68 177 läst ·
497 svar
68k läst
497 svar
Regler kring gångservitut! Behöver snabb hjälp!
näpp busar inte hunden alls.Nötegårdsgubben skrev:
Det handlar om rättigheten till äga.
Skulle du vilja ha folk gående över din trädgård, bra ge mig adressen så ska jag ordna detta så får vi se sen.
Jo det är stöld för du kan inte nyttja din köpta eller ärvda mark fullt ut för att behaga andra..
Skulle aldrig falla mig in.
Köp marken eller låt bli.
folk som ska iväg och vandra närmare än vad allemansrätten ger rätt till intill hus bör få sig en rejäl läxa..
lantmäteriet.S Sassa4 skrev:Jag förstår absolut skillnaden. Och tar till mig det du skriver
Vill bara få tillbaka vägen och vill ju såklart hellre sätta häcken närmare tomtgränsen än på våran sida om vägen. För oss så känns det mer rimligt att göra så än att sätta den på våran sida av vägen.
Om detta är fel av oss, då innebär ju det att grannen ändå har vissa rättigheter angående gångservitutet? Trots att det enda dom ska kunna göra är att gå till sitt hus
Vem i hela friden ska jag kontakta för att få klarhet i detta?
TS hade knappast kunnat stoppa det aktuella servitutet. Det är ett officialservitut som inte behövde godkännas av någon av de inblandade fastighetsägarna.Maskintok skrev:
Det är f.ö. rätt sällan ett servitut ger den tjänande fastigheten någon fördel, utom möjligen vid ett avtalsservitut om den härskande fastigheten betalar för att få ett servitut.
Det är bara hemfridszonen du får sjasa bort folk ifrån. Den är inte så stor som du verkar tro.Maskintok skrev:näpp busar inte hunden alls.
Det handlar om rättigheten till äga.
Skulle du vilja ha folk gående över din trädgård, bra ge mig adressen så ska jag ordna detta så får vi se sen.
Jo det är stöld för du kan inte nyttja din köpta eller ärvda mark fullt ut för att behaga andra..
Skulle aldrig falla mig in.
Köp marken eller låt bli.
folk som ska iväg och vandra närmare än vad allemansrätten ger rätt till intill hus bör få sig en rejäl läxa..
Faslig tur att jag har bättre grannar än dig.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 231 inlägg
Jag äger mark och min fastighet är både härskande och tjänande i olika servitut. Det är en förutsättning för att exempelvis vägnätet ska fungera. Inget av servituten är dock i min eller någon annans trädgård eftersom trädgård=tomt=hemfridszon=mark-där-ingen-har-rätt-att-vara-utan-inbjudan. Min gårdsplan har folk dock teoretisk rätt att gå över, även om ingen gör det då vägen sedan många decennier är omdragen så att den inte längre går genom gårdscentrum.Maskintok skrev:
Det är så skönt att få äntligen se och läsa sanningen från folk..
Alla på landsbygden som äger mark ska tryckas ner och förslavas inför att man ska ta sig friheter att gå ca 25 m från bohus.
köra fordon över åkermark.
köra skoter över nyinsådda åkrar.
påtvinga servitut mm över fastigheter..
Det kan gälla ledningar eller stigar, vägar spelar ingen roll alls, huvudsaken är att alla i städer får komma fram och ut på landet och härja.. när man säger ifrån då är man folkilsk
jaha ja.. Men va bra. vissa ska ha rättigheter och andra som lever av sin mark ska vara slavar...
Nä aldrig.
samverka och kunna leva med varandra..
Jo j... säkert.. nä det är för att den ena parten ska kunna köra över den andra.
socialistisk stöld..
Alla på landsbygden som äger mark ska tryckas ner och förslavas inför att man ska ta sig friheter att gå ca 25 m från bohus.
köra fordon över åkermark.
köra skoter över nyinsådda åkrar.
påtvinga servitut mm över fastigheter..
Det kan gälla ledningar eller stigar, vägar spelar ingen roll alls, huvudsaken är att alla i städer får komma fram och ut på landet och härja.. när man säger ifrån då är man folkilsk
jaha ja.. Men va bra. vissa ska ha rättigheter och andra som lever av sin mark ska vara slavar...
Nä aldrig.
samverka och kunna leva med varandra..
Jo j... säkert.. nä det är för att den ena parten ska kunna köra över den andra.
socialistisk stöld..
Om vi säger att gångservitutet aldrig funnits. Hade vägen upp till vårat hos fortfarande inte betraktats som våran tomt? Utan endast väg?Nötegårdsgubben skrev:
Jag äger mark och min fastighet är både härskande och tjänande i olika servitut. Det är en förutsättning för att exempelvis vägnätet ska fungera. Inget av servituten är dock i min eller någon annans trädgård eftersom trädgård=tomt=hemfridszon=mark-där-ingen-har-rätt-att-vara-utan-inbjudan. Min gårdsplan har folk dock teoretisk rätt att gå över, även om ingen gör det då vägen sedan många decennier är omdragen så att den inte längre går genom gårdscentrum.
Får man inte göra vad man vill på sin väg tillhörande sin fastighet då?
