Och det är ju samma som för all annan starkströmsverksamhet.

C cpalm skrev:
Strikt talat krävs väl egentligen inte någon auktorisation, utan det räcker med EKP och registrering under verksamhetstypen Kabelförläggning(?)
Jag har som exempel sett att vid dragning av kablar i gator så är det samma gubbar som kör grävmaskinen, som rullar ut kablarna. Verkar osannolikt att grävfirman skulle arbeta enl. någor EKP program?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Den första regeln är att det är behörighetskrävande att lägga ned slangen :(
Det "åtgärdas" väl lättast med att man drar en antenn eller cat6 eller ev nån annan lågvoltskabel till tex julgransbelysningen i gulslangen, sådan kabeldragning har inte behörighetskrav , syftet med slangen är givetvis att skydda lågvoltskabeln och elektrikern kan säkert ta bort en sån kabel om den skulle vara i vägen.

• Haha
  • Gilla
mexitegel och 3 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Jag har som exempel sett att vid dragning av kablar i gator så är det samma gubbar som kör grävmaskinen, som rullar ut kablarna. Verkar osannolikt att grävfirman skulle arbeta enl. någor EKP program?
Dom arbetar högst troligt under "översyn" av något företag, dessutom finns det en speciell "behörighet" för kabelförläggning i mark och den är enkel att få.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
C
E elmont skrev:
Och det är ju samma som för all annan starkströmsverksamhet.
Nja, jag menar alltså att en "kabelförläggare" alltså inte behöver ha någon auktorisation alls knuten till verksamheten. Till skillnad mot andra elinstallationsarbeten.

H hempularen skrev:
Skulle vilja påstå att det är rätt vanligt att de åtminstone är registrerade. Hur det sedan är med regelefterlevnaden och EKP är kanske en annan femma.

M Marcus_Carlsson skrev:
och för säkerhetsskull använde vi också grön tejp ca 10 ovan kabel
Gult band hoppas jag.

Är det något som hindrar att man förlägger en jordkabel typ N1XV tillsammans med en vattenslang i ett och samma kabelskyddsrör? Dessa jordkablar är ju avsedda att kunna förläggas direkt i mark, i vatten osv så jag kan inte se några tekniska problem eller risker.

Nej, bara röret markeras som starkström (gult rör)

• Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Ja man får lägga vad man vill i dom gula "rören", färgen på rören ska ge en fingervisning om vad som ligger i rören. Tex orange tele/svagström, gröna optofiber, gula starkström, blå vatten. MEN man får som sagt dra vad man vill i dom men syftet med färgen går ju förlorad om man använder "fel" färger.
Jag ska också gräva ner tryckluft (https://www.byggahus.se/forum/threads/tryckluft-i-mark.526676/#post-5857058) vet du vad det ska vara för färg på bandet då?

Eftersom tryckluft ligger utanför mitt "kunskapsområde" så vet jag inte, jag skulle lägga det billigaste jag hittar.

A
H hempularen skrev:
Man kan använda det till vad som helst, så länge inte avsikten är att lägga elkabel i dem.

Men som sagt, jag tror att även på stora proffsiga byggarbetsplatser, så läggs de här rören oftast av personal som saknar behörighet.
Det gäller stort sett överallt att grävaren och hans grovis lägger ned dessa rör..
Aldrig varit med om att det varit bekymmer med behörigheter mm..

• Gilla
Danne824 och 1 till
  • Laddar…
Nog är det lite märkligt att vad röret ska användas till invändigt bestämmer om man måste vara elbehörig.

Det är här en normalbegåvad person inser att "sunt förnuft" spårat ut eftersom det är noll skillnad att gräva ner en gult slang eller valfri annan färg på sin egen tomt.

• Gilla
Danne824 och 2 till
  • Laddar…
A
D Dilato skrev:
Nog är det lite märkligt att vad röret ska användas till invändigt bestämmer om man måste vara elbehörig.

Det är här en normalbegåvad person inser att "sunt förnuft" spårat ut eftersom det är noll skillnad att gräva ner en gult slang eller valfri annan färg på sin egen tomt.
Det är så det fungerar i verkligheten elektrikerna ber nästan alltid grävaren, husägaren att lägga ned dessa vid markarbetena..
Vi har till o med gjort det år nätägarna lagt ned grövre dimensioner vid tomtgräns när vi har varit där o grävt..
Men paragrafryttare är just paragrafryttare och teoretiker av en anledning kanske🤔

• Gilla
Danne824 och 1 till
  • Laddar…
Vem i denna tråd har förbjudit TS att lägga ned denna slang? Är det ett raderat inlägg? Det är dumt att radera inlägg av den typen. Bättre att låta stå och istället bemöta det.
D Dilato skrev:

Det är stor skillnad. Är röret avsett för starkström så finns ett antal regler att följa vilket är anledningen till att det är behörighetskrävande. En starkströmskabel behöver särskilt skydd som inte vatten eller tele behöver. Det är väl ingenting konstigt med det?

Man ska heller helst inte gräva ned en gul slang som inte är avsedd för starkström och sedan använda den till något helt annat. Det ger fel signaler till den som stöter på den vid grävning. Tvärtom är än värre.

Så om man lägger ned en gul slang, då ska det göras enligt de regler som beskrivs i tråden.

• Gilla
Hannuse och 3 till
  • Laddar…
Nu ser jag att det raderas inlägg hejvilt i tråden. Sluta med det!

• Gilla
Panor82 och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.