134 896 läst ·
27 svar
135k läst
27 svar
Regler för imkanal för köksfläkt genom vägg
Moderator
· Stockholm
· 57 598 inlägg
Försök kolla med sotaren och/eller leverantören om det är godkänt för imkanal. Tydligen är inte alla brandspjäll det. Tror att det kan handla om ifall fettavlagringar kan blockera den mekaniska funktionen.
Är det någon som VET om isoleringen måste gå igenom även ytterpanelen, blir ju ett ordentligt hål i fasaden... Och inte täcker kåpan jag köpt heller då
Räcker det med att isoleringen går fram till baksidan av ytterpanelen och bara själva röret genom?
Ska ringa sotaren imorgon men hade varit skönt att veta redan nu 🙂
Kommer bli brandspjäll också, ett med svälllister och vaxpropp som smälter vid 72° och stänger, det ska väl sitta så nära yttervägg som möjligt
Räcker det med att isoleringen går fram till baksidan av ytterpanelen och bara själva röret genom?
Kommer bli brandspjäll också, ett med svälllister och vaxpropp som smälter vid 72° och stänger, det ska väl sitta så nära yttervägg som möjligt
Hålet för imkanal genom vägg eller tak är på lika avstånd till brännbart material dvs 30mm . Då blir det även 30mm isolering EI15 när kanalen lämnar köket som är en egen brandcell. Brandspjället skall sitta före vägg
Går att googla upp "IMKANAL.SE. UTGÅVA 2022!" också
Går att googla upp "IMKANAL.SE. UTGÅVA 2022!" också
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 57 598 inlägg
Jag tror att om du har brandspjäll så behöver du inte ha brandisolerat efter spjället. Men utan brandspjäll så gäller isolering mot allt brännbart. Och du måste även plåtklä fasaden. Kommer inte ihåg hur stor sträcka som skall kläs in icke-brännbart, men typ 1 meter. Även ev. takfot elelr liknande som sticker ut ovanför skall vara icke brännbar.nino skrev:
Är det någon som VET om isoleringen måste gå igenom även ytterpanelen, blir ju ett ordentligt hål i fasaden... Och inte täcker kåpan jag köpt heller då
Om du köper brandspjäll så kolla att det verkligen är godkänt för imkanal.
Jag har beställt
På kåpan så står det under frågor och svar att den går att använda till imkanal
Imkanalen är 125 och med isolering så är den 240mm, kåpan är 200*220 och har anslutning till 125 rör
Ska isoleringen med ut så täcker inte kåpan, känns även dumt att ha isoleringen ända ut men vad vet jag 🤔
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
På kåpan så står det under frågor och svar att den går att använda till imkanal
Imkanalen är 125 och med isolering så är den 240mm, kåpan är 200*220 och har anslutning till 125 rör
Ska isoleringen med ut så täcker inte kåpan, känns även dumt att ha isoleringen ända ut men vad vet jag 🤔
Moderator
· Stockholm
· 57 598 inlägg
Jag tror som sagt inte att du behöver ha isolering efter spjället. Spjället skall ju hindra branden från att sprida sig i kanalen, förbi spjället.
Jag satte brandspjället direkt på fläktkåpan och ingen isolering på kanalen. Ok, enligt den sotare jag kontaktade.
Ja han ville ha isoleringen med genom så får köra på vanligt spiro och 30mm nätmatta
Tyckte det skulle vara smidigt med färdig imkanal men det blev bara bekymmer
Nu kan jag iaf dubbelgipsa upp mot bef tak, vägg och ut mot köket
Tyckte det skulle vara smidigt med färdig imkanal men det blev bara bekymmer
Nu kan jag iaf dubbelgipsa upp mot bef tak, vägg och ut mot köket
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden