Hej,

Mina föräldrar bor i en lägenhet på bottenplan och håller på att renovera sitt badrum. Hantverkarna har bilat ut betonggolvet och bytt avloppsrör till plast och lagt dit isolering i golvet för att sedan installera golvvärme.

Nu berättar min mor att hantverkarna ska bygga på en innervägg ovanpå betongväggarna och har börjat regla upp med 45x45-reglar. Sen verkar hantverkarna även ha köpt OSB-skivor och ev. gips, för man kan väl inte lägga fuktspärr direkt på OSB? Innerväggarna tror jag man bygger på för att dölja rör.

Mina frågor:
1) Om man reglar yttervägg som är av betong, kan man regla en träregel på betong och sedan lägga isolering (som inte borde bli mer än 5 cm med tanke på reglarna), osb och gips? Eller vad är rätt sätt för att undvika mögel? Måste man ha någon sorts diffusionsplast och ev. syllpapp bakom reglarna?

2) Är det OK enligt reglerna att använda OSB och gips?

3) Vilken konstruktion hade ni gjort om ni hade ett betongrent rum i markplan för att följa konstens regler?

Tyvärr har jag inte sett det själv utan har bara ställt frågor till min mor och försökt luska ut hantverkarna tänkt göra.

Jag vill verkligen säkerställa att underlaget blir rätt så att det inte blir något fuskbygge... och än så länge verkar endast reglarna vara uppe, men imorgon fortsätter man.

Enligt min mor ser det ungefär ut så här på väggarna nu:
https://www.byggahus.se/forum/attachments/gillestuga1-jpg.44302/

Tacksam för svar från någon/några som kan lite mer än jag om detta område!

T
2. Det ska vara plywood (tror 15mm) inte OSB, och vanlig gips är OK. Vad har dom för regel avstånd mellan 45x45 reglarna?

T
1. Inget expert svar utan hur jag hade gjort.

Utgår ifrån att dom reglar väggen för att dölja rör, annars hade jag inte reglat upp någon vägg.

Då det är yttervägg hade jag lagt syllpapp, absolut ingen diffspärr. Sen hade jag kört på med vanliga 45x45. Men om syllpappen är ett "måste" är jag osäker på...

Vad är anledningen till Plywood framför OSB? Min mor tror inte att avståndet var mer än 45 cm CC mellan reglarna. Googlade lite snabbt och på några ställen läste jag att det var ok med OSB så länge det fanns en gipsskiva på.

Det finns en s.k "våtrumsvägg 2012" (googla), specad av säkert vatten (som är en organisation som fastställer branschregler för VVS). I den väggen använder man plyfa istället för OSB.

Våtrumsvägg 2012, var ett projekt där man tog fram en "ideal vägg" i sammarbete med en del försäkringsbolag.

Det är INTE obligatoriskt att bygga i enlighet med våtrumsvägg 2012. Utan branschen har där tagit fram ett bra exempel på hur man kan tolka de regler som finns. Regler för utformning av väggar o golv ges även ut av BKR (plattsättarnas branschorganisation) och GVK (Branschen för plastmattor, men de specar även underlag för plattsättning i konkurrens med reglerna från BKR).

Men det går att tolka reglerna från BKR på fler sätt. OSB är OK Under gips).

Skillnaden är att med plyfa, behöver man inte fundera över var saker som duschväggar skall sättas upp, det behövs inga ytterligare förstärkningar.

Och oavsett vilket regelverk man följer, så måste man även titta på monteringsregler från skivtillverkarna, det styr ex. hur tätt man måste ha reglar.

T
Här är exempel från Säkert Vatten, där ser man att det är okej med konstruktionsplywood om man ska ha kakel.

Men om jag inte missminner mig så går det att köra med vilken skiva som helst, bara den är dokumenterat lämpad för badrum. Sen måste man följa tillverkarens anvisningar...
Kör man på detta alternativet så är det ju dock lite mer letande.

https://www.google.com/url?sa=t&sou...FjACegQIBhAB&usg=AOvVaw01N1w7TFyabfsJsW3F0Lf1

Sedan, detta att regla mot betongväggen. Där har jag ingen uppfattning. Troligen inget problem, såvida inte detta är i en fuktig källare, eller om betongen på något annat sätt kan suga upp fukt från något annat håll.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.