Hej

I artikeln 'Reglerna för att bygga badrum' står det att 'Tidigare har det varit förvirring kring hur man bygger badrum i trähus. Att två konkurrerande branschförbund, BKR och GVK har haft olika syn på hur ett bra våtrum ska utföras gjorde inte gjort saken enklare. Men nu är den tiden förbi.'

Då är frågan, vad gäller för stenhus ? Det borde ju kunna vara något mildare regler ? I mitt fall kommer jag att ha armerad leca som bjälklag med väl ventilerad varmgrund under, och leca eller möjligen tegel som väggar. Det finns ju då t.ex. inget som kan mögla.

Vad måste man göra då för att försäkringsbolagen skall bli nöjda ? Eller snarare: Kan man göra jobbet själv utan att de tycker illa vara ? Jag tänker ändå följa föreskrifterna, dvs fixa fall och fuktspärr etc.

Tacksam för svar

Magnus

P
Samma regler gäller för stenhus. Följ gällande branschregler och dokumentera byggandet -så länge det är fackmässigt utfört så får bolagen svårt att neka ersättning.

Hej

Tackar för snabbt svar :) Tänkte ju mura upp det mesta (fack att ställa schampoo i, hållare för handfat, handduksfack etc.) och kakla hela härligheten efteråt (för att undvika trä i badrummet) och då blir det enklare/billigare att göra det mesta själv. Fast jag skall nog låta leja ut själva rörkrökeriet.

mvh

Magnus

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.