Hej

Jag har försökt hitta info om detta utan resultat. Kanske är lösningen så självklar att det inte ens är värt att fråga om?
Jag ska i alla fall bygga en bastu i ett hörn av ett rum (garaget) som har ett betonggolv som sluttar ner mot en golvbrunn i mitten av rummet. Om man mäter höjdskillnaden i golvet mellan innerhörnet (befintligt hörn i garaget) och det som kommer att bli det yttre hörnet på bastun så skiljer det ca 30-35 mm (bastumått ca 1,6m x 2,0m). Det yttre hörnet kommer alltså "sväva" i luften om man ska sträva efter att ha vågräta golvsyllar i sina innerväggar. Ska man kila upp med distanser eller såga till tunna kilformade extra reglar som fyller ut? Eller fästa syllarna dikt an och anpassa varje lodrät väggregel?

/Tacksam för svar
//Jocke

Det gör väl inget om golvsyllen i väggen inte är vågrät egentligen, heller?

Vi fick tips av våra snickare att mura den första biten vid golvet på våra källarväggar. Det är naturligtvis lite mer jobb än att bara regla upp väggen, men får ju fördelen att eventuellt vatten inte förstör väggens nedre del. Om du gör en sådan lösning kan du ju mura en liten mur först, där du ser till att översidan är vågrät och sedan ställa väggen på den.
Vi tog vanliga leca-block till våra väggar.

Tack för snabbt svar. Nä det där med att få golvsyllarna vågräta var väl mest min egen lathet. Annars måste man ju anpassa nästan alla lodräta reglar så att i alla fall de står dikt an syllen.

Jag ska fundera på det där med att mura till en nederdel. Det kan ju även vara till hjälp för själva utjämningen av golvet i bastun som jag tänkt flytspackla innuti golvramen och sedan lägga mitt golv på.

använd plåt reglar och plåt skena istället . det gör inget att botten skenan inte är i våg

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.