Såg på arga snickaren på femman när de reglade en innervägg. De hade någon form av stålprofil på golvet och i taket. Sen klämde dom fast träreglar i dom (vertikalt).

Vad heter en sån stålregel?

Plåtregel, finns på de flesta byggvaruhus.

De benämns oftast som ståltSKENA på de flesta byggvaruhus. Stålregel är de vertikala (som den arge använde i trä). Finns i 45, 70 och 90 mm. Skenorna följer dessa mått också. En skena på 3,6 m och 70mm kostar ca 50 kr.

Varför använde de inte stål konsekvent? Vad motiverade stål på ena hålet, trä på det andra?

Det är ganska mycket tycke och smak, här är mina åksikter.

Om du använder stålreglar till de stående reglarna så kan man använda ett verktyg för att klämma fast den i det liggande stålutlägget. Det tycker jag är rätt bökigt och vill hellre skruva. Fördelen med dem är att det finns färdiggjort hål för att dra el igenom. Nackdelen är att de är jobbigare att kapa på längden, och om du skall göra några väggar så är det ganska mycket att kapa.

Fördelen med trä är att det är trevligt att skruva i, både när du sätter upp reglarna och när du skruvar skivorna, och sedan så behöver du ju alltid trä runt dörrar och fönster.
Nackdelen är att borra för el.

Så enligt mig är en perfekt kombo att köra stålulägg i golv och tak och ställa träreglar inuti.

En stålregel är ju också oftast rakare än träreglar vilket kan underlätta. Trä är dock mer lättjobbat i mitt tycke.

Stålreglar är dyrare men jag tycker det går ganska snabbt att sätta men det beror väl på var också.
Bygger man nytt går det snabbare att såga träreglar eftersom man har ett givet mått, men ska man mäta och såga alla träreglar individuellt så tar det lite mer tid medan stålreglar går snabbt eftersom ett ungefärligt mått räcker gott.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.