68 181 läst ·
497 svar
68k läst
497 svar
Regler kring gångservitut! Behöver snabb hjälp!
Dina åsikter är nog legitima, men för att ett forum som detta ska fungera så bör man ha olika trådar för olika ämnen. Jag diskuterar gärna servitutens vara eller icke-vara med dig, men starta en ny tråd om det så att TS kan hitta eventuella goda råd i den här tråden utan att behöva vada förbi allt som inte har med ämnet att göra.Maskintok skrev:
Nä med det servitutet gör det ingen skillnad.P pmd skrev:
Det är som du skriver..
Men det är ju inte enda servitut som belastar fastigheten...
Maskintok skrev:jaha.. Jag känner igen den typen..
De är aldrig nöjd.. Inte förens du ger bort fastigheten och betalar dem för att ta emot den..
som skrivet.. håll människan långt bort och försök att få bort eller ändra servitutet..
Oavsett kostnaden.. För den kostnaden som kan komma i verkligheten av dessa servitut är dyrare... förstår om ni får en värre hustomte än denna...
Det vi helst hade velat hade självklart varit att få bort servitutet. Det förstör så mycket. Men samtidigt så orkar vi inte dra igång en sån process. Känner dels att vi inte har en "riktig" anledning att ta bort vägen. Och det skulle vara väldigt jobbigt och bo så nära en granne som man har en sån här tvist med. Vi är inte riktigt såna som personer som bara kan ignorera en en sån här situation för all evighet. Det skulle bli psykiskt påfrestande tillslut med all irritation mellan oss.
Tror det redan känns jobbigt, det förstår jag.S Sassa4 skrev:Det vi helst hade velat hade självklart varit att få bort servitutet. Det förstör så mycket. Men samtidigt så orkar vi inte dra igång en sån process. Känner dels att vi inte har en "riktig" anledning att ta bort vägen. Och det skulle vara väldigt jobbigt och bo så nära en granne som man har en sån här tvist med. Vi är inte riktigt såna som personer som bara kan ignorera en en sån här situation för all evighet. Det skulle bli psykiskt påfrestande tillslut med all irritation mellan oss.
fast vägen behöver ni inte ta bort..
Grannen kunde kanske lösa sin stig på annat sätt..
Hoppas ni finner lösning...
Redigerat av moderator:
Grannen verkar vara en riktigt omständigheter kärring. Har löst igenom nästan hela tråden och det verkar ju inte vara någon som ser att det skulle bli problem med att flytta häcken.
Mitt förslag är att ni kör på. Spara en liten bit så in kommer åt att klippa från grannens sida också.
Mitt förslag är att ni kör på. Spara en liten bit så in kommer åt att klippa från grannens sida också.
Jo då det har man insett sedan första stunden..P Parkeringsvakten skrev:
Men vissa tror nog att bara kärringen får sitt så blir det lugnt... Det tror då inte jag på...
Kan ni inte fråga grannen om ni kan anlägga en helt ny gångväg på grannens sida och ni bekostar det?S Sassa4 skrev:Det vi helst hade velat hade självklart varit att få bort servitutet. Det förstör så mycket. Men samtidigt så orkar vi inte dra igång en sån process. Känner dels att vi inte har en "riktig" anledning att ta bort vägen. Och det skulle vara väldigt jobbigt och bo så nära en granne som man har en sån här tvist med. Vi är inte riktigt såna som personer som bara kan ignorera en en sån här situation för all evighet. Det skulle bli psykiskt påfrestande tillslut med all irritation mellan oss.
Då får grannen en helt ny väg på egen tomt och det där sevitutet kan ni säkert få bort i ett senare skede då.
Gratis brukar ju vara populärt hos de flesta. Jag skulle lätt ta den kostnaden om det vore min granne så slapp man allt tjafs sedan.
Jag tycker det är svårt med konflikt med grannar just när grannen inte har något annat att leva för. Eller om grannen är psykiskt sjuk. Sådana personer kan mycket väl tänka sig att leva resten av sitt liv med huvudsakligt syfte att jävlas och vara toxiska. Det dyker upp dessa trådar då och då och mitt råd är att gör som du tänkt dig men mår du dåligt av grannen så flytta.S Sassa4 skrev:Gud vad härligt att höra en annan säga exakt så jag själv tänkt vi ska agera gentemot grannen. Då är jag inte ensam om att tänka så. Enkelt, informativt och utan massa petitesser.
Jag skulle kunna tänka mig att hon eventuellt skulle kunna ta det vidare rättsligt. Eller så kommer hon förbli att vara ett åskmoln mot oss för evigt![]()
Ta bara bort häcken...S Sassa4 skrev:
Självklart vill inte grannen ha en känsla av att gå på er tomt till och från sitt hus - som väl blir fallet om ni placerar häcken enligt din skiss.
Varför satte ni överhuvudtaget upp häcken??
Men.. det ÄR ju faktiskt ts tomt de går på?Mats Engquist skrev:
Vill de inte gå på ts tomt får de väl göra en stig på sin egen?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 237 inlägg
där fick vi sanningen igen..
Sånt här sker när man tar en billig och osäker lösning för att lösa ett problem för stunden.
fd ägare valde detta när de hyrde ut ena kåken... Men sedan tänkte inte längre än pengarna på kontot...
Därför bland annat hatar jag servitut...
De går att ställa till för mycket med...
Sånt här sker när man tar en billig och osäker lösning för att lösa ett problem för stunden.
fd ägare valde detta när de hyrde ut ena kåken... Men sedan tänkte inte längre än pengarna på kontot...
Därför bland annat hatar jag servitut...
De går att ställa till för mycket med...
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 237 inlägg
Det är närmare 200 inlägg i tråden, jag har nog skrivit en fjärdedel av dem och tar helst inte samma sak ett varv till, men nej.Violina skrev:
Hade det inte funnits servitut på vägen hade jag hållit med, då hade det bara varit TS utfart och rimligen en del av tomten. Men nu finns det servitut på det för att grannen ska kunna gå där, vilket definitionsmässigt gör att det inte kan vara mark exklusivt för TS bruk och därmed inte heller tomt.
"Rätt till gångtrafik sträckan a-b, enligt förrättningskarta, aktbilaga ka1"Nötegårdsgubben skrev:
Det är närmare 200 inlägg i tråden, jag har nog skrivit en fjärdedel av dem och tar helst inte samma sak ett varv till, men nej.
Hade det inte funnits servitut på vägen hade jag hållit med, då hade det bara varit TS utfart och rimligen en del av tomten. Men nu finns det servitut på det för att grannen ska kunna gå där, vilket definitionsmässigt gör att det inte kan vara mark exklusivt för TS bruk och därmed inte heller tomt.
Så nån väg är det väl egentligen inte tal om?