Jag har ungdomar som inte kan allemansrätten.Nötegårdsgubben skrev:
Jag äger mark och min fastighet är både härskande och tjänande i olika servitut. Det är en förutsättning för att exempelvis vägnätet ska fungera. Inget av servituten är dock i min eller någon annans trädgård eftersom trädgård=tomt=hemfridszon=mark-där-ingen-har-rätt-att-vara-utan-inbjudan. Min gårdsplan har folk dock teoretisk rätt att gå över, även om ingen gör det då vägen sedan många decennier är omdragen så att den inte längre går genom gårdscentrum.
De går ca 25 m från bohuset.
Och är hunden ute så är den lös..
Är jag i närheten så ska de svara inför mig, sedan polis. de kommer inte undan före...
egenmäktigt förfarande och olaga intrång..
polisen har alltid kommit ut och talat allvar med dessa idioter.. även skällt på föräldrarna som inte lär ungdomar lagen.
Det betyder nog att för att få detta tolkat så behövs det till domstol. Själv skulle jag göra som du tänkt dig nästan. Skulle plantera häck så jag kunde klippa båda sidorna och ev vänta mellan att fixa till vägen och plantera om häcken om det inte går att flytta samma plantor.S Sassa4 skrev:
Frågade du även lantmäteriet om det skulle gå att bli av med servitutet om det nu är så att damen kan gå på egen mark hela vägen från parkeringen till huset?
Grannen tycks inte vara så värst lätt att avskräcka från någonting ...Nötegårdsgubben skrev:
Er fastighet, men inte er tomt. Servitutmark kan rimligen aldrig vara tomtmark eftersom att en hemfridszon inte kan hävdas där andra har rätt att vara. Så det är er mark, men ni får inte hägna in den på ett sätt som avskräcker andra (i det här fallet i praktiken grannen och dennes gäster och besökare) från att gå där. En häck ni sätter behöver därför vara på er sida vägen. Det gör inte marken till grannens, det är fortfarande er väg, men just en väg.
Häcken kommer att sträcka sig längs vägen. Inte tvärs över den. Hur det skulle kunna avskräcka grannen från att gå på vägen är lite svårt att förstå. Hon har ju gått där i flera år redan. Vägen ändras inte av att det står en häck bredvid den.
Som sagt: vad finns det för regler om odling på egen fastighet?
Det låter ytterst mysko...S Sassa4 skrev:
Det är deras bord.
Annars så undrar jag om det inte är annat som ligger bakom..
har det alltid varit väg eller har man ökat på bredden?
ta reda på vart fastighetsgränsen går..
går det att bredda med ca 1 m så gör det.
och flytta detta lite, så kan människan få vidare och ni har tillgång till erat.
Men nog skulle jag reda ut detta innan någon annan köper grannens fastighet som är ännu värre.. För nog finns de allt... Men ni kan ju ha tur och får en mycket bättre granne..
går det att bredda med ca 1 m så gör det.
och flytta detta lite, så kan människan få vidare och ni har tillgång till erat.
Men nog skulle jag reda ut detta innan någon annan köper grannens fastighet som är ännu värre.. För nog finns de allt... Men ni kan ju ha tur och får en mycket bättre granne..
Ja jag satt i kö i hundra år till dom idag för att i slutändan inte få hjälp med några frågor alls.Maskintok skrev:
Vet faktiskt inte vad det varit. Men vägen är lika bred som den riktiga vägen vi kör våra bilar på för att komma till garage eller parkeringar, och sen fortsätter vägen därifrån upp till våra hus. Men att grannen endast får gå från sin parkering via vägen till sitt hus. Vi kan fortsätta förbi vårat garage och köra hela vägen upp till huset om vi skulle vilja. Så var det alltså innan vi satte häcken i mitten på vägen då
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 231 inlägg
Hade inte servitutet funnits skulle jag säga att det inte varit en väg utan en del av er tomt, ja. Låt oss kalla det en infart. Den hade ni kunnat hägna in som tomtmark och satt en grind för om ni velat för att hålla exempelvis barn och hundar säkert inne på tomten.S Sassa4 skrev:
Men eftersom att grannen nu har rätt att gå på vägen så får man närmast se den som något som allemansrätten gäller på. Andra får gå där och ni får inte avskräcka dem.
Boverket har en hel del bra texter om exempelvis hemfridszon och tomtplats. Jag brukar googla ordet jag är ute efter och boverket om jag vill dit, det är ofta enklare än att söka på deras sida.
Vill man fördjupa sig och förstå gränsen mellan hemfridszon och annan mark man äger är ofta texter om strandskydd bra. Detta då många har problem med strandskyddet och det finns många exempel på domar och myndighetsavgöranden där man klart skiljer på tomtplats och strandskyddad mark där alla får vara. Man får dock förstås tänka bort vattnet i frågan och se att andra rättigheter (som grannens servitut här) ger motsvarande begränsningar.
Vill du ha detaljerad personlig rådgivning om just ditt fall är det nog så att du måste anlita en advokat inriktad på fastighetsrätt. För jag tror inte att någon myndighet (Lantmäteriet hade annars legat närmast till hands) kommer ge dig gratis råd i frågan, utan de kommer säga att ni får begära en förrättning (vilket nog vore meningslöst) eller ta saken till domstol för att veta säkert.
