Medlem
· Västra Götalands län
· 22 inlägg
Hej!
Jag har nyligen satt igång invändig renovering av ett enplans 60-talshus. Sovrummen står först på tur och alla ytskikt ska fixas. Konstruktionen har begåvats med tretex på i princip alla ytor, vilket jag kommer behålla på väggarna (med renoveringsgips eller 13 mm över).
I taken sitter spontade tretexplattor. Dessa måste jag ner för att kunna bygga upp en ny, slät yta med gips. Tretex-plattorna är spikade rakt på råspont, vilket föranleder vissa problem. Råsponten är nämligen inte särskilt plan. I det rummet jag påbörjat är råsponten skarvad tvärs över taket, vilket medför en ganska stor skillnad. Skarven har skapat en puckel som måste jämnas ut.
Nu till min fråga: hur kan jag på bäst få en plan yta att sätta gips på?
Jag tänker mig tvärställda reglar över sponten. Men hur ska jag göra för att få dessa i samma nivå över hela rummet? Jag måste ju ta hänsyn till befintliga och presumtiva nivåskillnader i båda riktningar.
Takhöjden är ganska god, men jag vill naturligtvis ha något som bygger så lite som möjligt nedåt
Tacksam för tips kring detta!
Björn
Jag har nyligen satt igång invändig renovering av ett enplans 60-talshus. Sovrummen står först på tur och alla ytskikt ska fixas. Konstruktionen har begåvats med tretex på i princip alla ytor, vilket jag kommer behålla på väggarna (med renoveringsgips eller 13 mm över).
I taken sitter spontade tretexplattor. Dessa måste jag ner för att kunna bygga upp en ny, slät yta med gips. Tretex-plattorna är spikade rakt på råspont, vilket föranleder vissa problem. Råsponten är nämligen inte särskilt plan. I det rummet jag påbörjat är råsponten skarvad tvärs över taket, vilket medför en ganska stor skillnad. Skarven har skapat en puckel som måste jämnas ut.
Nu till min fråga: hur kan jag på bäst få en plan yta att sätta gips på?
Jag tänker mig tvärställda reglar över sponten. Men hur ska jag göra för att få dessa i samma nivå över hela rummet? Jag måste ju ta hänsyn till befintliga och presumtiva nivåskillnader i båda riktningar.
Takhöjden är ganska god, men jag vill naturligtvis ha något som bygger så lite som möjligt nedåt
Tacksam för tips kring detta!
Björn
Medlem
· Norrbotten
· 585 inlägg
Såhär gör vi. Sätter glespanel under taket för senare takskivor.
Rretexskivorna är nedrivna (vårt hus från -59 så vi har nog ganska lika)
Jag har satt en krysslaser på en hylla uppe i hörnet av rummet, mätt fram lägsta punkt och utgått från det måttet. "En cm under strecket".
Hängt upp gles i hålband, börja längst bort. Cc 60 mellan banden på varannan sida.
Mot lasersidan, rätt mått i höjdled. På baksidan, väg av glespanelen med ett litet vattenpass. Fler fästpunkter om det behöver riktas mer.
Byggmax hålband är starka nog att trycka ner gles där det behövs. Plåtsax rekommenderas.
Sen tröttnade vi på detta pill och köpte 100mm skruv, drog två på varje cc 60. Mer jobb att rikta upp men går snabbare då man inte tillverkar hålbands-L
Om nån har bättre metod lyssnar jag gärna
Rretexskivorna är nedrivna (vårt hus från -59 så vi har nog ganska lika)
Jag har satt en krysslaser på en hylla uppe i hörnet av rummet, mätt fram lägsta punkt och utgått från det måttet. "En cm under strecket".
Hängt upp gles i hålband, börja längst bort. Cc 60 mellan banden på varannan sida.
Mot lasersidan, rätt mått i höjdled. På baksidan, väg av glespanelen med ett litet vattenpass. Fler fästpunkter om det behöver riktas mer.
Byggmax hålband är starka nog att trycka ner gles där det behövs. Plåtsax rekommenderas.
Sen tröttnade vi på detta pill och köpte 100mm skruv, drog två på varje cc 60. Mer jobb att rikta upp men går snabbare då man inte tillverkar hålbands-L
Om nån har bättre metod lyssnar jag gärna
Produkter som diskuteras: "hålband"
Hålband HB A4 rostfri 10 meter FAST
Förankning av mindre träkonstruktioner
494 kr inkl moms
Läs mer
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Jag brukar köra karmskruv för innerdörr.
Går riktigt snabbt och man slipper hålband osv.
Dett funkar bara om det inte är väldigt snett eller om man ska sänka mycket.
Går riktigt snabbt och man slipper hålband osv.
Dett funkar bara om det inte är väldigt snett eller om man ska sänka mycket.
Karmskruvar har vi använt nu på 150 m2 taksänkning. Funkar väldigt bra.
