P
P pmd skrev:
Det tycker jag inte behövs. Servitutstexten är kort och koncis. Den lämnar inget större utrymme för tolkningar.
Jaså... bredden på stigen hade varit bra att ha, finns den?..
näpp...
Då fattas det en hel del...

P pmd skrev:
Det behövs ingen skiss. TS har ju berättat att aktbilagan inte visar någon bredd på sträckan som grannen enligt servitutet har rätt att gå. Då får man göra en bedömning av hur bred en gångväg rimligen bör vara. Vingelutrymme cirka 2 meter för gående och brett nog för barnvagn och rullstol är väl rimligt?

TS bör kanske också vara tillmötesgående och tillfälligt flytta sin bil om grannen skulle få en tung leverans med bil så att hon (grannen) slipper bära varan så långt. Det är ett uttryck för god grannsämja. Man behöver ju inte hålla strikt på reglerna 100% av tiden om det inte innebär någon större uppoffring.
Skulle vara intressant att se och höra det ser ut idag dels beroende på vilken gångväg grannen använder, om det finns annan gångväg till hennes hus idag, osv...

N
Maskintok skrev:
näpp...
I dom allra flesta fall räcker den skrivningen utan en angiven bredd. En angiven bredd hade löst just bredden men vem vet om bredden ska räknas från mitten av linjen eller på ena sidan av linjen? Vad ska det vara för material och standard? Min poäng är att, ja man kan tycka att det saknas information men man kan alltid hitta något att bråka om oavsett hur detaljerat ett servitut är.

• Gilla
Mixi och 1 till
  • Laddar…
P
Maskintok skrev:
näpp...
Det är inte en stig. Det är en sträcka längs en väg. Det vore orimligt att skriva in i servitutet att grannen har rätt att gå längs en sträcka som går snett längs vägen och har en viss bredd. Då måste ju den bredden märkas upp på något vis, och märkningen underhållas.

Ibland blir det inte bättre av att detaljreglera.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
P
P pmd skrev:
Det är inte en stig. Det är en sträcka längs en väg. Det vore orimligt att skriva in i servitutet att grannen har rätt att gå längs en sträcka som går snett längs vägen och har en viss bredd. Då måste ju den bredden märkas upp på något vis, och märkningen underhållas.

klart som tusan det blir bättre, alla vet vad som gäller och så jäkla svårt att plantera eller sätta staket är det ej... Vad tror du jag gjort emot de stigar där servitut finns?.. just det..
staket. och Björk skog... gran i botten så jag slipper se skiten.

P
Maskintok skrev:
klart som tusan det blir bättre, alla vet vad som gäller och så jäkla svårt att plantera eller sätta staket är det ej.
Ett staket som avgränsar gångområdet skulle hindra TS att köra sin bil på vägen.

P
P pmd skrev:
Ett staket som avgränsar gångområdet skulle hindra TS att köra sin bil på vägen.
Jo i detta fallet, alltså i fysisk form.
Men att skriva in bredden på den sträckan ger alla vetskapen om vad som gäller, annars står snart grannen och vill ha tillgång till hela bredden på vägen eller mer...

P
P pmd skrev:

Att man inte vill ha tydlighet betyder, aha jag ser en chans att sko åt mig mer än jag får nyttja.. kan jag bråka och skrika lite om det och skapa otrevlig känsla kommer de att ge sig..... Jag har alltid velat haft rätta uppgifter annars får det vara...

En svensk viker sig alltid...

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Kan grannen nå/gå till sitt hus någon annan väg/Stig/gångväg?
Ja. Hon kan gå genom sin trädgård från andra sidan huset, eller trädgården bredvid servitutsvägen, eller rakt genom trädgården. Men den bästa vägen för henne, enligt även mig själv, så är det ändå genom den gemensamma vägen. Då det ändå är kortast väg för henne.

P pmd skrev:
Så länge ni inte planterar parkslide så får ni väl plantera vad ni vill på er mark. Det ni planterar får förstås inte försvåra för grannen att utnyttja sitt servitut.

En häck som står mitt i vägen som den gör nu (om jag har förstått kartskissen rätt) tycker jag är mer ivägen än en häck som står längs vägens ena sida, men ingen av placeringarna hindrar ju gångtrafik längs vägen så båda bör vara OK.

Hon har förstås rätt att säga vad hon vill om det, men några juridiskt gångbara möjligheter att hindra er har hon inte så länge ni parkerar utan att hindra gångtrafiken som hon har rätt att bedriva.

Ni kanske skulle tipsa grannen om någon rolig hobby att ägna sig åt?
Haha, hennes hobby har varit att lägga sig i allt sen vi flyttade in. Hon har påpekat väldigt många saker. Verkligen petitesser. Och vi har aldrig någonsin sagt något till henne om någonting.

P
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
En svensk viker sig alltid...
Nä en svensk står upp när det stormar omkring och kämpar emot när främmande makt vill ta det man äger..

En klen och feg människa stjäl och tar, viker ner sig..

S Sassa4 skrev:
Haha, hennes hobby har varit att lägga sig i allt sen vi flyttade in. Hon har påpekat väldigt många saker. Verkligen petitesser. Och vi har aldrig någonsin sagt något till henne om någonting.
Det låter för mig som om det är dags att ändra på det. Jag hade i ditt läge etablerat fakta på marken, det vill säga planterat om häcken inom fastighetsgräns och börjat använda vägen på det sätt jag önskar. Om människan hade haft synpunkter på det hade jag uppmanat henne att antingen ta det till rätten, eller att vara tyst för all framtid.

• Gilla
Sassa4 och 1 till
  • Laddar…
P
S Sassa4 skrev:
Ja. Hon kan gå genom sin trädgård från andra sidan huset, eller trädgården bredvid servitutsvägen, eller rakt genom trädgården. Men den bästa vägen för henne, enligt även mig själv, så är det ändå genom den gemensamma vägen. Då det ändå är kortast väg för henne.

Ursäkta detta... Men vad i helvete ska människan med ett servitut till när hon har tillgång till sin fastighet och omvärld ändå?...

Bara för att eller?
jävlas?..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.