3 468 läst ·
3 svar
3k läst
3 svar
regla upp för akvariebygge 1500 liter
hej hej
tänkte höra om det finns någon som vet hur mycket man behöver regla upp under golvet (torpargrund) för att kunna ställa ett 1500 liter akvarium på golvet...40mm tjockt trägolv...akvariet lär väl väga uppemot 1500kg +alla koraller och sten och skit som ska vara i...
reglarna som sitter där idag är två 45x170 ihopbultade...och dom sitter väl ungefär med 80cm mellanrum...
mvh fille
tänkte höra om det finns någon som vet hur mycket man behöver regla upp under golvet (torpargrund) för att kunna ställa ett 1500 liter akvarium på golvet...40mm tjockt trägolv...akvariet lär väl väga uppemot 1500kg +alla koraller och sten och skit som ska vara i...
reglarna som sitter där idag är två 45x170 ihopbultade...och dom sitter väl ungefär med 80cm mellanrum...
mvh fille
Välkommen till forumet! Det är mycket som påverkar, ska akvariet stå vid en vägg eller mitt på, har bjälkarna idag någon form av stödgrund de vilar på i grunden. Normalt bjälklag är c/c 60 cm mellan bjälkarna så redan där har du för långt. 170 mm på höjden är nog också för klent med den tyngden du tänker ha, du kan kanske klara det om du kör med 300 mm mellan bjälkarna. Gå in på den här länken och välj dimensioneringsprogrammet som finns där http://www.byggbeskrivningar.se/ där kan du räkna och kolla lite själv för att få ett hum om vad du behöver göra.
Redigerat:
Räkna med en totalvikt på över 2000Kg när det är uppsatt, skulle inte förvåna mig om du nosar på närmare 2500Kg totalvikt om du har mycket sten i, bara glaset kan beroende på design av akvariet ligga en bit över 200Kg.fille79 skrev:
Ps, kan räkna ut vikten på glaset om du har alla måtten,
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 125 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 125 inlägg
Mitt 720 liters väger 960kg med vatten men utan grus och sten.
Total vikten landar på nära 1200kg.
Tänk på att bygga en ställning det står på som fördelar viken över hela ytan det står på så det inte blir några punkt belastningar.
Total vikten landar på nära 1200kg.
Tänk på att bygga en ställning det står på som fördelar viken över hela ytan det står på så det inte blir några punkt belastningar.
Klicka här för att svara