Essve Karmskruv L heter de
Produkter som diskuteras: "Karmskruv"
Karminfästning
Karminfästning används för att säkert och stabilt fästa dörr- och fönsterkarmar i väggen. Infästningen består oftast av speciella skruvar och pluggar som är designade för att kunna bära tyngden av karmen och motstå de krafter som
Läs mer
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Medlem
· Norrbotten
· 585 inlägg
Sätter ni en skruv mitt på då, riktar ni över "bredden" på läkten/regeln? Eller bara på längden som man ser på min bild
Körde med två skruvar på vissa ställen. Mest en. Försök skruva i takbjälkarna så slipper du få taket i huvudet 
Sen satte jag folierad spånskiva 120x60cm. Lättare än gips och dessutom slipper man spackla och måla.
Sen satte jag folierad spånskiva 120x60cm. Lättare än gips och dessutom slipper man spackla och måla.
Roterande laser (med strålen ca 10cm ned från lägsta punkt).
Masonitbitar (lätt att klyva med morakniven).
2st 4,2x75mm spånskiveskruv per bjälke (som var cc60).
Skruvade 28x70 dikt an bjälken på lägsta punkten, tog ut referensmått med tumstocken, pallade ner på alla andra ställen.
Med andra ord ungefär samma upplägg...
Körde ett tag med rätstegen med det blev ett himla rännande med pallen och man fick ingen omedelbar överblick på var den lägsta punkten var.
Masonitbitar (lätt att klyva med morakniven).
2st 4,2x75mm spånskiveskruv per bjälke (som var cc60).
Skruvade 28x70 dikt an bjälken på lägsta punkten, tog ut referensmått med tumstocken, pallade ner på alla andra ställen.
Med andra ord ungefär samma upplägg...
Körde ett tag med rätstegen med det blev ett himla rännande med pallen och man fick ingen omedelbar överblick på var den lägsta punkten var.
Produkter som diskuteras: "morakniven"
Allroundkniv Companion svart Morakniv
Allroundkniv med ergonomiskt skaft
97 kr inkl moms
Läs mer
Medlem
· Västra Götalands län
· 22 inlägg
Tack för svar!
Jag gillar verkligen idén med karmskruv. Om jag förstår rätt skruvar man upp gles över hela taket. Därefter kollar man våg med vattenpass och justerar skruvarna?
Hur stora nivåskillnader kan man åtgärda? Jag tänker främst på korta avstånd. Min "puckel" i skarven av råsponten är ca. 15 mm.
Jag gillar verkligen idén med karmskruv. Om jag förstår rätt skruvar man upp gles över hela taket. Därefter kollar man våg med vattenpass och justerar skruvarna?
Hur stora nivåskillnader kan man åtgärda? Jag tänker främst på korta avstånd. Min "puckel" i skarven av råsponten är ca. 15 mm.
Medlem
· Norrbotten
· 585 inlägg
Du sätter upp och justerar en efter en, börja längst bort ftån ljuskällan. Nästa regel täcker ju linjen 
Jag har börjat i mitten och riktat i höjd, sen tvärs glesen. Sen vidare till ena ändan ut. Då hamnar inte glesen i spänn och efter första skruven sitter den uppe.
Skulle köpa traditionell karmskruv idag men ByggMax 7kr styck, biltema 4-5kr... Testade därför nåt jag inte sett förr:
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Fastelement/Dorrkarmskruv/Karmskruv-87460/
Jag har börjat i mitten och riktat i höjd, sen tvärs glesen. Sen vidare till ena ändan ut. Då hamnar inte glesen i spänn och efter första skruven sitter den uppe.
Skulle köpa traditionell karmskruv idag men ByggMax 7kr styck, biltema 4-5kr... Testade därför nåt jag inte sett förr:
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Fastelement/Dorrkarmskruv/Karmskruv-87460/
Medlem
· Norrbotten
· 585 inlägg
Moderator
· Stockholm
· 56 240 inlägg
Fast, är det mer än så, så får man väl sätta en träbit under, fäst med vanlig skruv i taket.
Medlem
· Västra Götalands län
· 22 inlägg
Okej, jag fattar. Men om man vill använda vattenpass då?
Jag tänker att man väger av den första regeln längs med. När man därefter skruvar upp nästa, väger man den mot föregående regel på respektive fästpunkt. Ju fler fästpunkter, desto mer granulärt kan man väga. Och så fortsätter man regel för regel - man väger av mot föregående.
Jag tänker att man väger av den första regeln längs med. När man därefter skruvar upp nästa, väger man den mot föregående regel på respektive fästpunkt. Ju fler fästpunkter, desto mer granulärt kan man väga. Och så fortsätter man regel för regel - man väger av mot föregående.
Medlem
· Norrbotten
· 585 inlägg
Jag tror det blir svårt att komma nån längre sträcka utan att det blir snett om du tar från ena till nästa. Köp iallafall ett längre pass om du inte vill lägga pengar på en laser, 2m pass som du väger in noga borde gå att lita på.


