Vi har ju redan de kommunala bolagen som väl ofta försöker åstadkomma detsamma. Fast kanske i motsatt riktning? Där byggs det väl ofta hyrsrätter i bra områden där de boende sedan protesterar, aldrig någon som bygger fina villor/bostadsrätter i dåliga områden, vilket såklart har en naturlig anledning. Lättare att låta de nuvarande invånarna i ett område stå för kostnaden i minskad attraktivitet, än att övertala en investerare att lägga pengar på ett område där kundgruppen som kan tänka sig att bo där är ekonomiskt svag.

Sen undrar jag, har inte staten redan ett fastighetsbolag, statens fastighetsverk.

• Gilla
RSAndersson och 2 till
  • Laddar…
Mer politiskt detaljpetande är inte lösningen på problemen på bostadsmarknaden, det är avregleringar som behövs.

• Gilla
tobbe9012 och 10 till
  • Laddar…
Staten ska komma med en lösning på ett problem som de själva har skapat. Fler regler och bestämmelser kommer säkert komma i framtiden så de får monopol och förstärker deras position ännu mer.

• Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
Kommunerna uppfyller inte sina lagstadgade bostadspolitiska skyldigheter. Det är problemet som försöker lösas.

Teorin om att det byggs hyreshus i villaområden stämmer inte i Stockholm iallafall. Där sker det endast i undantagsfall. I Stockholm tolkas i stället idén om att motverka segregation som att man ska driva bort de mindre bemedlade från sina områden. Jag skojar inte, har suttit i möten om ny bebyggelse där samtliga aktörer pratar som om man gör människor en tjänst genom att bebygga deras viktiga fria ytor med bostäder för bättre bemedlade. Minska segregation är i Stockholm att förstöra för fattiga eller helst driva bort dom. Finns ingen förståelse för de som bor där.

Jag misstänker att det i statens regi kommer att bli samma sak. Kanske blir det några symbolprojekt för att låtsas vara lite vänster men i stort kommer det bli sämre för de som bor i fattigare områden .

K Krippa75 skrev:
Mer politiskt detaljpetande är inte lösningen på problemen på bostadsmarknaden, det är avregleringar som behövs.
Har du kunskap och erfarenhet att backa det påståendet? Låter som okunnig ideologisk ståndpunkt säger jag som insatt i större planer och byggen. Stockholsmodellen är dålig och deras nya byggherreledda planer sämre men i övrigt är överregleringen ett litet problem. Det är att så mycket mark är kommunägd som ger dem möjlighet att detaljstyra bortom pbl etc.

H
A ajn82 skrev:
Vi har ju redan de kommunala bolagen som väl ofta försöker åstadkomma detsamma. Fast kanske i motsatt riktning? Där byggs det väl ofta hyrsrätter i bra områden där de boende sedan protesterar, aldrig någon som bygger fina villor/bostadsrätter i dåliga områden, vilket såklart har en naturlig anledning. Lättare att låta de nuvarande invånarna i ett område stå för kostnaden i minskad attraktivitet, än att övertala en investerare att lägga pengar på ett område där kundgruppen som kan tänka sig att bo där är ekonomiskt svag.

Sen undrar jag, har inte staten redan ett fastighetsbolag, statens fastighetsverk.
staten har 4 bolag/verk som får äga fastigheter. Statens Fastighetsverk, Fortv, specialfastigheter och Trafikverket.

Jag tror att ett statligt bostadsbolag i gettona är en rejält dålig idé. Staten är ingen effektiv fastighetsägare. LOU är dyrt. Nä mitt förslag för att bryta segregationen är stryp alla bidrag och skapa en jäkla massa enkla arbeten.

• Gilla
tobbe9012 och 7 till
  • Laddar…
makhno_ makhno_ skrev:
Har du kunskap och erfarenhet att backa det påståendet? Låter som okunnig ideologisk ståndpunkt säger jag som insatt i större planer och byggen. Stockholsmodellen är dålig och deras nya byggherreledda planer sämre men i övrigt är överregleringen ett litet problem. Det är att så mycket mark är kommunägd som ger dem möjlighet att detaljstyra bortom pbl etc.
Marknaden är alltid bättre än politiker på att lösa problem. Ta bort entreprenörs incitament (=möjlighet att tjäna pengar) så blir det på detta sätt.
För att spinna lite på Churchills klassiska uttalande: Kapitalismen är det sämsta ekonomiska systemet, bortsett från alla andra.

