17 110 läst ·
133 svar
17k läst
133 svar
Regeringen vill återinföra förköpslag
Jag anar att du generaliserar lite eller mycket gällande heltidslönerna, om den som tjänar mer drar in mer pengar till arbetsgivaren får även staten mer osv… Ditt system fungerar inte i en marknadsekonomi tyvärr, förblir en dröm…T TypRätt skrev:Nej att det skulle vara lika för alla tycker jag inte utan enbart mer ”rimligt” fördelat. Finns få fördelar med att någon jobbat fulltid och tjänar 20.000 i månaden medans någon annan får 500.000 för samma arbetade timmar. Och för att vara tydlig, som jag skrev i ett annat inlägg i tråden. Jag håller med om att förslaget som tråden gäller är riktigt dåligt. Jag är för mindre kontroll av staten och förstärkande av äganderätten när det kommer till nyttjandet av egen fastighet. Jag är mot vinster i välfärden och andra monopolstälda verksamheter som tex infrastruktur (läs elnät). Så även om jag är helt ok med högre skatter så är jag inte någon enkelspårig vänster snubbe, jag spretar i alla riktningar beroende på sakfråga.
Fast hade de privata vårdgivarna fokuserat på patienter med privata försäkringar vore saken en annan. Nu hanterar de offentliga och privata, samt låter sistnämnda gå före i kön då de cashar ytterligare på det. Dysfunktionellt. Sen jobbar de alltid för att maxa omsättning, inte för att endast ge ingrepp som man tror lönar sig där de behövs mest.H HEM2121 skrev:Ja, visst kan lönerna var lite snett fördelat men det handlar ju också om vilket ansvar den högavlönade har, oftast skall denne vara tillgänglig 24 timmar/dygn alla dagar på året, håller med om långt ifrån alla är värda den lönen. Det har säkert heller inte varit ”gratis” varken i tid eller pengar att nå den positionen med den lönen. Dock är det upp till var och en att forma sin framtid. Hade sjukvården och skola fungerat som det skulle så hade det inte funnits en marknad för privata aktörer. S vill förbjuda att privatvården remitterar till vanlig sjukvård men landstinget remitterar patienter till privata aktörer när de inte kan hålla vårdgarantin. Det tänker de inte S på. Om alla som har privat sjukvård och bara skulle vända sig till landstinget, så blir det ännu mer kaos och ännu längre väntan hos vanlig vård. Dessutom mer lidande och sjukskrivning, det resulterar bl.a. också i mindre skatt till staten. Det klart att de privata aktörerna vill ha vinst annars är det ju ingen idé att driva verksamheten. Dock kan man sätta ett tak för vinstuttag efter beräknade och redovisade investeringar.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 570 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 570 inlägg
Privata går inte före i landstingets kön, de flesta privata har ofta egna sjukhus och de tar bara emot de personer med privata försäkringar. Det finns iocförsig också sjukhus som tar emot privata men då får du betala ur egen ficka. Sen vet jag inte hur kösystemet fungerar om de är remitterade av landstinget till en privat klinik, det är möjligt att med en privat försäkring går före. Det är ju upp till var och en att välja privat försäkring. Glöm inte att de med privat försäkring också betalar via skatten för landstingets vårdapparat som de kanske inte använder. Nu är detta väldigt långt ifrån ämnet. Kommunens förköpslag.Roffe_riff skrev:
Fast hade de privata vårdgivarna fokuserat på patienter med privata försäkringar vore saken en annan. Nu hanterar de offentliga och privata, samt låter sistnämnda gå före i kön då de cashar ytterligare på det. Dysfunktionellt. Sen jobbar de alltid för att maxa omsättning, inte för att endast ge ingrepp som man tror lönar sig där de behövs mest.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 912 inlägg
Fast det kan man ju göra om andra potentiella intresse ter vet att kommunen kommer hijacka köp i ett område. Då är det ju ingen idé att buda och bara de med bulvan har möjlighet att få upp priset.Fairlane skrev:
Det finns alltid oönskade konsekvenser av sånt här.
De med privat går före offentliga patienter då kön är gemensam hos de privata.H HEM2121 skrev:Privata går inte före i landstingets kön, de flesta privata har ofta egna sjukhus och de tar bara emot de personer med privata försäkringar. Det finns iocförsig också sjukhus som tar emot privata men då får du betala ur egen ficka. Sen vet jag inte hur kösystemet fungerar om de är remitterade av landstinget till en privat klinik, det är möjligt att med en privat försäkring går före. Det är ju upp till var och en att välja privat försäkring. Glöm inte att de med privat försäkring också betalar via skatten för landstingets vårdapparat som de kanske inte använder. Nu är detta väldigt långt ifrån ämnet. Kommunens förköpslag.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 570 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 570 inlägg
Där jag bor tar tar privata aktörer bara emot personer med privata försäkringar. Möjligt att de tar emot remitterade från landstinget. Det är väl givet att de som betalar mycket pengar för en privat försäkring i så fall har förtur. Upp till var och ett att välja var man vill lägga sina skattade pengar, t.ex. på en privat sjukförsäkring. Nu avslutar vi detta och håller oss till Trådens ämne.Roffe_riff skrev:
Min hyfsat kvalificerade gissning är noll. Därav de låga priserna på privata sjukförsäkringar.L lat skrev:
Som jämförelse, en genomsnittlig tysk sjukförsäkring i Bremen kostar för arbetstagaren som tjänar 50,000 € / år cirka 320€ / månad. Arbetsgivaren betalar sedan lika mycket till. Så 6500kr per månad är alltså en vanlig kostnad för privat sjukvård som inte åker snålskjuts på det offentliga.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 570 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 570 inlägg
Rekommenderar dig att skapa en egen tråd med det ämnet du vill kommentera i och diskutera , då kan jag svara dig. Det är långt från denna tråds ämne därför får du inga svar här..Var vänlig respektera trådens ämne, i annat fall rekommenderar jag att du googlar.L lat skrev:
Redigerat:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Regeringen vill göra det lättare att bygga strandnära
Artikelkommentarer -
Regeringen vill införa typgodkända småhus
Artikelkommentarer -
Regeringen vill förenkla reglerna kring bygglov
Bygglov -
Regeringen vill stoppa användandet av illegal ip-tv
Artikelkommentarer -