Hej

Vi har riktat upp ett helt våningsplan, ca 80 m2 med essves karmskruv L. Både tak och yttervägg. Gjorde inte så mycket av jobbet själv (lillebror är snickare) :). Han gjorde så att han skruvade upp alla reglar i taket tvärs takstolarna. sedan använde han lasern och utgick ifrån lägsta punkten, som beskrivits i tidigare i tråden. han skrev alla mått bredvid skruvarna. Han använde sig mest av plastdistanser som finns i smidig låda på Harald Nyborg (färgsorterade per mm). Var det 3mm diff så backade han bara skruven och stoppade in en röd bricka och drog åt så var det klart. Sen kanske det blev lite finjustering. Kändes som en ganska effektiv metod att göra ett moment i taget så att säga. Borde gå att använda vattenpass också på samma sätt. Sätt upp ena ändan på passet med hålband eller nått och sen bara håla rakt och mäta, Känns dock lite smidigare med en laser....Vi hade nog en 40-50mm diff på största stället så 15mm är inga problem

Okej, tack! Det blir väl till att köpa en krysslaser då :-)

Har ingen erfarenhet av krysslaser, men googlat lite såklart. Hur funkar det att mäta så pass nära som taket? Mäter man i underkant av regeln snackar vi ju knappt 30 mm från taket. Kan man justera laserstrålen i höjdled?

@eemiil: hur menar du att ni mätte upp måtten för respektive skruv?

Angående att mäta, stoppa upp tumstocken mot taket, nät hur långt det är till strecket. Vår lägsta punkt blev glesens undersida 10mm under strecket så då justerade bi resten till den höjden också

PeterStrandberg skrev:
Angående att mäta, stoppa upp tumstocken mot taket, nät hur långt det är till strecket. Vår lägsta punkt blev glesens undersida 10mm under strecket så då justerade bi resten till den höjden också
Ja, precis så, slipper man oroa sig för att linjen ska skymmas av glesen.

PeterStrandberg skrev:
Jag förstår inte karmskruv, och samtidigt shims... Den ena ersätter väl den andra?

Denna har jag, den sitter uppe i ett högt hörn och vi har ca 5cm ner till lägsta punkten så linjen hamnar på glespanelen.
[länk]

Före jag fann den på blocket hade jag ställt in mig på en [länk]

Нивелир Bosch Quigo II: [länk]
Kan det inte bli lite vekt att glesen bara hänger i karmskruvens skaft utan anligg mellan ytorna? Därav kanske vettigt att shimsa i spalten efter justering och slutligen dra åt skruven. Visst, skivorna sammanbinder ju alltihop men med spacklade skarvar vill jag ha underlaget så stumt det går.

Hej

Han mätte vid varje skuv hur stor diffen var just där för att veta hur vilken eller hur många plastbitar som han skulle lägga emellan. Det är precis som Berniberg skriver att det blir stummare om man shimsar emellan. Bifogar ett foto som inte är det bästa men man ser ändå lite hur det är gjort
De gula och röda man skymtar är plast shimsen som sitter i närheten av varje skruv

• bild.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
...och med shimsning kan man , smålänning som man är, dra i ett par vanliga träskruv, dra ur den dyra karmskruven och använda den i nästa rum.

Om man kör med karmskruv L är det nästan omöjligt att dra ut den utan att förstöra regeln så det rekommenderar jag inte. Den översta delen närmast skallen på skruven är inte gängor utan raka kammar, därav att det går att backa skruven så regeln åker med

eemiil skrev:
Om man kör med karmskruv L är det nästan omöjligt att dra ut den utan att förstöra regeln så det rekommenderar jag inte. Den översta delen närmast skallen på skruven är inte gängor utan raka kammar, därav att det går att backa skruven så regeln åker med
Aha, hade missat att det stod skruv av typ L. Tänkte vanlig karmskruv med hylsa. Karmskruv L var ju av enklare utförande och knappast värd att byta ut i efterhand. Då har man lärt sig nåtgot nytt här idag också :).

Jag har gjort en del research kring korslaser nu. Det verkar onekligen vara ett ypperligt redskap. Men för den här uppgiften är ju snarare en rotationslaser önskvärd. Ett statiskt kryss blir ju mindre och mindre ju närmare glesen hamnar själva apparaten. Man kan ju inte gärna flytta på den under arbetets gång. En rotationslaser däremot, fixar ju att teckna en linje tvärs över på väldigt nära avstånd.

Invändningar?

Jag lutar åt denna.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=703115

• Gilla
ChalleMan
  • Laddar…
Japp, sån har jag. Duger fint.

Jo men oavsett storlek på krysset (eller om man släcker det vertikala strecket) riktar man på mitten av linjen.

Jag förstår hur du menar, men mitt i rummet blir det något ivägen när du ska jobba. Vi har ett 6x5m rum, började längst bort från lasern och det gick bra. Man kan få dra för fönster och rikta undan bygglampan för att se dock.

Med min Hultafors, vet inte vad quigon eller rotationslasern kan

• Gilla
Palle81
  • Laddar…
Japp, om nu lasern ligger i änden på toleransen, den som länkades tidigare bosch pll 360 hade du 0,4mm/m i tolerans.
Och man siktar på utkanten på laserlinjen blir det mer fel än 0,4mm/m eftersom strålen divergerar.

Har man 100mm från lägsta punkt till strålens mitt nära lasern så ska man sikta på 100mm ned till mitten på strålen överallt (längst bort från lasern).

Jag har boschn pll360 hemma och är kanon nöjd! Har haft den när jag har riktat golv, rekommenderas!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.