• Gilla
tobbe9012 och 2 till
  • Laddar…
Som vanligt så tror man organisationen är felet. Bara vi ändrar den så löser det sig.

Jag höll på att få sparken en gång när jag krasst konstaterade vid en omorganisation att 10 apor inte blir smartare bara för att de hamnar på var sin avdelning… :crysmile:

• Haha
  • Gilla
Nalleman64 och 7 till
  • Laddar…
Så lösningen är att ge fler politiker sominte kan ha ett vanligt jobb ansvar över mer av våra pengar som kan gå till skola omsorg och rättsväsende…

alla sånna här ideer är ett bevis på hur mycket vi egentligen kan sänka skatterna

Snart ger man väl 10 miljarder til SAS igen med. Vikket kunde byggt en hel del järnväg eller motorväg

• Gilla
Nalleman64 och 7 till
  • Laddar…
K Krippa75 skrev:
Marknaden är alltid bättre än politiker på att lösa problem. Ta bort entreprenörs incitament (=möjlighet att tjäna pengar) så blir det på detta sätt.
För att spinna lite på Churchills klassiska uttalande: Kapitalismen är det sämsta ekonomiska systemet, bortsett från alla andra.
Haha, ren ideologi utan exempel eller insikt i själva frågan. Det byggs för lite och det byggs fel saker på grund av ekonomiska incitament. Ägandet och innehav av markanvisningar ser ut på ett sätt som gör att anvisad mark inte bebyggs. Det finns inte och kommer inte inom översiktlig tid vara möjlig med någon form av "fri" marknad på bostadsmarknaden. Som sagt, ägandet och ekonomin gör det omöjligt. Konkurrens kan inte finnas på det sätt det gör i "normala" brancher på grund av mark och ägande.

Jag skulle jättegärna höra vilket västerländskt land någon by byggahus anser ha ett bättre och mindre komplicerat regelverk kring stadsplanering/bygg. Svenskt bygglov är extremt hands off och reglerat jämfört med många ställen. Den svenska självbilden är för rolig och verkar inte påverkas av faktiska förhållanden åt något av hållen.

Ett exempel tack!

Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Unikt namn
Kan någon förklara varför det ska vara så svårt att bygga lite billigare bostäder?
Jag förstår ju att marknaden försöker klämma ur varenda korvöre ur en given transaktion, men det har ju varit flera vänsterregeringar på rad.

Unikt namn Unikt namn skrev:
Kan någon förklara varför det ska vara så svårt att bygga lite billigare bostäder?
Jag förstår ju att marknaden försöker klämma ur varenda korvöre ur en given transaktion, men det har ju varit flera vänsterregeringar på rad.
Unikt namn Unikt namn skrev:
Även om jag kunde bygga billigare skulle jag sälja eller hyra ut med så hög lönsamhet som möjligt, det gör privata, kommunala och säkert även statliga bolag oavsett höger eller vänsterstyre i rike och det är knappast så att statliga bolag är kända för effektivitet och låga kostnader.

Redaktionen Redaktionen skrev:
Ett statligt äga fastighetsbolag skulle kunna minska boendesegregationen menar regeringen.

Du kan läsa artikeln här: Regeringen vill starta fastighetsbolag
Byt äga till ägt i titeln så blir det rätt.

Ingen flyttar in i ghettot bara för att staten äger fastigheter där. Segregationen skapas av att samtliga svenskar och de invandrare som får jobb flyr hals över huvud och detta är svårt att komma åt. Skall staten hindra människor att fly?

• Gilla
Stefan Allemyr och 1 till
  • Laddar…
Det är väl planen, avveckla det fria skolvalet så bara de som har råd att bo på fina adresser kan gå i skolor i bra områden, så att medelklassen kan höja nivån i de dåliga skolorna mot sin vilja. Lär ge ytterligare en boost till fenomenet förslaget i artikeln säger sig vilja motverka.

• Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.