga att nu fyra dagar efter att vi meddelat om häckflytten så säger hon att hon planerat hela sin trädgård utefter den nuvarande häcken och gångens placering och att vi får avvakta med att eventuellt flytta häcken eller ändra något tills vi är överens 
Har inte svarat på hennes sms än. Men jag tror att hon under dessa fyra dagar försökt samla på sig någon som helst orsak eller anledning till att stoppa oss i detta, kanske inser att hon inte har något att komma med och drar in sin tomt.
Kan absolut inte förstå vad dom skulle kunna göra som gör att häcken måste stå kvar mitten på vägen. Oavsett så är det ju fortfarande våran tomt??
Ytterligare en sak hon ställer krav på. Att vi ska vänta för HON ska fixa sin tomt. Men vi får inte fixa våran?
Tröttsamt detta.
Har inte svarat på hennes sms än. Men jag tror att hon under dessa fyra dagar försökt samla på sig någon som helst orsak eller anledning till att stoppa oss i detta, kanske inser att hon inte har något att komma med och drar in sin tomt.
Kan absolut inte förstå vad dom skulle kunna göra som gör att häcken måste stå kvar mitten på vägen. Oavsett så är det ju fortfarande våran tomt??
Ytterligare en sak hon ställer krav på. Att vi ska vänta för HON ska fixa sin tomt. Men vi får inte fixa våran?
Tröttsamt detta.
Bara strunta i henne. Att hon planerar sin tomt efter eran tomt är ju hennes problem, inte ert.S Sassa4 skrev:Kan även tillägga att nu fyra dagar efter att vi meddelat om häckflytten så säger hon att hon planerat hela sin trädgård utefter den nuvarande häcken och gångens placering och att vi får avvakta med att eventuellt flytta häcken eller ändra något tills vi är överens
Har inte svarat på hennes sms än. Men jag tror att hon under dessa fyra dagar försökt samla på sig någon som helst orsak eller anledning till att stoppa oss i detta, kanske inser att hon inte har något att komma med och drar in sin tomt.
Kan absolut inte förstå vad dom skulle kunna göra som gör att häcken måste stå kvar mitten på vägen. Oavsett så är det ju fortfarande våran tomt??
Ytterligare en sak hon ställer krav på. Att vi ska vänta för HON ska fixa sin tomt. Men vi får inte fixa våran?
Tröttsamt detta.
Jo det gör hon verkligen! Hon har en stor fyrkantig tomt. Våran är mer avlång och smal.Maskintok skrev:
Hon hade lätt kunnat göra en egen väg men så länge det finns ett servitut så kommer hon aldrig ordna en egen väg av ren princip.
Att det ens finns ett servitut är för att båda husen hade gemensam tomt tidigare. Dom tidigare ägarna bodde i ett hus och hyrde ut det andra. Och då fanns bara en väg.
Sen delades tomten upp, husen såldes var för sig och vägen tilldelades vårat hus och grannen fick gångservitut.
En sak som missats tidigare i tråden är att ni måste kunna klippa "utsidan" på häcken utan att vara inne hos grannen.
Då hade jag sett till att få bort det där servitutet.. Oavsett kostnad...S Sassa4 skrev:Jo det gör hon verkligen! Hon har en stor fyrkantig tomt. Våran är mer avlång och smal.
Hon hade lätt kunnat göra en egen väg men så länge det finns ett servitut så kommer hon aldrig ordna en egen väg av ren princip.
Att det ens finns ett servitut är för att båda husen hade gemensam tomt tidigare. Dom tidigare ägarna bodde i ett hus och hyrde ut det andra. Och då fanns bara en väg.
Sen delades tomten upp, husen såldes var för sig och vägen tilldelades vårat hus och grannen fick gångservitut.
Skynda på med häckflytten! Om grannen hinner plantera nånting där ni har tänkt att ha häcken så blir det besvärligare.S Sassa4 skrev:
Kan du citera vad det står i servitutet?
Ja, så lämpligast är att plantera häcken nån meter in på sin egen tomt.S Svante Svenson skrev:
P pmd skrev:Skynda på med häckflytten! Om grannen hinner plantera nånting där ni har tänkt att ha häcken så blir det besvärligare.
Kan du citera vad det står i servitutet?
Skulle grannen plantera något där häcken ska stå då blir det krig. För då kommer hon plantera på våran mark.
Det står "Rätt till gångtrafik sträckan a-b, enligt förrättningskarta, aktbilaga ka1". Och på kartan visas det ett streck från deras parkering till deras hus. "A ----------- B".
Ja, så lämpligast är att plantera häcken nån meter in på sin egen tomt.
Nej, det finns inget krav på att klippa utsidan. Nu verkar ju TS planera för det. Men det ”måste” man inte.S Svante Svenson skrev:
Det lär nog inte gå utan att grannen är med på det, och så verkar ju inte vara fallet.Maskintok skrev:
