Och samma med solceller, de som vill investera skall kunna göra detta utan bidrag.

Jag har själv funderat på solceller men valde bort detta pga samhällsideoligiska skäl. Jag har inget emot de som betalar själva ut ur egen plånbok, men jag förstår verkligen inte bidragen.

Den dag vi har ordentliga vätgaslager på gång då är jag beredd att ändra min inställning. Jag har dock svårt se att batteriet är lönsamt annat än vid pristoppar. Men det blir väldigt lång återbetalningstid på dem.

Jag har dock tittat på att bygga en UPS för min elektronik och om jag överdimensionerar den en aning så kan jag flytta lite el från natten till dagen i alla fall. Men längre än så kommer jag inte.

• Gilla
STB
  • Laddar…
Krilleman
Krilleman Krilleman skrev:
Vilket hittepå.
Bidraget bör skrotas omgående.

För sju år sen hade jag rätt.

Jag gissar att jag har rätt om sju år igen...

[länk]

Om sju år Elbilar ha hamnat i "dekis" likt E85 och Metangas som på den tiden var "framtidens bränsle"...
Nja, det vet jag väl inte om du hade. Mindre elbilar är väldigt lönsamma idag för pendling. Frugans Fiat 500e kostar inte många kronor att köra per mil. Den drar drygt 1kWh per mil. Med laddning på natten så kostar det klart under 1kr/mil just nu i bränslekostnad. En bensinare kostar över tian och dieseln strax däröver också. Med 1500 mil per år, låg skatt, billigare underhåll och billig försäkring så blir avbetalningen rätt snabb.

• Gilla
Fadai
  • Laddar…
Krilleman
pacman42 pacman42 skrev:
Nja, det vet jag väl inte om du hade. Mindre elbilar är väldigt lönsamma idag för pendling. Frugans Fiat 500e kostar inte många kronor att köra per mil. Den drar drygt 1kWh per mil. Med laddning på natten så kostar det klart under 1kr/mil just nu i bränslekostnad. En bensinare kostar över tian och dieseln strax däröver också. Med 1500 mil per år, låg skatt, billigare underhåll och billig försäkring så blir avbetalningen rätt snabb.
Fast alla bor inte på Lidingö (Eller liknande) i Sverige.

Glömde du det?

Och om 100% skulle konvertera till elbil, hur skulle elnätet kunna klara av det?

Men hur ska en ensamstående 2-barnsmorsa klara av att köpa en elbil är ju grundfrågan...

Lätt värt med elbil med dessa dieselpriser

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
Fast alla bor inte på Lidingö i Sverige.

Glömde du det?
Vad menar du med det? Vi bor lantligt. Vi kommer 30 mil med frugans bil så vi använder numera den för weekendresor mm. Det är sällan vi åker långt med min bil numera.

• Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…
Krilleman
pacman42 pacman42 skrev:
Vad menar du med det? Vi bor lantligt. Vi kommer 30 mil med frugans bil så vi använder numera den för weekendresor och mm. Det är sällan vi åker långt med min bil numera.
Men hur ska en ensamstående 2-barnsmorsa klara av att köpa en elbil är ju grundfrågan... Ekonomiskt blir det katastrof.

Och hur ska alla som bor i hyresrätt klara av att ladda sin elbil?

Och hur ska hela Sverige klara av att ladda sin elbil (om alla har elbil) när vi inte har den överföringskapaciteten?

Det kommer en vinter, en vinter då blir inte elbilsägarna blir glada....

• Gilla
maria01 och 1 till
  • Laddar…
Excel
pacman42 pacman42 skrev:
Jag förstår fortfarande inte varför staten vill sponsra solceller. Det ökar (precis som vindkraft) bara obalansen i energisystemet.

För tillfället har vi tidvis negativt elpris. Men när det blir kallt så måste vi ha energi som levererar på vintern när det är nästintill solfritt och vindstilla.

Jag förstår verkligen inte.

Om det hade varit så att vi har stora outnyttjade energilagringsmöjligheter, men det har vi ju inte heller.
Nja, om det skapar obalanser som vindkraft vet jag inte. Du får nog hänvisa till källa här. Det är ju känt när sollen går upp… och ned samt årstider…

Men hur ska en ensamstående 2-barnsmorsa klara av att köpa en elbil är ju grundfrågan... Ekonomiskt blir det katastrof.

Och hur ska alla som bor i hyresrätt klara av att ladda sin bil?

Och hur ska hela Sverige klara av att ladda sin elbil (om alla har elbil) när vi inte har den överföringskapaciteten?
Elförbrukningen om alla har elbil ökar med 8% (beräknat på relativt hög elförbrukning). Inte så farligt. Elnätet klarar av det till största delen, försörjningsmässigt så måste naturligtvis produktion till i söder.

Elbilar blir billigare med tiden. Den ensamstående mamman får vänta till dess att detta sker.

Laddning för de med hyresrätt blir i snabbladdare, på jobbet eller i garage. Ja, det blir dyrare än hemma, men fortfarande billigt jämfört med bensin på sikt.

• Gilla
Fadai och 2 till
  • Laddar…
P
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Lätt värt med elbil med dessa dieselpriser
Vänta bara till kilometerskatten kommer till elbilar. :rolleyes:

• Gilla
  • Haha
raisa och 2 till
  • Laddar…
Excel Excel skrev:
Nja, om det skapar obalanser som vindkraft vet jag inte. Du får nog hänvisa till källa här. Det är ju känt när sollen går upp… och ned samt årstider…
Jo, det blir obalans pga av årstids- och dygnsvariation. Annan produktion tappar inkomster och detta driver upp priserna på vintern.

MaxHugo skrev:
Vänta bara till kilometerskatten kommer till elbilar. :rolleyes:
Den kommer till bensinbilarna samtidigt...

• Gilla
  • Ledsen
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
Krilleman
pacman42 pacman42 skrev:
Elbilar blir billigare med tiden. Den ensamstående mamman får vänta till dess att detta sker.
Vem vill köpa en elbil när batteriet tappat markant i kapacitet på årsbasis?
Inte jag, och således tror jag ingen annan vill det heller.

Laddning i kombination med hyresrätt är en utopi att tro att man laddar på "jobbet".
Välkommen till verkligheten.

Fast du "glömde" nämna det största faktumet:
Hur ska en ensamstående 2-barnsförälder, som vänder på var enda krona, ha råd att köpa en elbil?

Krilleman
pacman42 pacman42 skrev:
Den kommer till bensinbilarna samtidigt...
Skatten på bensin/diesel-bilar är redan markant större då den (vilseledande) räknas på utsläpp.

Om alla skulle köpa sig en elbil måste pengarna in på något sätt.
360:- per år per elbil räcker inte för att underhålla våra vägar.
En utopi att tro något annat.

• Gilla
Pen och 3 till
  • Laddar…
Skatten på bensin/diesel-bilar är redan markant större då den (vilseledande) räknas på utsläpp.

Om alla skulle köpa sig en elbil måste pengarna in på något sätt.
360:- per år per elbil räcker inte för att underhålla våra vägar.
En utopi att tro något annat.
Alla åkdon kommer ALDRIG vara eldrivna, någonsin!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.