6 815 läst ·
55 svar
7k läst
55 svar
Regeringen vill utöka skattereduktionen för solceller
Exakt det jag menar!Jonatan79 skrev:
En utopi som MP vill framföra.
Precis som att kärnkraft inte har någonting med elpriserna att göra...
Fast nu har Vattenfalls VD varit rakryggad och erkänt att det är så! Hade vi haft kvar driftad kärnkraft i Sverige hade elpriserna varit lägre.
Men det var ingen direkt högskoleutbildning som krävdes för att förstå det faktumet med förhållandet kärnkraft = elpriser.
Både Diesel, biogas och E85 har passerat som "framtidens" bränsle...
Allsköns skattelättnader har kommit och gått...
Allt har fallerat med facit i hand.
Vi ska vara restriktiva att inbilla oss att elektrifieringen av fordonsflottan är framtiden. För den passar inte gemene man.
Redigerat:
Livslängden på batterierna överstiger vida livslängden på bilen. Batterireparationer kommer att dyka upp när bilarna blir vanligare.Krilleman skrev:
Vem vill köpa en elbil när batteriet tappat markant i kapacitet på årsbasis?
Inte jag, och således tror jag ingen annan vill det heller.
Laddning i kombination med hyresrätt är en utopi att tro att man laddar på "jobbet".
Välkommen till verkligheten.
Fast du "glömde" nämna det största faktumet:
Hur ska en ensamstående 2-barnsförälder, som vänder på var enda krona, ha råd att köpa en elbil?
Där är experterna oense.pacman42 skrev:
Batterierna håller inte så länge som du propagerar.
Fast du "glömde" nämna det största faktumet (igen):
Hur ska en ensamstående 2-barnsförälder, som vänder på var enda krona, ha råd att köpa en elbil?
När bilarna blir äldre så sjunker priserna. Nu spekulerar jag, men det är rimligt att en småbil som idag kostar 40kkr kanske kommer att kosta 80kkr. Dvs, det dubbla. Med de lägre miljostnaderna blir detta ett fynd.Krilleman skrev:
Du gissar alltså att en elbil med tvivelaktig batterikapacitet, som redan kostar en förmögenhet för en ansatt barnfamilj, skulle vara ett alternativ i hyresrätt?!pacman42 skrev:
Om det då skulle vara din aktuella sits, skulle du då köpa den bilen?
Jag tror inte det.
Du gissar åt andra hållet. Ingen skillnad...Krilleman skrev:
Nej, jag gissar inte. Jag berättar vad vi har för leverne i Sverige.pacman42 skrev:
Kan du svara på det?
För du undviker just den frågan, (rakt på sak flera gånger nu)... Fast den frågan är oerhört relevant!
Där är skillnaden.
Redigerat:
Är du arg?Krilleman skrev:
Nej, jag gissar inte. Jag berättar vad vi har för leverne i Sverige.
Kan du svara på det?
För du undviker just den frågan, (rakt på sak flera gånger nu)... Fast den frågan är oerhört relevant!
Där är skillnaden.
Absolut inte.Tvärt om, jag gillar diskussionen!S slugger75 skrev:
Men likt en politiker så undviks sakfrågan ända ut i fingerspetsarna.
Tråkigt att inte ge svar på tal. Och jag har ställt frågan flera gånger nu...
Allt för ofta är ju det för att man inte kan svara på frågan tråkigt nog.
Men jag har upplevt dom flesta livsödena i mitt yrkesliv som röris. Det går inte att ta ifrån mig.
Ett annat ord för det är livserfarenhet, och det går inte att köpa för pengar.
Troligtvis lär hon ha kvar sin bensin bil tills priserna sjunkit tillräckligt eller bilen pajar och hon måste ha ny eller skita i det.Krilleman skrev:
Nej, jag gissar inte. Jag berättar vad vi har för leverne i Sverige.
Kan du svara på det?
Där är skillnaden.
Har du räknat på vad det kostar att framställa diesel/bensin i sverige?
Jag vill minnas någon tjomme här på bh nämnde 9kWh/L dvs du behöver ha en bil som kör milen under 4kW för att minska förbrukningen.
Hyresrättersföreningar/brfer köper varje dag laddstationer, min firma har väl smällt upp runt 700st laddare än sålänge iår.
Vad gäller bidraget så behöver vi all elproduktion vi kan få, i nuläget är det bara södra delarna som är i nöd men om några år har vi brist i hela sverige. Dock löser solceller inga problem då alla solcellersproduktion står för 1,79% av vår produktion men de minskar överföringsbehovet och belastar inte staten nämnvärt.
Eftersom privatbilar fortfarande är kraftigt överprisade med eldrift så får jag visa denna istället, den visar att priserna faktiskt sjunker rätt snabbt:
https://www.blocket.se/annons/stock...wh_109hk_elbil_premium_2_ars_garanti/96249713
En fem år äldre Nissan Leaf vill de ha lika mycket betalt för, vilket är helt orimligt. Men det beror som sagt var på bristen på begagnade elbilar för tillfället.
Hade frugan bara velat ha en lite större bil till sig så hade jag köpt en sådan här som min bil nu när barnen flyttar ut. Jag klarar över 90% av mina körningar utan att ladda och de få som jag inte klarar, Ja då får jag väl stanna och ladda då...
https://www.blocket.se/annons/stock...wh_109hk_elbil_premium_2_ars_garanti/96249713
En fem år äldre Nissan Leaf vill de ha lika mycket betalt för, vilket är helt orimligt. Men det beror som sagt var på bristen på begagnade elbilar för tillfället.
Hade frugan bara velat ha en lite större bil till sig så hade jag köpt en sådan här som min bil nu när barnen flyttar ut. Jag klarar över 90% av mina körningar utan att ladda och de få som jag inte klarar, Ja då får jag väl stanna och ladda då...
Redigerat:
Är förvisso inte ensamstående mamma, men har 2 barn och jag ville banta bilkostnaden. Gick från en passat till en beg Renault Zoe.
Visst är den dyrare än motsvarande fossilbil, ungefär lika dyr som en lika gammal familjekombi. Vi får planera hur vi åker och packar, men det fungerar förvånansvärt bra.
Den ensamstående mamman som kör en 20 år gammal Nissan Micra för det var det enda som hon hade råd att köpa kommer inte kunna köra elbil närmsta åren. Men alla de som köper en bil för 150.000 kommer kunna hitta en elbil för ungefär samma pengar. Kanske inte lika bra på alla andra punkter, men det är ju något som var och en får prioritera.
Solceller tycker jag verkar utmärkt om de dimensioneras för sitt eget behov. Men jag måste säga att jag tror som tidigare uttryckts att säljarna kommer justera priserna med hänsyn till ev bidrag och avdrag så att det efter detta fortfarande är marknadspris som den som köper pungar ut med.
Visst är den dyrare än motsvarande fossilbil, ungefär lika dyr som en lika gammal familjekombi. Vi får planera hur vi åker och packar, men det fungerar förvånansvärt bra.
Den ensamstående mamman som kör en 20 år gammal Nissan Micra för det var det enda som hon hade råd att köpa kommer inte kunna köra elbil närmsta åren. Men alla de som köper en bil för 150.000 kommer kunna hitta en elbil för ungefär samma pengar. Kanske inte lika bra på alla andra punkter, men det är ju något som var och en får prioritera.
Solceller tycker jag verkar utmärkt om de dimensioneras för sitt eget behov. Men jag måste säga att jag tror som tidigare uttryckts att säljarna kommer justera priserna med hänsyn till ev bidrag och avdrag så att det efter detta fortfarande är marknadspris som den som köper pungar ut med.